Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lager menn bedre musikk enn kvinner?

TheMartine

Anbefalte innlegg

En av grunnene til av kvinner er lite representert er fordi det ikke er mange nok som spiller "rockeinstrumenter" på et høyt nok nivå. Jeg tar selv en musikkutdanning på universtetsnivå. Jentene her går enten på sang/vokal eller så spiller de klassisk (hvor de forsåvidt er meget dyktige) og jeg har et inntrykk av at det gjelder de fleste musikkhøgskolene i landet.

Det stemmer jo faktisk veldig. Går musikklinja selv og der er det faktisk en liten overvekt av jenter, men over 90% av dem holder på med klassisk, men hos guttene er det 90% rock og jazz. Rart det der.

Endret av Tremolo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan jo også sjekke ut de norske ungdomsbandene Cyaneed og he blacksheeps

Felles for disse er jo at de kommer fra Finnmark og spiller pønk :hmm:

Sjekker man ut NRK Urørt finner man et mangfold av bra musikk laget av tilsvarende ungdomsband (men mye skrot også).

Når vi først snakker norske jentegrupper må dere heller ikke glemme X-Factor Shackles. Blir litt spennende å se hva de kommer til å gjøre når X-Factor er ferdig.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fra hylla mi:

• Ane Brun
  • Ani DiFranco
  • Anja Garbarek
  • Anna Ternheim
  • Annie
  • Aretha Franklin
  • Beady Belle
  • Björk
  • Bonde do Role (kvinneliv vokalist)
  • Cansei de ser Sexy (kvinnelig vokalist)
  • Cat Power
  • CocoRosie

Ja, jeg har fremdeles bare kommet til C og har sikkert oversett noen. Bare blant disse finner du alt fra brasiliansk baile funk, pop, dance, eksperimentell freak folk og i det hele tatt. Svaret på spørsmålet som stilles i tittelen på tråden er et ganske klart nei. Noe av årsaken til at flere menn får gitt ut plate er rent strukturelle. Platebransjen er en mannsdominert bransje og har alltid vært det, bransjen er følgelig lagt opp etter "menns natur", det er menn i alle viktige stillinger også videre, slike ting som kan ekskludere kvinner. Ikke at menn i platebransjen bevisst ekskluderer kvinner, det er ikke tilfelle, det er rett og slett strukturene i bransjen som holder mange kvinner (og menn for den del) utenfor.

Lenke til kommentar

Lager menn bedre musikk enn kvinner?

hvis du liker rock og metal, mye teknisk musikk, ja.

tror det er viktig å ta med i vurderingen, det er nok flere menn enn kvinner som liker den harde typen musikk.

liker du ballader, så tenker jeg "damemusikk" med en gang, og damer som synger. en veldig skjelden gang en mann.

og så er det veldig få kvinnelige instrumenalister, det ser rettogslett ikke ut til å appellere like mye til dem som til menn. vi menn kan jo bli motivert bare av det at det ser tøft ut å rocke løs med gitar om man blir flink.

Endret av jagarock
Lenke til kommentar

Selv hører jeg mer eller mindre bare på band bestående av menn, dette er langt ifra noe bevisst. Med det som grunnlag kan jeg si at jeg personlig foretrekker mannlige musikere. Jeg må også innrømme at jeg også tror det er et noe høyere teknisk nivå hos den gjennomsnittlige mannlige musiker, enn hos den kvinnelige. Dette baserer jeg på mitt inntrykk gjennom musikk som blir spilt på tv, radio, og på min egen datamaskin. Jeg har selvsagt ikke noe forskning som kan støtte opp om dette, men det kan man vel nesten ikke forvente i en tråd som denne?

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

Menn og kvinner har jo forskjellige estetiske sanser og interesser.

Det er ikke noe rart at ikke mange kvinner lager hardcore metal liksom.

Det handler nok om hvilken identitet hun har og hva slags interesser hun har bygget opp, hvordan hun ser verden.

Jeg tror ikke kvinner hadde hatt noe problem med a komponere doom metal, sikkert flere som gjor det der ute, men problemet er at de fleste kvinner identifiserer seg ikke sa sterkt med slik musikk.

Mange av dem er mere interessert i litt mykere lettere ting.

F eks vokalister i pop etc.

Lenke til kommentar

Wow, jeg hadde helt glemt denne tråden. Jeg er veldig glad for at så mange synes dette er et spennende tema, og ikke minst synes jeg det er interessant å lese de forskjellige teoriene som er ute og går her.

Om jeg skulle velge noe, hadde jeg nok helt mer mot at både kjønnenes historie og estetiske sans sammen utgjør mye av forskjellen på mannlige og kvinnelige musikere. Det er i hvert fall de tankene jeg har falt mest for i denne tråden.

Men for all del, fortsett diskusjonen. Dette er veldig gøy. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...