Gå til innhold

Sender altibox (ikke hdkanaler) 5.1 lyd?

Anbefalte innlegg

Har altibox kabel-tv med grunnpakken (ingen hd kanaler).

Spørsmålet er om lyden blir sendt i 2.0 eller 5.1 (det er snakk om NRK, TV2, TVN, TV3 osv)?

Grunnen til at jeg spør er at jeg bare har en optisk lydinngang på hjemmekinoanlegget, og hvis altiboxen bare sender 2.0 lyd så kan jeg overføre lyden analogt, og heller bruke andre kilder til den optiske inngangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har altibox kabel-tv med grunnpakken (ingen hd kanaler).

Spørsmålet er om lyden blir sendt i 2.0 eller 5.1 (det er snakk om NRK, TV2, TVN, TV3 osv)?

Grunnen til at jeg spør er at jeg bare har en optisk lydinngang på hjemmekinoanlegget, og hvis altiboxen bare sender 2.0 lyd så kan jeg overføre lyden analogt, og heller bruke andre kilder til den optiske inngangen.

Vanlige kanaler som NRK,TV2,TVN og TV3 leverer kun stereo lyd (MPEG1 Layer II stereo).

Av SD kanaler er det Canal+ filmkanaler og TV1000 filmkanaler som sender Dolby Digital lyd. SVT1 og SVT2 sender også Dolby Digital lyd men oftest Dolby Digital 2.0 lyd (stereo). Nå har jeg ikke sjekket hvilken kanaler Lyse sender videre fra Viasat&Canal Digital (satellitt) men dette er i allefall "facts" for de aktuelle kanalene.

Mange HD kanaler tilbyr Dolby Digital 5.1 lyd men ikke alle.

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

Mange filmer osv. inneholder Dolby Prologic kodet 5.1 surround lyd.

Dolby Prologic kan sendes over vanlig stereospor. Det er selvfølgelig

ikke like bra som Dolby Digital 5.1 men slettes ikke dårlig.

Pass på at AVreceiveren default kjører Dolby Prologic II når den mottar stereo så får du dekodet evt. surroundeffekter sendt over en vanlig stereo kanal. Så lenge programmet eller f.eks. fotballkampen inneholder stereolyd så blir det ofte surround effekter når man slår på Prologic II dekoder i AVreceiver.

http://en.wikipedia.org/wiki/Prologic_II

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...