Gå til innhold

Digital og analog

jesus124

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen er at du med analoge kameraer skyter bildene på en fysisk film. Altså en slik f.eks:

filmrull.png

Fordelen med å skyte digitalt er at det er mye billigere (film er dyrt!). I tilleggkan de digitale kameraene være mye mindre enn de analoge. Ulempen er at det ikke ser like bra ut.

Du merker forskjellen når en film er skutt digitalt. Se f.eks Public Enemies.

Grunnene til dette skal ikke jeg prøve å gjette på, men du kan f.eks få litt hjelp av wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_versus_film_photography

Lenke til kommentar

Ja, det vet jeg. Men når det kommer til å vise filmer på kinoer, hvor ligger forskjellen da? Det har vel ingenting å si om filmen er digital eller analog, man vise den både analogt og digitalt på kino og, eller? Og hvor ligger forskjellen her? Hva er best her?

Lenke til kommentar

Ja, det er billigere å lagre data digitalt. En film på en DVD plate er lagret digitalt. En film på en filmrull er lagret analogt.

DVD/Blu-ray : Digitalt.

LP-plate: Analog.

Digitale signaler består av bare av 1 og 0.

En datamaskin kan bare lese digital informasjon

Endret av Glutar
Lenke til kommentar

Så det dere sier er at man kan se forskjell mellom digital og analog film, men ikke når det vises frem analogt eller digitalt på selve kinoer? At det kanskje er bedre å filme analogt, men bedre å vise gjennom harddisk på kinoen ettersom det ikke gir noen forskjell?

Altså: Film er bedre enn digitalt som opptaksformat, mens ingen av formatene gir forskjell som visningsformat uansett?

Endret av jesus124
Lenke til kommentar

Om det er bedre å filme på digitalt eller analogt kommer helt ann på hva man er ute etter. Høy oppløsning og 100% støyfritt resultat er lett å få til med digitalt utstyr, selv i mørke scener. Å gjennskape den herlige filmstøyen enkelte sorter film har er helt umulig med digitalt utstyr.

Kinofilm er mye billigere å lagre digitalt siden det stiller mindre krav til oppbevaring, samtidig som harddisker tåler røffere transport og skjelden går ut på dato. Samtidig som man kan ta selve transporten på heldigitalt vis over nett om man vil.

Når kinoene rundtom i landet nå digitaliseres så medfører det en forholdsvis stor kostnad; men man får igjen for det i form av en mulighet for større utvalg og rimeligere kostnader over tid.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke kunstig høyt når gjennomsnittskinoen i norge sliter med å gå i pluss. Teknisk utstyr og vedlikehold er jo bare en liten del av kostnadene.

Selv går jeg omtrent aldri på kino; foretrekker å kose meg med film alene, hjemme. Men det skal litt mer til for å dra på kino når nærmeste kino ligger et par mil unna :p

Dj_Evelen: digital 2k er vel ikke langt unna BD; men regner med det stort sett er snakk om digital 4k her i landet?

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Om det er bedre å filme på digitalt eller analogt kommer helt ann på hva man er ute etter. Høy oppløsning og 100% støyfritt resultat er lett å få til med digitalt utstyr, selv i mørke scener. Å gjennskape den herlige filmstøyen enkelte sorter film har er helt umulig med digitalt utstyr.

Kinofilm er mye billigere å lagre digitalt siden det stiller mindre krav til oppbevaring, samtidig som harddisker tåler røffere transport og skjelden går ut på dato. Samtidig som man kan ta selve transporten på heldigitalt vis over nett om man vil.

Når kinoene rundtom i landet nå digitaliseres så medfører det en forholdsvis stor kostnad; men man får igjen for det i form av en mulighet for større utvalg og rimeligere kostnader over tid.

Jo, men det jeg trenger svaret på er om visningsformatet (det som vises på kinoen) har noe å si for kvaliteten? Man kan altså ha både analogt og digitalt visningsformat på begge typer visningsformater?

Jeg har fått med meg at analogt og digitalt gir forskjellige kvaliteter, men lurer på om visningsformatet også gir noe forskjell på kvaliten eller har det ingenting å si.

Lenke til kommentar

CD og digital lyd er jo teknisk sett bedre enn LP, men fortsatt er det noen som foretrekker den litt særegne lyden ved LP. Slik er det på kino også: digitalt er teknisk sett bedre, men noen foretrekker det særegne ved 35mm (urenheter på filmen, striper osv), det er liksom litt sjarm.

Lenke til kommentar

Digitalt er "teknisk sett bedre", hva mener du egentlig med det? Bedre bilde?

Har lest noen artikler om kino og digitalisering i Morgenbladet i det siste, siterer fra en:

"Både Film & Kino og studioene fremstiller overgangen til digitalvisninger som en forbedring av kinoopplevelsen for publikum. «De som vil nyte av godt av dette, er til syvende og sist kinopublikummet,» kommenterte en representant for filmselskapet 20th Century Fox da den norske avtalen var undertegnet. Dette er selvsagt bare sprøyt. Slik teknologien er nå, er den digitale bildekvaliteten objektivt sett dårligere enn den analoge. Kontrastene er blassere, bildene flatere, fargene hardere og detaljene langt færre." Kilde.

I en annen nylig publisert artikkel (krever dessverre abonnement for å lese på nett) ble analog og digital visning sammenlignet "side om side", med en ganske klar seier til analog, med mye større dybde og detaljrikdom i bildet.

Jeg er selv stor fan av høyoppløselig digital film, spesielt på Blu-ray hjemme, og sist jeg var på Ringen kino (heldigital) og så en film tenkte jeg i mitt stille sinn at kvaliteten egentlig er bedre hjemme. Skarpt og bra digitalbilde, men ikke på høyde med en god, moderne TV, og uten "analogmagien" fra gamle kinofilmer.

Jeg tror egentlig at kinoene skyter seg selv i foten med digitalsatingen. Det eneste de kan tilby nå er ekslusivitet, en sjanse til å se filmer før de kommer på DVD/Blu-ray, noe som forsåvidt er viktig nok, men man burde i tillegg få et visst inntrykk av at det er verdt pengene å gå på kino, og det begynner jeg egentlig å tvile mer og mer på etterhvert som det blir mindre og mindre forskjell på kinoopplevelsen og hjemmeopplevelsen.

Lenke til kommentar

Lyden er for min del viktigere enn bildet når jeg er på kino. Hjemme kan jeg ha veldig bra bilde med Blu-Ray, men lyden fra en ekte kino er det umulig å måle seg med. Selv om jeg har et brukbart anlegg kan jeg heller ikke ha så høyt jeg vil pga. naboer og andre folk.

Lenke til kommentar

Svinepelz: Da har jeg nok blitt lurt av bransjen jeg også, hvis det du sier er sant. Jeg er veldig for analog, elsker sjarmen og stemningen ved å se en film på 35mm. Jeg trodde ærlig talt at digital var bedre bildekvalitet, spesielt siden 99% av alle filmer som skytes på film scannes og redigeres digitalt uansett, så da har man allerede mistet den ekstra informasjonen som ligger på filmrullene.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...