Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble meg utenom trådløs routern (bilde)

Anbefalte innlegg

Heisann, detter slik nettverket mitt er koblet for tiden.

2akie6g.jpg

Men problemet er at jeg ikke får åpnet porter og satt NAT til open (står på strict nå) fordi foreldrene mine tror at på en eller annen magisk måte så kommer det til å fucke opp IP telefonen og resten av nettverket.

Så spørsmålet mitt er, er det noen måte jeg kan koble min pc utenom den trådløse routeren slik at jeg slipper porter og NAT?

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, detter slik nettverket mitt er koblet for tiden.

2akie6g.jpg

Men problemet er at jeg ikke får åpnet porter og satt NAT til open (står på strict nå) fordi foreldrene mine tror at på en eller annen magisk måte så kommer det til å fucke opp IP telefonen og resten av nettverket.

Så spørsmålet mitt er, er det noen måte jeg kan koble min pc utenom den trådløse routeren slik at jeg slipper porter og NAT?

På forhånd takk for svar :)

Det kan du kort sagt ikke. Du kunne koblet PCen direkte i modemet, men da vil kun PCen få tilgang til nettet. Uten en ruter i nettverket så kan ikke forbindelsen deles ut til mer enn èn enhet, så da mister andre maskiner og telefonen tilgangen, og det er jo ikke det du vil.

Dette er med forbehold om at det du har tegnet som "modem" faktisk er et RENT modem, og ikke en modemruter. Forteller du oss modelnummeret så kan vi fortelle deg om det er det eller ikke.

Om det er et rent modem eller en modemruter så må du uansett forwarde portene du skal ha i NAT. Er det rent modem kan du ikke ha flere direkte påkoblet som forklart over. Er det en modemruter så må du uansett åpne NAT i denne likevel.

Slagplan:

1) Finn ut om det er et rent modem eller modemruter

2) Om det er er rent modem så åpne portene du trenger i NAT på wireless ruteren

3) Om det er et rutermodem så enten koble direkte på det og sett opp NAT på denne ELLER koble til wireless ruteren og konfigurer NAT på BEGGE ruterene (noe mer komplisert om du er helt ny på sånt)

Gitt at du ikke gjør feil når du konfigurerer NAT på ruteren eller roter med porter som telefonen trenger å bruke, så vil det ikke påvirkte telefonen i det hele tatt. For å unngå å treffe porter telefonen trenger så bruk porter mellom 10000-30000 ved mindre applikasjonen du bruker krever noe annet spesifikt.

Si i fra om du trenger mer hjelp.

EDIT: Står du helt fast kan jeg fikse det via fjernstyring gitt at du har passordene til nettverksenhetene klar. Setter pris på en symbolsk donasjon i slike tilfeller. Send PM om det blir aktuellt.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det er kun et modem, ikke modemrouter.

Fremstår kanskje som en amøbe i posten min, men har forholdsvis god peiling, men tenkte det var noe jeg ikke har tenkt på som noen visste om.

Problemet er at foreldrene mine er nazier og nekter å gi meg passordet til routeren fordi de tror at hvis jeg åpner porter og setter NAT til open, så kommer det til å fucke opp IP telefonen og resten av internettet. De er sånn at hvis noe funker, så skal man ikke forandre på det.

Løsningen min på å koble meg utenom modemet var som dette:

22cmfd.jpg

Det som skjedde da var at jeg fikk internett uten noe problem, men når det foregikk en samtale via IP telefonen så kunne den plutselig bare kutte, dette skjedde både på mottatte samtaler og utgående.

I tillegg brukte jeg et annet modem inne på mitt rom som jeg konfigurerte til bridge og brukte til LAN, men hver gang pc'en ble slått av og på måtte jeg inn i instillingene på denne routeren og slette pc'en min fra den og koble fra og til nettverket på pc'en.

For meg virker det som det er en eller annen konflikt med denne setupen. Så hvis jeg finner ut hva det er, og en løsning, kan jeg kanskje klare å overbevise de om å få en sjanse til på å koble meg utenom, selv om siste sjanse ble brukt opp i dag.

Lenke til kommentar

Som sagt, om det er et rent modem så kan den kun gi ut ÈN IPadresse til nettverket ditt (du vil få din eksterne IP som din lokale IP). Med din "løsning" så vil kun en av enhetene fungere, og det vil være noelunde tilfeldig hvilken som fungerer sansynligvis (alle maskinene vil kjempe om samme IPen). Altså er det ikke en løsning i det hele tatt. Kort sagt MÅ du ha en ruter (ikke bare switch) til å få alt på nett samtidig, og når du bruker en ruter er det ingen vei utenom å måtte konfigurere NAT på denne om du trenger visse porter åpne.

Om du kommer på nett med mer enn èn maskin om gangen med denne oppkoblingen du har tegnet så er det ikke et rent modem.

I uansett tilfelle så er det umulig å løse problemet med portene du trenger uten å ha tilgang til ruteroppsettet. Uten å konfigurere NAT på ruteren sitter du igjen med 2 muligheter:

-Ha kun din maskin på nettet

eller

-Ha alt på nettet, men kan ikke åpne portene du trenger

Det er ikke mulig å komme seg rundt dette uansett hva slags lure måter du prøver å koble det opp rent fysisk - trust me. (EDIT: Veeelll... ved midnre du har subnet med flere IPer, men det er uvanlig så jeg anntar at det ikke er tilfellet).

Det sagt så er det ikke vanskeig å løse gitt at du får sette opp ruteren korrekt, men det må du jo nesten få tilgang til ellers er du like langt :) Jeg skal prøve å hjelpe deg så langt det er mulig, men du kommer ikke unna et du trenger tilgang til ruteren om du skal få til en akseptabel løsning på dette.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Ahhh, skjønner hele greia nå, føler meg som en dust :p

Men takk for hjelpen, da gjelder å overbevise foreldrene mine om at telefonen og internettet ikke sprenger hvis man setter NAT til open og åpner porter til spill etc.

Lykke til, si i fra om du trenger mer hjelp :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...