jesus124 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Jeg er ung og amatør og har lyst til å lære om film, og lurer på om det fins en nettside, bok eller film der ute som jeg kan se på for å lære. Jeg har lyst til å lære hele filmhistorien med filmer og teknikker som har utviklet seg gjennom tidene, og kjente filmer og filmskapere. Samtidig har jeg lyst til å lære om ting innen en filmproduksjon og hvordan det foregår. Hvordan blir en film lagd? Jeg har også lyst til å lære om alle filmuttrykker som regissører, manusforfatter og andre mindre viktige folk som er med på å lage filmen (gjerne på engelsk og, hvis det norske ikke fins). Jeg har lyst til å lære om alt fra ulike typer kameraer (deres egenskaper, og hvilken filmer man ser dem i) til hvordan en film er satt opp (kinematografi, skuespill, lyssetting OSV.). Jeg har altså lyst til å lære om alt det er nødvendig for en filmelsker å vite om film. For jeg kommer ofte over disse nevnte tingene, og føler meg dum når jeg ikke er sikker på hva det blir snakket om når jeg er med i diskusjonen. Blir veldig, veldig takknemmelig om noen visste om en side eller en bok som kunne guide meg gjennom dette på en enkel måte, altså ikke en 2000 siders bok med masse unødvendige om kameraer. Lenke til kommentar
Valeit Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Et godt sted å begynne er å se bakomfilmer som følger med filmer du kjøper. Om du kjøper extended versjoner kan du få med mye rart. Og ang. bøker er det typisk at jeg ikke husker navnet på det. Kan komme tilbake med titler når jeg husker de. Edit: Leif tok en tur innom. Endret 27. november 2009 av Write Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå