Eco7 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hei, hadde eksamen i dag og lurer svært på en oppgave jeg hadde. Her er oppgaven: En mellomstor handelsbedrift i Trondheim selger baderomsinnredninger. Historisk har det vist seg at salget skjer ved slutten av året. Produsenten foretar imidlertid all produksjon av baderomsinnredninger i midten av året. Produsenten har dårlig med lagringsplass og vurderer derfor å gi forhandleren i Trondheim en betydelig rabatt hvis han kjøper innredningene alt i midten av året. Samlet salg fra produsent til forhandler er årlig på kroner 10 000 000. Både forhandleren og produsenten har en alternativ lånerente på 5 % per år. Du kan se bort i fra skatt i denne oppgaven. Hvis det er gratis for forhandleren å lagre innredningen, hvor stor må rabatten (i prosent) minst være for at det skal lønne seg å betale for varene i midten av året i stedet for ved slutten av året? Mine tanker: Dersom vi har 10 000 000 i banken et halvt år til 5 pros rente så tjener vi: 10 000 000 * 0.05/2 = 2500000 Denne summen kunne da vært rabattsummen, men da mener jeg at vi har glemt rentene vi får i fra disse 250000 kronene som vi får fra sommer til jul. Ergo må vi finne en litt lavere rabattsum? Om noen eksperter hadde kunne komme med noen kommentarer hadde det vært fortreffelig mvh Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Hvordan klarer 10 millioner å forrente seg med 2.5 millioner eller 250 000kr i løpet av et halvt år? (Ja, du skriver forskjellige beløp i tråden din) Jeg studerer økonomi 1. året, men har ikke finans som fag. Derimot kan jeg jo tipse seg om at jeg tror dette handler om nåverdien av pengene. Produsenten må MINST få så mye rabatt at NÅVERDIEN av de 10 millionene som skal betales sommeren forrenter seg til maksimalt 10 millioner til vinteren. Hvis de forrenter seg til mer enn 10 millioner vil det jo være mer lønnsomt å beholde pengene selv og betale til vinteren. Slik jeg ville regnet det måtte blitt noe slikt: K0 = K * (1+r)^-n K0 = 10 000 000 * 1.05^(-0.5) K0 = 9 759 000 Dette er altså nåverdien av 10 mill. Prosentvis han derfor få minst: 10 000 000 / 9 759 000 = 1 + r -> r = 0.0247 = 2.47% Jeg har absolutt ingen garanti for at dette er rett, men sånn ville i alle fall jeg tenkt, uten å ha faget ditt. Endret 30. november 2009 av danidic Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Forrige svar ser fornuftig ut, men det avhenger av når det er forfall på lånet; det må gjøres litt justeringer dersom en for eksempel skal regne med kontinuerlig rente. Resonnementet til trådstarter er ganske nært ved å være korrekt, men du bommer litt. Poenget er her enkelt – du skal ikke se på muligheten for å få renter av 10 millioner på en konto i løpet av et halvt år. Det du skal finne ut er hvilket beløp du må sette inn på en konto i dag for at du om et halvt år skal få 10 millioner. Denne forskjellen forklarer avviket mellom trådstarters og danidics resultat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå