mullemekk Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Okay folkens, da har jeg gått helt lei den bærbare pcen så den skal vekk og byttes ut med med en stasjonær Den skal skal brukes som en spill/allrounder pc, og når jeg sier spill mener jeg fps (crysis, css osv) og mmorpg (wow osv) den skal helst være begrenset til 10k men 2-300 kroner over til dvd rom eller lignende er greit Har satt sammen en pc selv, men vil gjerne ha noen forslag av dere også Håper det ikke bare er meg som liker å sette sammen handlelister Skal bygges selv, så jeg får mer for pengene edit: prisen må være med skjerm, en BenQ 22-24" er ikke så dyrt, så blir vell en sånn :!: Endret 27. november 2009 av mullemekk Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Da må det sikkert operativsystem til også... Har et oppsett her: denne Dette oppsettet vil funke bra mot alle spill i dag... Lenke til kommentar
mullemekk Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Da må det sikkert operativsystem til også... kjøpte windows 7 når det kom ut og gidder ikke å bruke det på noen av mine nåværende pcer, så det skal nok brukes på denne Core 2 quad vs I5, så vil I5 vinne? da tenker jeg på Q9550 vs den som er i handlekurven Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 i5 slår core 2 serien, men har et oppsett med i7 som er bedre. Kan linke den. Dessuten kommer det en god del nye CPU'er til 1156 socketen neste år Det er denne her Den koster 10100, men tror det vil være verdt det. Ellers så går du for det forrige jeg linka uten W7 da så klart... Lenke til kommentar
mullemekk Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 Handlekurv Forandret litt på den bare, men lurer på om kanskje ramen må byttes ut siden jeg bytta til I5? ser det står "for I7" på den nåværende Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) ram laget til i5 er generelt dyrere. her har du en type med 4gb. Jeg har ikke sett på andre butikker etter mer og billigere. Har helle aldri lest eller praktisert i7 ram på i5, men tror ikke det funker optimalt... Det er også anbefalt og ha enten 2 brikker, 4 brikker, 8 brikker osv på 1156 socketen... Endret 28. november 2009 av Refsa Lenke til kommentar
mullemekk Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 Hva med dette da? Pc'en er så og si ferdig nå tror jeg, med mindre noen har noen mener noe annet? eneste var da om rammen var grei og om jeg kanskje burde legge ved en cpu kjøler, har hørt rykter om at stock kjølern ikke duger til å mye Lenke til kommentar
eSuba Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Eneste problemet er vel at du ikke får pcen før jul..Du kan jo se på digitalimpuls.no , de skulle ha 7 stk 5850 skjermkort på lager. Når du nevner det er det nok lurt å legge til en CPU kjøler også. Greia med i5 750 er at du kan gå i BIOS og aktivere Turbo boost, da overklokker den automatisk til 3.2 GHz og i tester er en turbo boost bedre enn for eksempel i7 920. godt tips. Endret 28. november 2009 av eSuba Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Du kan like godt ta de jeg linka. De er i5 optimalized, altså de er designa på i5. Mindre voltage gir mulighet til bedre clock og begge kjører på CL9 og 1600Mhz... Lenke til kommentar
mullemekk Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 muligens et veldig teit spørsmål, men spør man ikke så lærer man ikke 64 bits windows 7 vil funke på oppsettet mitt ikkesant? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Da må det sikkert operativsystem til også... Har et oppsett her: denne Dette oppsettet vil funke bra mot alle spill i dag... RAM: regner med dette er trippelkanal, siden det er 3 moduler. LGA1156-hovedkort støtter meg bekjent ikke trippelkanal per i dag? Det vil i korte trekk si at om du skal kjøpe kit bør du helst se etter 2, 4 eller 8GB-sett (dobbelkanal). Harddisk: WD Green-serien har variabel RPM. Jeg ville byttet denne ut med en med fast 7200 RPM (eller mer) til operativsystem, evt SSD, så kan du heller kjøpe WD Green dersom du trenger å utvide lagringsplassen senere. Jeg satte opp en ny liste basert på Refsa sin. Dette er nesten kliss likt det jeg selv nettopp har kjøpt meg: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...B0-942E8BFB810B Og 64 bits vil funke ja. Det bør du absolutt ha for å få full utnyttelse av mendgen RAM. Jeg kjøpte selv en Noctua-kjøler, men denne er rådyr hos Komplett (765 sist jeg sjekket). Endret 1. desember 2009 av srbz Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 har selv skrevet at 1156 er dobbel kanal ja, men ikke sikkert jeg har tenkt på dette i noen av handlelistene. Tror det er lurt og kjøpe WD black isteden ja (vil ikke anbefale SSD som eneste HD), men jeg gadd ikke lete så mye etter HDD. Bruker selv en WD green uten problemer. Mener det samme her om 64 bit. Kjøp det så har du grunnlag for det meste. Vet ikke om det er bedre støtte i W7 64bit enn Vista 64bit... Noctua er svindyrt, men svinbra Lenke til kommentar
paalrh Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 bare 1366 som støtter 3 kanals funksjonen. i5 lar seg også overklokke til 3.5 ghz på stock kjøleren og 4ghz+ med after market deler som noctua kjøleren Lenke til kommentar
mullemekk Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 De første delene er i hus Sorry for drittkvalitet, det er tatt med iphone -.-" 24" benQ'en er ikke avbildet:P resten blir bestilt så snart grafikkort kommer inn på lager er sykt spent, siden det er første gang jeg bygger selv. Noen tips? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Hva endte du opp med? Først og fremst: ikke frik ut selv om maskinen ikke starter når alt er montert. Jeg har satt sammen endel maskiner selv de siste 5-6 årene, og har vel fremdeles til gode å oppleve at maskinen starter på aller første forsøk (når den er bygget fra scratch). Sannsynligvis er det noe så enkelt som at du da har glemt å montere en strømkabel et eller annet sted. Nå sist hadde jeg rett og slett glemt å plugge inn én enkelt kabel i hovedkortet, det tok meg i underkant av 2 minutter å lokalisere feilen. Finner du ikke feilen, trekk ut alle (strøm)kabler, og plugg disse inn på ny. Gjenta med absolutt alle kabler dersom det fremdeles ikke virker. Tredje instans blir å demontere alt (gjerne med unntak av CPU og kjøler da dette kan være upraktisk mtp. kjølepasta). Håper jeg ikke skremmer deg med dette, men erfaringsmessig fungerer maskinen som oftest etter mer eller mindre feilsøking. Av og til kan det være endel arbeid å få lokalisert dette. Ikke nøl med å bruke forumet om du står fast på noe, men husk at veldig mange problemer er besvart tidligere, og søkefunksjonen er da din venn, så slipper du å vente på at noen skal svare deg. Ellers: hovedkortmanualen har mye vesentlig informasjon, bl.a. om hvordan kablene som går til kabinettet skal plugges (på-knapp, LED osv). Dette er problemer som ofte går igjen hos undertegnede, og er ganske enkle å løse. Verdt å merke er også at enkleste fremgangsmåte er (intuitivt nok) å først skru fast strømforsyning i kabinettet, deretter montere CPU og kjøler på hovedkortet (evt også RAM), før du setter dette inn i kabinettet. Så setter du inn skjermkort og evt. andre PCI(e)-komponenter, harddisk og DVD-drev til slutt. Det finnes vel også enkelte guider for nybegynnere her på forumet og/eller hw.no. du får søke dem opp selv, ellers får jeg komme tilbake til det senere. edit: hvis dette er delene du gikk for, så har jeg to ting å utsette på det. Det første har jeg allerede nevnt: harddisk. Denne harddisken vil for all del fungere, men har en variabel RPM på 5400-7200 RPM. for sikkerhets skyld ville jeg heller valgt en med fast 7200 eller mer, siden prisforskjellen her nesten er ubetydelig - dersom du skal bruke den til operativsystem vel å merke. Nummer to, som jeg er litt mer usikker på: CPU-kjøler. For alt jeg vet fungerer denne også, men jeg finner ikke oppgitt noe sted at den støtter socket 1156. Dette bør du få avklart snarest, hvis det ikke allerede er gjort. Husk også at du har 14 dagers angrerett i alle nettbutikker dersom du skulle ombestemme deg og kjøpe noe annet isteden. Kundesidene hos butikken har mer om dette. Endret 2. desember 2009 av srbz Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Har anbefalt "Black-edition" av WD. Den er bedre. (Med min WD green power skrur jeg fortsatt maskina på rundt et halvt minutt) "SRBZ" har nevnt de fleste tipsene. Sjekk alltid RAM'en vist det ikke starter. CPU vifta er også viktig og få på ordentlig. Ellers så står skjemaene for kobling i HK blokka så det skal ikke være noe problem. Du ser fort hvor alt skal etter et overblikk og passer det ikke så prøv en gang til... Lenke til kommentar
mullemekk Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 som sagt, denne pakken ble motatt igår Og når skjermkort kommer på lager, skal amentio sende meg denne pakken: Kabinett Skjermkort Harddisk CPU kjøler DVD brenner men virker som alle prisene der har gått opp over natta, merkelig :S Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Priser endrer seg ofte fortløpende, du betaler selvsagt ikke noe ekstra hvis de endrer seg etter bestillingsdato. Oppsettet du lister i din siste post ser tipptopp ut Lenke til kommentar
mullemekk Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Takker for tips Eneste jeg enda lurer litt på er hvordan ta på kjøle pasta? En liten klump på midten også la blokka gjøre resten? (ps: ditt neste innlegg er nr 4000, grattis ) Lenke til kommentar
paalrh Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 en klump på midten holder. Eller du kan bruke et visa kort eller lignende til å spre det litt utover og ta vekk access paste, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå