Gå til innhold

Lager menn bedre musikk enn kvinner?


TheMartine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ganske mange band jeg hører på som har kvinnelige medlemmer.

 

Ty Segall hadde en jentetrommis før

Thee Oh Sees har en kvinnelig vokalist

Coachwhips hadde en kvinnelig keyboardist

Angry Angles hadde en kvinnelig bassist

The Kills har en kvinnelig vokalist

The Ponys har en kvinnelig vokalist

Magnetix har kvinnelig trommis

 

har mange, mange fler, men føler det er unødvendig å ramse opp.

 

Men reine jenteband er det ikke mange av, men det er flere jeg liker veldig godt:

 

Mr. Airplane Man

Vivian Girls

Thee Headcoatees

 

Alle tre er rockeband som har klart seg mer eller mindre bra, og Vivian Girls har nesten 70 000 listeners på last.fm.

 

Må bare nevne at Mr. Airplane Man ble oppløst fordi hun ene fikk unge.

Lenke til kommentar

Interessant diskusjon.

 

Selv vet jeg ikke helt hvorfor det har seg slik at ingen av de "virkelig store" er kvinner. Det finnes kvinner som lager musikk selv der musikken er banebrytende og fantastisk kul. Bare se på artister som Björk, Patti Smith og PJ Harvey. De navnene kan nevnes med de store, mannlige artistene der ute.

 

Det jeg også ser er at kvinner mer og mer blir frontfigurer i band. Bare se på Alison Mossheart fra The Kills og The Dead Weather. Hun er tøffere enn de andre gutta i The Dead Weather tilsammen :mrgreen: Andre tøffe frontfigurer er Alice Glass i Crystal Castles, Karen O i The Yeah Yeah Yeahs, Kim Gordon i Sonic Youth (ikke helt frontfiger, men tøff nok for lista) og Lily Allen (når jeg så henne på Øyafestivalen strålte hun bare av kulhet).

 

I elektronika-sjangeren derimot ser det ut som at en del jenter får mer og mer innflytelse og status. Artister som Fever Ray, Annie, Goldfrapp og Robyn har jo en del fans, og en del mindre band som Terry Poison har jo en viss forfølgerskare.

Lenke til kommentar
Tror rett og slett dette er fordi gutter og jenter hører på forskjellig musikk. Det er jo ikke bare det at det er flest gutter som lager musikken du liker, det er jo også flest gutter som hører på den musikken.

 

Det er mulig, men jeg er ikke helt sikker på om det stemmer. Jeg ser som regel en ganske lik fordeling av kjønnene nesten uansett hva slags konserter jeg er på, og veldig få jenter jeg kjenner hører bare på pop og klassisk musikk.

 

Men hvis det er tilfellet, hva er det som gjør at gutter og jenter hører på forskjellig musikk?

Lenke til kommentar

Spennende tema, selv tenkt på å lage lignende tråd.

Gikk igjennom spillelistene mine nå. Kun et band med kvinnelig vokalist eller fast medlem: Epica. Nå er ikke Spotify-listene mine 100% enda, men kommer ikke på noe annet i farta.

 

Jeg vet ikke hvorfor, egentlig. Det finnes sikkert nok av band med kvinner jeg kunne likt, men kanskje de aldri når frem?

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Forøvrig, så har kvinner stort sett hatt "store" artister i pop- sjangeren. Disse har flott stemme, ser bra ut, men ikke noe mer (ingen regel uten unntak).

 

Jeg lurer litt på hva du mener med å sette gåsetegn rundt "store" kvinnelige artister. Er de bare liksomstore? Og det er også en god del eksempler på kvinnelige artister som har mer enn bra utseende og god vokal, for hvis det er bare det som skal til for å være "stor" som kvinne, har vi jo brått et hav av enorme kvinnelige musikere.

 

Når det gjelder sound, tenker jeg da på den unike stilen til hver enkel artist eller hvert enkelt band. Dette kommer frem i coverlåter. Man har et hav av ulike måter "å høres ut på" blant menn, mangler dette mangfolder hos kvinnene. Greit nok, man hører godt forskjell på Rihanna og Madonna. Men sammenlignet med f.eks Britney, Aguilera, Beyonce og Lady GaGa er det ingen som har sin egen "instrumentelle sound". All bakgrunnsmusikk er degradert til dataskapt rytme. Mangelen på skikkelige KUNSTVERK på kvinnesiden (ingen regel uten unntak.. igjen) vil tvinge historien til å fordele oppmerksomhet svært skjevt mellom kvinner og menn... tror jeg...

 

Hvordan kommer en artists unike sound fram i coverlåter?

Dessuten mistenker jeg deg for å med vilje hente eksempler fra samme sjanger nå. Det er jo ikke rart det er få som skiller seg ut på listen din, når alle opererer inne mainstream popmusikk.

 

[...]Må bare nevne at Mr. Airplane Man ble oppløst fordi hun ene fikk unge.

 

How ironic. :p

Lenke til kommentar

Vi kan jo ta litt standard kvinner/natur-menn/kultur-spekulasjon:

(Populær)musikken oppsto jo i en først og fremst mannsskapt og mannsdominert verden. Kan dette ha hatt noe å si? At musikken kulturfenomen hadde klangbunn i en maskulin kultur, og bar preg av det? Samfunnsstrukturen er treg i vendingen, så hvis dette er tilfelle tar det nok mer enn noen tiår med kvinnefrigjøring før pipen får en annen låt. Musikk er jo et motefenomen som svinger etter tidsånden.

Lenke til kommentar
[...]

I elektronika-sjangeren derimot ser det ut som at en del jenter får mer og mer innflytelse og status. Artister som Fever Ray, Annie, Goldfrapp og Robyn har jo en del fans, og en del mindre band som Terry Poison har jo en viss forfølgerskare.

 

Det er samme tendens jeg ser, også, og det er ikke bare kosemusikk som man gjerne forventer av jenter, men de lager jo virkelig fet elektronika, helt på høyde med hvilken som helst mann. Jeg lurer på om det er fordi elektronika er en sjanger som ligger litt sånn midt i mellom alt, og hverken appellerer mer til menn eller kvinner. Det er i hvert fall sånn jeg oppfatter den. Litt kjønnsnøytral, på en måte.

Lenke til kommentar

Det meste av artistene jeg hører på er ikke kvinner, men mange har jo med kvinner i musikken på enkelt sanger f.eks.

Jeg vil vel kanskje tro at kvinner generelt sett bare er mindre musikalske kanskje?

Eller at dem ikke liker generelt sett å dra ut fra popens verden. For innen pop er det ikke tvil om at det er mye kvinner.

Lenke til kommentar
Det meste av artistene jeg hører på er ikke kvinner, men mange har jo med kvinner i musikken på enkelt sanger f.eks.

Jeg vil vel kanskje tro at kvinner generelt sett bare er mindre musikalske kanskje?

Eller at dem ikke liker generelt sett å dra ut fra popens verden. For innen pop er det ikke tvil om at det er mye kvinner.

 

Nja, jeg tviler på at musikalitet har noe med kjønn å gjøre, og jeg tror faktisk at det ikke er så stor forskjell på hvor mange menn og kvinner det er som egentlig driver med musikk. Forskjellen ligger nok heller på hva slags musikk de lager, og ikke minst om de lager musikk som er av en sånn type at de klarer å opparbeide seg et publikum av en viss størrelse.

 

Kvinner er helt klart godt representert i popens verden, ja, men hvorfor? Appellerer ukomplisert og lettfattelig musikk mer til kvinner enn til menn?

Lenke til kommentar
Jeg tror generelt det gjør det.

Selvsagt ikke for alle, men for mange.

 

Men hvorfor? Hvorfoooor?

Vi er da ikke så ulike mentalt sett. Jeg skjønner det ikke. Har jeg mer enn normalt mye testosteron i kroppen fordi jeg liker hardrock?

 

Akk. Om vi bare hadde en ekspert eller professor innen dette tilgjengelig.

 

Jeg tror kjønnene er svært så ulike mentalt sett. Det triste er at dette er så komplisert vitenskap at selv eksperter/professorer innenfor relevante fagfelt fremdeles ikke har noe særlig håndfast å komme med.

 

Du sier at kjønnene ikke er ulike mentalt sett. Hva baserer du i så fall denne påstanden på? Selv om det finnes flere mentale/kognitive områder hvor vi er kartlagt å tilsynelatende være like, så betyr ikke dette at det kan finnes et hav av vanskelig kartleggbare forskjeller som slår ut i de minst tenkelige tilfeller.

 

Ta IQ-tester f.eks. Jeg har sett flere undersøkelser (uten å kunne vise til noen av dem) at kvinner er mindre spredt utover IQ-skalaen sammenlignet med menn. Det finnes mao. flere dumme menn enn dumme kvinner, men også flere smarte menn enn smarte kvinner. (Hvis man kan ta IQ som et mål på smarthet)

 

Så jeg tviler sterkt på at mentale forskjeller mellom kjønnene kun er grunnet kjønnshormonene. Men som sagt, man vet fortsatt svært lite vedrørende dette...

Lenke til kommentar

Jeg tror det er hvordan hjernen er påvirket av evolusjon. Kvinner er mere styrt av driften av emosjonelle og relasjonære bånd. Menn er mere "fetch" og go-getter orientert. Kvinner har også mindre hjerner enn menn som helt sikkert har betydning for den totale hjernekapasiteten.

 

Verdens smarteste person er tilfeldigvis en kvinne:

 

Legger også til at jeg foretrekker samvær med kvinner i de fleste situasjoner. Jeg foretrekker dessuten kvinnelige vokaler i musikk. Komposering har jeg ingen peiling på men jeg tror at det meste jeg hører på er laget av menn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...