Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lager menn bedre musikk enn kvinner?

TheMartine

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er hvordan hjernen er påvirket av evolusjon. Kvinner er mere styrt av driften av emosjonelle og relasjonære bånd. Menn er mere "fetch" og go-getter orientert. Kvinner har også mindre hjerner enn menn som helt sikkert har betydning for den totale hjernekapasiteten.

[...]

På hvilken måte utspiller dette seg inne musikken, mener du?

Musikk handler jo veldig mye om følelser, og sånn sett burde vel følelsesstyrte kvinner lett kunne lage gode sanger som treffer deg midt i sjela. Likevel føler jeg stort sett at det er mennene som klarer nettopp dét.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet, er det ikke vanlig å ha instrumenter på kjøkkenet.

For å være alvorlig, så er jo ikke dette kun innen musikk. Det er få kvinnelige kunstnere over hele fjøla. Sånn med én gang kan jeg kun komme opp med ett navn på en kvinnelig filmregissør, mens jeg kan sikkert nevne nærmere 50 mannlige.

TheMartine: Musikk handler en del om følelser, ja, men det er ikke følelser som lager musikken. Det er behovet etter å skape noe, trangen for å gi av seg selv og kreere. Følelsene henter man fra i andre omgang. Kanskje de fleste kvinnelige musikere mangler denne trangen?

Og nå må vi ikke blande dette med trangen for å vise seg frem på en scene i sitt nye antrekk.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Musikk handler jo veldig mye om følelser, og sånn sett burde vel følelsesstyrte kvinner lett kunne lage gode sanger som treffer deg midt i sjela. Likevel føler jeg stort sett at det er mennene som klarer nettopp dét.

Nettopp, dette er fordi (i kontrast til allmen oppfatning) følelser ikke er hovedkilden til god musikk, men det er heller selve musikaliteten hos mennesker. Følelser bidrar kun til innholdet/temaet i mye musikk.

Musikken kan handle om følelser så mye den bare vil. Det betyr ikke at premenstruelle kjerringer i større grad burde være i stand til å komponere et godt stykke musikk. Prosessen ved å lage musikk er kanskje initialisert av følelser opplevd av personer, men når disse følelsene skal omformes til noe konkret som et stykke musikk, så er det helt andre prosesser (som ikke er styrt av følelser) som utspiller sin rolle.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Musikk _ER_ følelse. Samtidig kreves det en hånd for å gi utrykk for disse i form av det auditoriske. Evnen mellom kjønnene til å manifisetere det emosjonelle i musikken kan diskuteres, men musikken i seg selv, komponisten som gjør de små og store justeringer før han sender CDen til pressa, er styrt av følelser.

Lenke til kommentar
Musikk _ER_ følelse.

Dette er feil. Musikk er systematisk lyd. Intet mer, intet mindre. Følelser er kun individuelle responser hos hver enkelt person.

...men musikken i seg selv, komponisten som gjør de små og store justeringer før han sender CDen til pressa, er styrt av følelser.

Men det hadde jo ikke blitt noe av den gode musikken hadde komponisten kun besittet sine følelser, og vært uten sin musikalitet... Mao. er følelsers innvolvering i musikklaging underordnet musikalitet. Sånn sett kan man også si at følelser spiller inn når man velger hva slags pålegg man skal ha på brødskiva når man skal spise. Det betyr ikke at "mat _ER_ følelse"...

Lenke til kommentar

Generelt sett liker jeg ikke ikke kvinnelige vokalister i alle fall. Det er jo selvsagt noen, men de er meget få. Har noe med at jeg liker litt mørkere stemmer også. Jeg hører særs lite på pop og typis populærmisikk. Der ryker joe en god porsjon av de kvinnlige bidragyterne med en gang. Det er mye lettere for meg å sette pris på kvinnlig vokalister i sjangre som blues og jazz. Det er ofte det jeg fortrekker. Men generelt sett er jeg ikke glad i kvinnlige voikalister.

Eller kan jeg ikke si jeg vet om så mange kvinnlige artister. På instrument er det ett fett hvilket kjønn de har, men jeg ser lite til dem alikevell.

Lenke til kommentar
Musikk _ER_ følelse.

Dette er feil. Musikk er systematisk lyd. Intet mer, intet mindre. Følelser er kun individuelle responser hos hver enkelt person.

Ja. Og skaperen av musikken har full mulighet til å ta hensynt til følelser når de lager musikken. Og gengi disse gjennom musikken. Uten nødvendig vis å tenke så mye på det.

Jeg ser selvsagt at begge bruker to ulike tankemåter som begge er riktige :wee:

Edit:

Musikk skapes av skill og fantasi, ingenting annet egentlig.

Man kan sikkert få følelser av musikk, men det er mulig å lage en trist sang om man er glad f.eks.

Joda. Men om man ikke har kjenskap til disse følelsene er det meget vanskelig å skape musikk som virker "ekte". Det blir som et falskt smil. Noen får det til, men de fleste feiler stygt.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
TheMartine: Musikk handler en del om følelser, ja, men det er ikke følelser som lager musikken. Det er behovet etter å skape noe, trangen for å gi av seg selv og kreere. Følelsene henter man fra i andre omgang. Kanskje de fleste kvinnelige musikere mangler denne trangen?

Altså, hvis en kvinne først er musiker, har hun vel også trangen til å skape og gi av seg selv. I så fall er det vel heller alle andre kvinner som ikke har dette behovet, noe jeg ikke synes høres riktig ut, med tanke på alle andre kreative sysler man kan bruke for å få utløp for sine kunsteriske sider og hver kvinner absolutt er godt representert.

Lenke til kommentar
Musikk _ER_ følelse.

...men musikken i seg selv, komponisten som gjør de små og store justeringer før han sender CDen til pressa, er styrt av følelser.

Men det hadde jo ikke blitt noe av den gode musikken hadde komponisten kun besittet sine følelser, og vært uten sin musikalitet... Mao. er følelsers innvolvering i musikklaging underordnet musikalitet. Sånn sett kan man også si at følelser spiller inn når man velger hva slags pålegg man skal ha på brødskiva når man skal spise. Det betyr ikke at "mat _ER_ følelse"...

Strengt tatt er det vel følelser som spiller inn når man velger pålegget sitt, men jeg skjønner hvor du kommer fra.

På det mest kyniske er musikk kun mere eller mindre rytmiske lydbølger, ja. Men la meg nå spørre, hva underordner du "musikalitet"? Ser for meg ut som det kun er en definisjons sak da jeg mener musikalitet er forholdet mellom følelse og formidlingsevne, noe jeg får følelsen av at du også mener.

Allikevel undrer jeg meg over hva en kan definere komersiell "løpebånd" musikk som. Her er det tydelig at det utelukkende er kommersielle interesser bak og komponisten trenger således ikke ha den store feelingen bak verket, men kan dra inspirasjon fra tidligere suksesser innen samme industri eller kategori. Er det følelser bak dette. Er det musikalitet. Eller er det kun evnen til å trykke ctrl + copy, ctrl + paste?

Lenke til kommentar
Nettopp, dette er fordi (i kontrast til allmen oppfatning) følelser ikke er hovedkilden til god musikk, men det er heller selve musikaliteten hos mennesker. Følelser bidrar kun til innholdet/temaet i mye musikk.

Musikken kan handle om følelser så mye den bare vil. Det betyr ikke at premenstruelle kjerringer i større grad burde være i stand til å komponere et godt stykke musikk. Prosessen ved å lage musikk er kanskje initialisert av følelser opplevd av personer, men når disse følelsene skal omformes til noe konkret som et stykke musikk, så er det helt andre prosesser (som ikke er styrt av følelser) som utspiller sin rolle.

Nå har jeg aldri nevnt noe om kvinners menssyklus og hvordan den eventuelt skulle påvirke deres evne til å skape god musikk, så jeg ser ikke helt grunnen til at du tar opp akkurat dét.

Angående musikalitet versus følelser, er jeg delvis enig med deg. Det er ganske åpenbart at man må ha en viss musikalitet for å kunne lage god musikk, og jeg er sikker på at mange av de låtene som selger mest i dag, ikke har et spor av følelser i seg. Hitmaskineriet ruller stadig nådeløst videre.

Likevel er det mange artister som neppe hadde vært der de er i dag, uten å ta utgangspunkt i følelsene sine når de skrev sanger. Det er jo også dem som sier de skriver best når de er deprimerte. Om det kun er selvbedrag eller ikke, skal ikke jeg spekulere i.

Lenke til kommentar

Angående "musikk-er-følelser vs. musikk-er-lyd" - det er komponert stykker med utelukkende stillhet, pause, antagelig med ideen å understreke hva musikk faktisk er.

Når "musikk er lyd"-argumentet kommer er det bare å spørre: Når det da er pauser, stillhet, imellom lyden, stopper musikken da?

Nei.

Igjen: Hva er musikk?

Lenke til kommentar

Interessant tråd. Slik jeg ser det ut spillistene mine fra Spotify, virker det som at det er kun enkelte musikksjangere kvinnelige vokaler er i flertall. Ta eksempelvis spillisten med funky80s (flere ukjente artister), over halvparten av disse sangene er det kvinner som synger hovedvokalen.

I tillegg som nevnt i tråden, er det flertall av kvinner som synger klassisk musikk.

Under spillistene for rock, hiphip og 60-talls -pop, ser jeg knapt noen kvinner.

Jeg ruller ballen videre og spør: Har menn det lettere for å nå kjendisstatus enn kvinner?

Lenke til kommentar
Jeg ruller ballen videre og spør: Har menn det lettere for å nå kjendisstatus enn kvinner?

Godt spørsmål.

For meg virker det som menn kanskje har lettere for å bli berømte for en prestasjon eller lignende, mens kvinner oftere enn menn blir kjente for å kjøre en spesiell stil, gå mot strømmen og være "uvanlige". Det går altså mer på de ytre faktorer.

Om dette skyldes at menn faktisk er flinkere til det de driver med, eller om det er samfunnets måte å ikke ta kvinner helt på alvor, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

TheMartine

"Igjen: Hva er musikk? "

Et kortfattet sammendrag fra Snl:

Musikk er lyd, tonekunst. Som sies å ha oppstått like lenge som mennesket levde.

Musikk har i all hovedsak tre hovedelementer; rytme, melodi og harmoni. Der rytmen er selve grunnsteinen. Av tone og rytme oppstår melodien.

Operaen oppstod rundt 1600 tallet.

1900-tallet har brakt store omveltninger i bruken av musikalske virkemidler, og retninger som atonal musikk, elektronisk musikk og konkret musikk har ført til dyptgripende diskusjoner om selve musikkbegrepet.

Edit: Opprydding

Endret av HalogenpæreUtenLys
Lenke til kommentar

Jo mer jeg tenker på problemstillingen jo mer blir flere tanker får jeg.

For å ta personlige tanker, uten å sjekke fakta. I og med musikk er en form for kommunikasjon, og alle individer kommuniserer. Tror jeg strengt tatt at ikke det er noen forskjell på kvaliteten mellom kvinner og menn. At menn og kvinner ligger på likt grunnlag.

Utfra dette standpunktet tror jeg løsningen ligger et annet sted.

Svaret kan ligge i det tradisjonelle. På samme måte som det er flertall av menn i fotballen. Er det mest godtatt at menn er flertall innen pop-sjangeren.

Svaret kan også ligge i hva mottakeren ønsker å høre på. Tall fra SSB, fra 1990 - 2003 viser at "Den mannlige delen av befolkningen lytter oftere enn kvinner til sportsprogram og program med populærmusikk, mens flere kvinner foretrekker underholdning"

(..)

Lenke til kommentar

Det kan godt være du er inne på noe der, Halogenpære.

Men si at det er slik, da, at menn og kvinner lager like god musikk. Hva er det som gjør at jeg ikke finner kvinnelige musikere like spennende som mannlige? Klart, det hender jo nå og da, men kvinner lager sjelden slik musikk som virkelig treffer meg midt i sjela. Det gjør menn.

Den eneste jeg kommer på, er Marie Fredriksson og Roxette, som jeg forgudet og gråt mye til da jeg var ung og pubertal. Men når sant skal sies, er det vel Per Gessle som er mannen bak deres hits også.

Lenke til kommentar

Vel.. Kvinnelige vokalister egner seg ikke bra til sanger med trøkk i. (Ikke til min definisjon av musikk med trøkk i hvertfall.)

Sånn veldig i farten kommer jeg på 3 band med kvinnelig vokalist som jeg til tid og annen hører på; Nightwish, Evanescence og Arch Enemy.

Kvinner og menn er IKKE like. Alle som er ufattelig opptatt av likestilling bør forstå at kvinner og menn ikke har de samme kvalitetene. (Det betyr selvfølgelig ikke at menn har fått alle de bra kvalitetene) Selvfølgelig skal ikke alle kjemmes over samme kam, men du bør forstå hva jeg mener.

Kanskje musikalsk talent er en av de tingene menn er flinkere til?

Det med at alle de store musikerne opp igjennom tidene har vært menn kan jeg komme på to mulige grunner til.

1. Før var det ikke vanslig at kvinnene gjorde andre ting enn husarbeid, passet barn, osv. Det var slik kulturen var.

2. Da kulturen begynte å endre seg til at kvinner skulle blir mer likestilt med menn, satt kanskje de fleste kvinner seg et litt større mål enn den vage drømmen å bli musiker?

Ikke ta meg som en kvinnehater eller noe, for det er jeg ikke, men kvinner og menn er jo ikke like tross alt.

Endret av SondreSnurr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...