Gå til innhold

Lønn offshore oljerigg


Anbefalte innlegg

Jeg begynte rett offshore som ingeniør, det er det som er vanlig. Det samme gjelder mudloggere (som ofte blir dataingeniører etterhvert), wirelineingeniører etc.

 

De som jobber som boreingeniører i Statoil har ingeniørturnus med offshore kanskje en uke per 6-8 uker. Boreleder på natt må man ha ca. 4 års erfaring som boreingeniør/ingeniør for å bli, alt etter som. Da jobber man 2-4.

 

Vil du begynne i Statoil, må du være sivilingeniør, med mindre du har erfaring. Dette er minstekravet deres for å bli tatt opp som trainee (og da får du òg veldig mye offshore i begynnelsen).

 

Boresjef/toolpusher jobber for kontraktøren, og jeg har aldri møtt noen som har hoppet over fra boresjef til boreleder---det er temmelig forskjellige jobber---men selvfølgelig godt mulig at de finnes. De jeg kjenner som er pushere har stort sett gått løpet fra roughneck til pumperom til ass.driller og driller. Noen kjappere enn andre (ofte stopper mange før ass.driller pga. utdannelse).

Endret av Atmosphere
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynte rett offshore som ingeniør, det er det som er vanlig. Det samme gjelder mudloggere (som ofte blir dataingeniører etterhvert), wirelineingeniører etc.

 

De som jobber som boreingeniører i Statoil har ingeniørturnus med offshore kanskje en uke per 6-8 uker. Boreleder på natt må man ha ca. 4 års erfaring som boreingeniør/ingeniør for å bli, alt etter som. Da jobber man 2-4.

 

Vil du begynne i Statoil, må du være sivilingeniør, med mindre du har erfaring. Dette er minstekravet deres for å bli tatt opp som trainee (og da får du òg veldig mye offshore i begynnelsen).

 

Boresjef/toolpusher jobber for kontraktøren, og jeg har aldri møtt noen som har hoppet over fra boresjef til boreleder---det er temmelig forskjellige jobber---men selvfølgelig godt mulig at de finnes. De jeg kjenner som er pushere har stort sett gått løpet fra roughneck til pumperom til ass.driller og driller. Noen kjappere enn andre (ofte stopper mange før ass.driller pga. utdannelse).

 

Jeg må virkelig takke for de gode svarene du gir, det er virkelig nyttig (selv om dette ikke er min tråd :p).

Du kunne ikke ha gitt meg svar på et par spørsmål til? :)

Er mudloggere petrofysikere/reservoaringeniører, eller tar jeg helt feil her?

Brukes ikke produksjonsingeniører offshore, er det bare boreingeniører/mudloggere/wireline?

Er wireline (som i wirelineingeniører) en disiplin innen for mekanisk (ingeniørkunnskap)?

 

Tusen takk

Lenke til kommentar

 

Jeg må virkelig takke for de gode svarene du gir, det er virkelig nyttig (selv om dette ikke er min tråd :p).

Du kunne ikke ha gitt meg svar på et par spørsmål til? :)

Er mudloggere petrofysikere/reservoaringeniører, eller tar jeg helt feil her?

Brukes ikke produksjonsingeniører offshore, er det bare boreingeniører/mudloggere/wireline?

Er wireline (som i wirelineingeniører) en disiplin innen for mekanisk (ingeniørkunnskap)?

 

Tusen takk

 

 

 

Er mudloggere petrofysikere/reservoaringeniører, eller tar jeg helt feil her?

De kommer fra alt mulig rart. Mange av de jeg kjenner som er loggere er enten geologer, petroleumsgeologer eller petroleumsingeniører. Dette er en typisk 'entry level'-jobb, dvs. noe man gjør en stund før man blir dataingeniør. Dette er ikke dataingeniør, som hvis man går IT-studier og jobber på kontor med slips, men en som er ansvarlig for datainnsamling offshore (logge antall timer med sirkulasjon, gjøre hydraulikksimuleringer, logge tap/gain etc.

 

Folk som er veldig fordypet innen reservoar jobber gjerne med modellering og 4D-seismikk i oljeselskap---på land.

 

Brukes ikke produksjonsingeniører offshore, er det bare boreingeniører/mudloggere/wireline?

De jeg vet om som jobber med produksjon, jobber på land. Vet om en del som jobber med production enhancement, type brønnstimulering, og de jobber primært på land men drar ofte offshore eller på skip (samme med sementingeniører: primært på land), men du kan komme deg en god del offshore.

 

Er wireline (som i wirelineingeniører) en disiplin innen for mekanisk (ingeniørkunnskap)?

De som jobber som serviceingeniører/feltingeniører på MWD/Wireline/LWD-tool er gjerne folk med petroleumsfag, maskiningeniører, elektroingeniører, mekanikere, folk med teknisk fagskole ... Veldig blandet drops.

 

 

Det er mange ingeniører som drar sporadisk offshore, men ikke veldig mange som har 2-4-turnus.

 

 

Det har ikke sååå mye å si hvilken type ingeniør du er, da firmaene stort sett lærer deg opp. Jeg er petroleumsingeniør, og har gjort mine avhandlinger innen økt oljeutvinning og petrofysikk i kritt ... Jeg jobber som borevæskeingeniør offshore.

 

Skriver fra mobil, så mulig det er noe rotete ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...