Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

automasjon: hjelp med styre og hovedstrøm skjema

eXt3

Anbefalte innlegg

Hei.

Går vg1 elektro og Har fått i oppgave å lage et styre og hovedstrøm skjema i automasjon. Har prøvd meg fram i et par timer men blir alltid et eller annet som ikke vil stemme :thumbdown:

Så derfor håper jeg noen her har peiling og har lyst til å hjelpe meg :D

Oppgaven går ut på at en boks/eske skal gå i en retning når vi trykker på startknappen. Boksen skal gå bort til en endebryter og der skal den stå stille i 60 sekunder før den går tilbake til utgangs punktet å stopper der, er kun ute etter styre og hovedstrømen for motoren :) Vi har 2 endebrytere som normalt er i åpen stilling og blir sluttet når de blir klemt inn. Har funnet en løsning som jeg er temmelig sikker på at vil fungere, men er ganske sikker på at man ikke trenger 4 kontaktorer ;)

Er en 3 fase asynkronmotor vi bruker (tror da det heter asynkron :tease: )

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger vel bare en kontaktor. En som motoren kjører på om som holder kretsen. Deretter trenger du en hjelpkontaktor som slår inn og lukker kretsen i 60sekunder før du kan starte igjen.

-L1 -> +VA-Q1-95

+VA-Q1-96 -> [sTOPKNAPP NC] -> VA-Q2-[NC] -> +VA-Q1-13

+VA-Q1-96 -> [sTARTKNAPP NO] -> +VA-Q1-A1

+VA-Q1-14 -> +VA-Q1->A1

-L1 -> Endebryter -> Timerblokk 60sek (på innslag) NO -> +VA-Q2-A1

-L2 -> +VA-Q1-A2 -> +VA-Q2-A2

Der +VA er skapet. -Q1 er kontaktoren og -Q2 er hjelpkontaktoren.

Håper den hjelper deg litt på vei. Er ikke helt sikker på den, men tror den skal fungere.

Lenke til kommentar
Du trenger vel bare en kontaktor. En som motoren kjører på om som holder kretsen. Deretter trenger du en hjelpkontaktor som slår inn og lukker kretsen i 60sekunder før du kan starte igjen.

-L1 -> +VA-Q1-95

+VA-Q1-14 -> +VA-Q1->A1

Håper den hjelper deg litt på vei. Er ikke helt sikker på den, men tror den skal fungere.

Kretsen vi skal lage, skal automatisk gå tilbake etter 60 sec, med det lille jeg kan av automasjon, så vil ikke kretsen du lagde gjøre det? :p

Jeg tror det må bli som en dreievender som er koblet så -Q2 som da gjør at motoren går motsatt vei vil starte etter 60 sekunder etter at endebryteren er klemt inn, og i tilegg så må -Q1 stoppe når endebryteren blir klemt inn. Men jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg skal koble dette :(

Endret av eXt3
Lenke til kommentar

-L1 -> +VA-Q1-95

+VA-Q1-14 -> +VA-Q1->A1

Hvordan vil du skifte dreierettningen med en kontaktor ? ;) Om du ønsker hjelp med dette foreslår jeg at du poster på elektro delen av forummet. Jeg skulle gjerne ha gitt deg hjelp selv men har aldri drevet med tidsstyring på annet enn PLS`er.

Her er link til elektro delen av forummet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...