svinepelz Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Nå tror jeg i og for seg at filmen de hadde sett på var "Le ballon rouge" (Den røde ballongen?), det kan nok hende at den ikke er digitalt behandlet i det hele tatt. Det spørs vel også litt på kvaliteten man scanner filmen i. Om man scanner og behandler i 4k, men distribuerer resultatet i 2k, så er jo det også et kvalitetstap. Det med kinolyden er ellers et godt poeng Lenke til kommentar
jesus124 Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Her kommer jeg ingen vei, beklager. Jeg takker for svarene, men føler mine spørsmål ikke blir svart slik at jeg kan legge fra meg spørsmålene som svirrer i hodet mitt dagen lang, hehe. Jeg får spørre spørsmålene etter tall, slik at dere kan svare dem på den måten. Husk at jeg ikke kan noe som helst om dette innen film, og vil gjerne ha det inne med teskje =D 1. Jeg vet at analog er at man tar bilde for bilde på 35mm, som man over en tid fikser på ''labben''. Men dem blir vel digitalisert etter dette vel, ettersom de kopieres til digitale kinoer? 2. Analoge filmer kopieres digitalt til digitale kinoer og vel? Gir dette noe forskjell fra den analoge visningen, selv filmen uansett har blitt filmet analogt? 3. De fleste analoge filmer blir vel digitalisert ettersom de redigeres på PC etterpå. Men dette forandrer vel ikke på den analoge kvaliteten i bildet eller lyden? Og når slikt skjer, må filmen gjøres om til analogt igjen for så å kopiere til analoge kinoer? 4. Hva er problemet med å ha digitale kinoer fremfor analoge kinoer? Jeg har forstått at digitale kinoer kan vise filmer digitalt som er både i digital og analog opptaksform, og at det er billigere. Den forandrer vel egentlig ikke på den klassiske analoge bildekvaliteten (for dette har noe med det man tar opp, ikke viser frem) ? 5. Hva betyr egentlig analog? For jeg har hørt at analoge filmer har sin egen type lyd og. På hvilken kvalitet spiller dette på? 6. Må digitale filmer bli gjort om til analog for at analoge kinoer kan sende de? 7. Hvordan kan jeg vite om kinoen jeg går på har analog eller digital fremvisning. Og hvordan kan jeg vite om filmen er analog eller digitalt filmet på bildet? Jeg ble for eksempel veldig overrasket over at Benjamin Button var filmet digital. Og den var jo en av de mest herligeste filmopplvelsene jeg har hatt på kinoen. Er det sistenevnte mulig å finne ut på sider som IMDb, i tilfelle jeg skal vite det før jeg går inn til filmen? Isåfall hvor? Håper gjerne at jeg får svar på dette, og kommer nok til å spørre flere spørsmål i fremtiden. Endret 14. desember 2009 av jesus124 Lenke til kommentar
kjidel Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Skal forsøke å svare så godt jeg kan. Andre for ev. korrigere meg om jeg tar feil. 1. Om filmen skal settes opp på en digital kino, blir den selvsagt digitalisert. Analog film = filmruller, som ikke kan vises på en digital kino. 2. Ja igjen. Analoge filmer kopieres digitalt til digitale kinoer. Noen digitale kinoer viser kun 2K (vanlig HD) og ikke 4K. På en 4K-kino vil du i praksis ikke se forskjell på analog og digital fremvisning. På 2K-kinoer derimot, vil du tydelig kunne se pikslene om du går nærme nok lerretet. Oppløsningen er likevel bra nok til at de aller fleste ikke tenker på det, det er jo full HD. 3. Den analoge kvaliteten forandres ikke nevneverdig nei. Og ja, filmen må gjøres om til analogt igjen for å kunne vises på analoge kinoer. 4. Egentlig svært få problemer ved digital kino, bortsett fra at gamle analoge filmer må gjøres om til et digitalt format for å kunne vises. I tillegg til at det vil være en begrensning på 4K i oppløsning, mens analoge filmer teoretisk sett ikke har noen begrensning, siden de jo er analoge. 5. Når det snakkes om analog film, mener man filmer som er skutt på 35 mm filmruller (noen få i 70 mm). I midten av filmrullen skytes bildene som vises i rekkefølge, mens på venstre side av bilderuten av filmrullen legges lydsporene. 6. Ja. 7. Om ikke imdb kan gi deg svaret, finner du ofte veldig mye informasjon om filmer på engelsk wikipedia. En kilde til informasjon om film, som jeg tror mange filmfrelste overser. Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 kjidel: mulig jeg tar feil ang dette, men brukes det ikke alltid eksterne mic til opptak av lyd når det er snakk om rull? Jeg trodde også resultatet ble bra (nok?) om en valgte å digitalisere 35MM til 4k, på samme måte som 70MM yter godt nok til 8k? Lenke til kommentar
kjidel Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Joda, det brukes både ekstern mic til opptak, og sågar egen lydopptaker. Veldig mye ble i sin tid til og med dubbet i lydstudio etter opptakene, av de samme skuespillerne. I tillegg legges selvfølgelig lydeffekter og bakgrunnsmusikk også oppå i post-produksjon. Alt mikses sammen og kjøres ut sammen med de ferdigklipte filmrullene til en ny master-filmrull. Eksempel på 35 mm filmrull, med lydsporene til venstre: Nærbilde av lydsporene: Fra wikipedia: A photo of a 35 mm film print featuring all four audio formats (or "quad track")- from left to right: SDDS (blue area to the left of the sprocket holes), Dolby Digital (grey area between the sprocket holes labelled with the Dolby "Double-D" logo in the middle), analog optical sound (the two white lines to the right of the sprocket holes), and the DTS time code (the dashed line to the far right.) Lenke til kommentar
Speik Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Kjidel: 2K (2048p) er nesten dobbelt så mye piksler som full HD (1080p). Og en analog kinovisning har i 90% av tilfellene ikke mer bildeinformasjon enn en 2K digital visning. (Fordi filmrullene skannes i 2K oppløsning i redigeringsfasen, og printes tilbake på film.) Endret 16. desember 2009 av Speik Lenke til kommentar
kjidel Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Der tar du nok feil Speik. Full HD = 1920 x 1080 = 2,07 megapiksler Digital Cinema 2K (1,85:1) = 1998 × 1080 = 2,16 megapiksler Forskjellen er minimal, og umulig å se. 4K kan riktignok skilte med hele 4 ganger så mange piksler: Digital cinema 4K (1,85:1) = 3996 × 2160 = 8,63 megapiksler Så da er det bare å begynne og glede seg til kinoene rundt i landet kommer seg over på 4K At filmrullene skannes i 2K-oppløsning var for øvrig nytt for meg. Endret 16. desember 2009 av kjidel Lenke til kommentar
Speik Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Okei, min feil. 2048p refererer altså til bredden, ikke høyden på bildet slik 1080p gjør. Rart. Lenke til kommentar
husgutt Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Det er jo ikke kunstig høyt når gjennomsnittskinoen i norge sliter med å gå i pluss. Teknisk utstyr og vedlikehold er jo bare en liten del av kostnadene. Kan det være manglende inntjening skyldes for dyre billettpriser kanskje?? Det vil jeg tro.. Skal man på kino koster det fort 200 kroner. Billett: 100 kr. Transport: 40. Popcorn/drikke: 70 kroner.. Kan godt skjønne at folk heller venter 3 måneder og ser den på bluray hjemme i stua på sin 46 " med hjemmekinoanlegg.. Man får jo stort sett bluray ned i 150 kr nå, selv nye.. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor kino skal være så dyrt.. I Malaysia koster det 10 spenn å gå på kino :!: (så filmer før de kom til Norge også. Fine, svære) Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 husgutt: Enig det du sier, derfor drar jeg sjeldet på kino lenger. 100,- for kino her i Tønsber hvor utstyret ikke er topp har jeg ikke "råd" til å betale, når opplevelsen jeg får på kinoen er vesentlig dårligere enn det jeg får i rommet ved siden av... Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Man må vel heller snakke om manglende inntjening på tross av økte billettpriser. Konsumprisindeksen er også relevant i forhold til kinobilletter. Se her: http://ssb.no/kpi/ Ser man på dagens priser og prisene for noen år tilbake når det var billigere så er det ikke mange kronene som de har slått på prisen. Husgutt: det er endel momenter som fint forklarer prisforskjellen. Her i Norge er befolkningstettheten lavere, kostnadsnivået generelt høyere og gir utslag i at både lokaler store nok til kinodrift, og betaling til personalet er vesentlig dyrere. Og så skal man ikke glemme det faktum at norske forbrukere har usedvanlig høy kjøpekraft; selv unger har høy kjøpekraft i Norge - altså er det mulig, og nødvendig å ta bedre betalt. For min del så passerer jeg fort 200,- i bare kinobilletten + transport. At det på vinteren også innebærer en iskald bil bidrar heller ikke til at det frister. Men fremfor alt; det er så mye behageligere å se film hjemme - med lyd og bilde stilt slik jeg liker det, på en perfekt 1440p skjerm, med perfekt lyd fra høyttalere eller hodetelefoner, med mulighet til å ta pause, og å kunne se film alene. Digitalisering, og det å bruke mulighetene som ligger i digital fremvisning er det eneste som kan redde kinoen som konsept her i landet. Eksklusivitet og godt utvalg er en ting; men digitaliseringen åpner også for andre mer utradisjonelle måter å bruke kinosalen. Det ligger stort potensiale av livesendinger på kinolerretet. Alt som er med på å øke besøkstallene og omsetningen er aktuelt, og fører til at et større publikum er med på å dekker opp de stadig økende faste kostnadene. Livesending av kultur og sport er noe som kan dra et enormt publikum. Selv hjemmekinopublikumet vil nyte godt av digitaliseringen av kinoene. Over tid vil det være med på å markant heve det generelle nivået på film-digital overføring, noe som virkelig trengs for høyoppløst materiale på forbrukermedier. Både når det gjelder tv-sendt film og blu-ray. Det er tragisk med blu-ray-er der filmen er så misbrukt at det inneholder så lite detaljer at det like gjerne kunne vært 720p. Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 For min egen del, er det kun ekslusivitet og bildekvalitet som driver meg til å se DigitalKino nå til dags. Har ennå ikke sett 2K, men Avatar på Ringen til søndag, så da får vi se Det er vel sagt at DigitalKino er det som kommer til å trekke ut selv hjemmekino-entusiastene til kinoen? Jeg håper det stemmer. Men prisen bør langt ned mener jeg. Men det er en helt annen diskusjon, så den trenger vi ikke ta her. Jeg var på IMAX London i sommer og så the Half-Blood Prince, så når man ikke blir superimponert av verdens største IMAX, da er det ikke rart den lokale kinoen her hjemme sliter med å trekke meg som publikum... Lenke til kommentar
husgutt Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) "Konsumprisindeksen er også relevant i forhold til kinobilletter". Greit nok det. På den andre side, er konkurransen idag mye mye hardere enn tidligere. Tidligere konkurrerte kino mot 28 " billedrørs tv og lokale videosjappa, med vhs eller kanskje dvd.. Idag har de fleste (veldig mange ihvertfall) stor hd-tv, surroundanlegg ( 5.1 eller mer). I tillegg kan man sitte på rumpa og leie nesten helt nye filmer i hdkvalitet via xboxen, getboksen eller canal digitalboksen, vanlig internet, itunes og snart ps3.. For ikke snakke om den ulovlige bukta osv..Da er det horribelt å ta 100 spenn for en film man kan betale og eie for alltid 3 måneder senere til samme pris (dvd).. Kinoene må ta innover seg at det idag er andre tider.. Minner mye om diverse plateselskap som helst vil legge ned internett og gå tilbake til kassetter.. Endret 17. desember 2009 av husgutt Lenke til kommentar
Jan Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Der tar du nok feil Speik. Full HD = 1920 x 1080 = 2,07 megapiksler Digital Cinema 2K (1,85:1) = 1998 × 1080 = 2,16 megapiksler Digital cinema 4K (1,85:1) = 3996 × 2160 = 8,63 megapiksler Full HD = 1920x1080 Digital Cinema 2K = 2048x1080 Digital Cinema 4K = 4096x2160 "2048P" er ingenting. Oppløsning, analog, digital etc. er vanskelige saker. Jeg svarer fyldig(ere?) etter ribba. Endret 24. desember 2009 av Jan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå