Tom&Jerry Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hei. Jeg skal inn til luftforsvaret på Madla nå i mars, men det jeg lurer på er hvilken tjenester som er flyrelaterte under førstegangstjenesten? Med flyrelatert mener jeg fysisk realtert til fly. Det har seg slik at jeg alltid har vært svært opptatt av lufftfart - både sivil luftfart og militær luftfart. Hele poenget med at jeg ønsker meg inn til førstegangstjeneste er nettopp det å få komme nærmere luftfarten og forhåpentligvis tjenestegjøre i nærhetene av flymaskiner. Drømmen er å kunne jobbe med F-16 maskinene til forsvaret, men alle maskiner finner jeg interessante. Det største hadde nok vært F-16 våpenassistent, men slik jeg har forstått det må man ha mekanisk bakgrunn (noe jeg ikke i særlig stor grad har) for å kunne bli det. Det er nok ikke et krav, men en stor fordel. Med hundrevis av søkere på den tjenesten blir det nok umulig for en som ikke har mekanisk bakgrunn å bli dette. F-16 Crew-Chiefassistent er også noe jeg drømmer om å bli under førstegangstjenesten. Fra forsvarets sider: Opptakskrav Fullført 10 årig grunnskole, gjennomført rekruttperiode. Ellers ingen spesielle krav til utdanning, men du bør ha normale engelsk kunnskaper, og være godt motivert for å kunne fullføre kurset. (Her innfrir jeg alle kravene og er svært motivert) Medisinske krav: Helseprofil: 6667777767 Fargesyn: 9/bestått ”kabeltest” Hørsel: 3. (Her innfrir jeg alle kravene. Hadde 9 på alle tester under sesjonen) Noen som vet om søkermassen til F-16 Crew-Chiefassistent er stor? Slik jeg har tolket det er dette noe du kan utdanne deg til og tjenestegjøre under i førstegangstjenesten. En jeg kjenner en del jobber innen sikkerhet nå i forsvaret. "Sikkerhetsklarering" om jeg ikke tar helt feil, og han får jobbe tett opp mot F-16 på Ørlandet. Nettopp ferdig med rektutten på Madla og tjenestegjør nå på Ørlandet. Har sett diverse bilder på facebook hvor han pakker falskjerm til F-16 og litt sånn - virker spennende! De tjeneste i førstegangstjenesten jeg vet får jobbe tett opp mot flyene i forsvaret - F-16 Våpenassistent - F-16 Crew-Chiefassistent - Brannvernet i luftforsvaret - Sikkerhet Noen flere? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Har du vurdert befalsskole? EASA-linjen der ser spennende ut, selv for meg som egentlig ikke er særs interessert i fly. edit: brannvern i luftforsvaret trenger ikke nødvendigvis å ha noe med fly å gjøre i det hele tatt. Selv var jeg VS-soldat på Reitan utenfor Bodø (der vi selvsagt hadde brannvern), og brannsoldatene der hadde overhodet ingenting å gjøre med fly i sin tjeneste. Endret 6. januar 2010 av srbz Lenke til kommentar
Snailcake90 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 går du luftforsvarets befalskole, og kommer deg inn på easa-utdanning ( flytekniker ) blir jo jobben din å jobbe med å skru på millitære fly/helikoptre. og det er flest plasser på F-16, så sjansen for at du ender opp der er større, vis du først har kommet inn på befalskolen og easa-utdannigen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå