Rabatami Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Hei! For et par uker siden merket jeg at skjermkortet mitt begynte å bli veldig varmt. Speedfan målte det opp i bortimot 90 grader, av og til i overkant av dette og. Blåste kortet rent med komprimert luft, og tempen sank til 60 grader ved load. Kort tid etter dette fikk jeg blåskjerm, og feilmelding på nvlddmkm.sys, og maskinen slo seg vrang da jeg skulle skru den på igjen med artifacts overalt, og delvis også blå linjer som strakte seg vertikalt over skjermen. Den kom seg på beina igjen, men problemet har vendt tilbake, og den siste uken har maskinen vært bortimot ubrukelig. Blåskjermene kommer støtt og stadig, ofte får jeg ikke lastet windows i det heletatt (sånn som nå), men det har gått over ved at jeg har startet maskinen på nytt flere ganger, eller gått i safemode, restartet etc, eventuelt bare ventet et par timer for så å prøve på nytt. Noen dager virker den helt fint, i går raidet jeg i WoW i 6 timer i strekk uten tegn til problemer, men i dag fikk jeg artifacts over hele skjermen etter 10-15 minutter spilling, fikk maskinen på igjen, og da gikk den rett i blåskjerm når jeg kom til innloggingsskjermen i wow, og nå kommer den seg altså ikke forbi loadingscreenen til windows. Tenkte først at problemet var varmerelatert, og har derfor holdt oversikt på temperaturen ved spilling, og den ligger stabilt på 50 grader når jeg spiller, og har ikke vært høyere enn dette de gangene den har frøset. Bruker EVGA precision til å styre gpu viften og se temperaturene, om det er relevant. Det er mye litteratur om nvlddmkm.sys-feilene, men ingen varige løsninger. Har testet ram'en og fikk ingen feil, jeg har reinstallert windows uten hell, prøvd utallige drivere, fått windows vista til å se ut som win98, skrudd av windows defender, prøvd med kun 1 rambrikke, restartet hovedkortet, og stort sett det jeg kunne finne av mulige løsninger, men ingen ting virker. Det mange forklarer det med er at nvidia sine drivere krangler med windows, men at det ikke er ordnet på noe vis. Spørsmålet mitt er om noen vet om en varig løsning på problemet, eller om det er sannsynlig at det er andre ting som skaper problemer. Har lest at skjermkortet ikke skal bli ødelagt før det kommer over 100 grader, men hvis det likevel har brent seg, er dette symptomer på det? Sitter nå uten en maskin jeg kan spille med, og det er ganske frustrerende. Hadde jo håpet den skulle fungere mer enn 1,5 år HAr følgende specs: -Cooler Master Mystique 631, Sort Aluminium (Uten Strømforsyning) -Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI -MSI P35 NEO-F, P35, Socket-775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN, PCI-Ex16 -Intel Core? 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan -XFX GeForce 9800GTX 675M 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP -Creative SB X-Fi XtremeGamer, PCI, Retail -Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's -Windows Vista Home Edition, 32bit Hvis det viser seg at jeg må ha nytt skjermkort, kan noen anbefale ett i 1000kronersklassen, som kjører sammen med hovedkortet og psu'en min? Hadde vært fint om det var litt mindre enn det jeg har, da det er litt kranglete å få ut av kabinettet, må lirke det ut. Og helst et som er "åpent", dvs uten det plastikkdekselet som er på kortet jeg har nå - føler at jeg ikke får blåst det skikkelig rent. Edit: Gjerne et ATI kort, det virker som nvlddmkm.sys-problemet stort sett rammer nvidiabrukere. Takker for svar og mulige løsninger. R Endret 27. november 2009 av Rabatami Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Dette tyder mer på et ødelagt skjermkort enn noe annet. Test med et annet skjermkort om mulig. Lenke til kommentar
Rabatami Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Takk for kjapt svar. Skal finne et å teste med så snart jeg kan. Hva med alternativ til nytt skjermkort? Hvis det er som du sier må jeg vel bestille nytt snart. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Tja, du sier ikke noe om pris. Et geforce gtx260 kanskje, eller radeon hd5770. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Du kan også teste med å kjøre en Ubuntu live CD, og så kjøre et gratis 3Dspill bare for å teste om det crasher og lager samme typer problemer. På den måten kan du avgjøre om det er noe galt med softwaren eller operativsystemet, eller om det er et rent hardware problem. Gratis linux 3D spill du kan teste med: http://www.online-game-walkthrough.com/200...x-3d-games.html Jeg er enig i at dine symptomer mest sansynlig peker mot en defekt på skjermkortet, men du bør teste for å være sikkert. Aldri annta noe når det gjelder feilsøking -Stigma Lenke til kommentar
FmB Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Fikk akkurat samme problem i går da jeg spillte Modern Warfare 2. Etter 2 dager + spilling i det spillet fikk jeg masse artifacts over hele skjermen (sjakkmønster) Så blåskjerm, så nvlddmkm har sluttet å virke. Prøvd med nye drivere men det hjalp ikke. Skjermkortet er ikke to år gammelt, men PCutstyr.no er lagt ned, så vet ikke hvordan jeg skal få fikset men nytt kort tilfelle defekt. Skal teste i andre spill i dag, men siden det ikke var gjort ne nytt så mistenker jeg defekt kort. Kan noen anbefale et program hvor jeg kan se temp? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) HWMonitor er et kjekt program slikt sett, du kan se det meste av temperaturer og spenning med det. La det kjøre i bakgrunnen mens du spiller, det vil vise min og max temperaturer pluss aktuell temperatur. Endret 7. desember 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Erfaringsmessig så ser det ut som 8xxx serien og 9xxx serien til Nvidia har en høy feilprosent over tid, dvs feilene dukker ikke opp med en gang men etter en tids bruk. Du har i alle fall mange av symptomene på kortet ditt, skal ikke forundre meg at det er snakk om defekt gpu. Sørg for å få testet med en live ubuntu cd eller i en annen pc. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Husk at XFX har 2 års garanti på kortet, så hvis du finner ut at det er feil på det, så kontakt selger av kortet! Lenke til kommentar
Klatt3n Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Hadde en million problemer med XFX GeForce 9800GTX selv. Nyere drivere funket ikke, PCen låste seg ved installasjon (av drivere), Windows 7 var umulig å få installere med skjermkortet tilkobla.. Helt fubar, med andre ord, men neida, kjørte jeg Vista med drivere fra Mai 2008 fungerte det ypperlig bra! Kjøpte nytt skjermkort og alle verdensproblem ble løst. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Viktig å ikke forveksle garanti med reklamasjonsrett. 5 års reklamasjonsrett har man vell på skjermkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå