Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Begynne på Lett MC lappen

Hobsten

Anbefalte innlegg

Nå er tiden snart inne for å ta lappen. Jeg har begynt med å melde meg på trafikalt grunnkurs, men siden dette kurset i mi bygd starter i rundt mars/april, så lurte jeg på om det var noe jeg kunne begynne med i forkant? Er 15 år atm så det kan ikkje vere nokke med aldersgrense over 15. Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Det første du må starte med er Tr. grunnkurs.

Ingen stress hvis du fortsatt er 15. Kan ikke ta teori før om du har fylt 16år.

Teorien er før du er 16. Oppkjøringa er etter du er 16. Så ikke bli født seint på året for da blir det ikke lappen før neste år.

Lenke til kommentar
Kan ikke ta teori før om du har fylt 16år.

"Teoriprøven tar du på data på en trafikkstasjon. I de klassene du må kjøre opp kan du ta teorien 6 måneder før du er gammel nok til å ta førerkort i vedkommende klasse. I de klassene det bare er teori, må du vente til du er 16 år."

Fra vegvesenets nettsider.

Siden man kan kjøre opp på lett motorsykkel når man er 16 kan man ta teoriprøven når man er 15,5 år.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar

Har selv lettlappen, og anbefaler på det sterkeste å gjøre unna alt som heter teori FØR du begynner å stresse med oppkjøring. Teoriprøven er det vanskeligste du må overkomme, og den bør du ikke ta lett på. Om du har en bok som heter "MC Kjøring - Lærebok kl.A", eller lignende, bør du ikke stole på at den alene får deg gjennom teorien. Personlig gikk jeg også gjennom hele "Veien til førerkortet"-boka (den for bil) i tillegg(ikke det som spesifikt var om biler, men resten). Mange av spørsmålene du får på prøven er akkurat de samme som på bilteorien, og er ofte ikke slik at man uten videre kan resonere seg fram til svaret.

Så ta teorien i tide, da har du også tid til å prøve på nytt skulle det gå galt. Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Teorien var da ikke vanskelig.. Bare å sette seg inn i faget og lese litt.

Grunnen til at så mange stryker er fordi de ikke forstår trafikken og hvordan ting fungerer.

Sir meg enig der. Tok et teorikurs og leste gjennom en klasse A bok. Brukte ca. 15 min på prøven. Fikk 3 feil. Null stress hvis du bare forstår trafikken, som sagt.

Lenke til kommentar

Har bursdag i mai, så eg kan nok ta teorikurs og prøve. Eneste problemet er at det er så J*** lang ventetid :s . Som har blitt sagt tidligere så vil eg gjerne få unnagjort teorien først. Men en anna ting er. Kan man ta teorikurs og prøva før man har tatt trafikalt? For her i florø (der eg bur) er det så sinnsyk ventetid på trafikalt atm. Alle er opptatt med mørkekøyring.

Og går det an å ta mørkekøyring lysare på året? Med tanke på at eg kanskje må ha trafikalten unnagjort først som ikkje er før i mars, bah. :(

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

aah, teori og atter teori. Har lest igjennom både "veien til førerkortet" og "veien til førerkortet MC". Får spørsmål fra Teoritentamen/iteori på iphone som jeg aldri har lest om. Logiske svar som gjør det lett though.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...