Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Celica GT4 effektsperre


TanteEdgar

Anbefalte innlegg

Fikk høre her om dagen at Celicaene (T18 GT4 modellene) er sperret fra ca 240-50hk til 208hk. Dette vet jeg fra før, men han som sa det mente at dette var bare i elektronikken. Ikke vet jeg, jeg har ikke satt meg så mye inn i disse bilene enda, men skal definitivt ha en GT4 neste gang. Har jo en sliten T16 2.0GT selv og det er en kanongod bil (etter alderen og 300 000km å dømme) og alt av dingser og duppeditter virker enda og det er knapt en eneste tikkelyd i motoren.

 

Så jeg har fått med meg såpass at Celica er en kjempe bil så må jo avansere litt i rangstigen føler jeg og trenger da hjelp til hvordan jeg skal fjerne sperren (som er det første jeg skal gjøre, hehe).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den såkallte "sperren" er bare fjortisprat, styreenheten er satt opp slik at den skal gi 208hk. Å få mer ut av motoren slik den er går fint ann, men det er ikke så forferdelig mye mer å hente uten å modifisere motoren og bytte ut ECU (toyota ecu av denne årgangen er ikke omprogramerbar og må modifiseres).

 

1. orginal ecu har 12psi boost limiter, fuel cut og rev limiter.

 

2. orginal ecu kan ikke omprogrameres så den må sendes inn og få byttet noen interne komponenter for å overkomme begrensningene som ligger der, eller få en piggyback computer som overstyrer den orginale styreenheten.

 

3. Selv om du får ombyggd den orginale ecu`en så får du skjelden mer en 30hk av det.

 

4. Skal du virkelig oppnå noe så må motoren modifiseres og ecu må erstattes med en "skikkelig" en som er fullt programerbar som feks Autronic, Motec, Haltech eller Megasquier som er rimelig men god.

Lenke til kommentar

Effectiv: Hvis du ikke er sikker, så ikke svar. Resultatet av å bytte turbo uten å mappe er for mager blanding, og da skjæring.

 

For å få 300 hk kan du, uten at jeg kjenner til Celica som bil;

 

Montere grovere eksos, montere et annet luftfilter(KN for eksempel, jeg liker ikke konfilter),overhale drivverk, slik at du får kreftene ned i bakken, overhale turbo, og mappe den slik at verdiene blir riktige. Effekten kan du justere med ladetrykket, da kan boostcontroller være en enkel løsning. Det er sjelden veldig holdbart å kjøre med 300 hk på orginal innmat.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet at det må gjøres litt med motoren for å få 300hk. Og at jeg selvfølgelig må bytte mer enn bare turboen! Jeg kjenner en som faktisk gjorde akkurat det på Preluden sin. Resultatet...? Vel, han pendler hver helg til og fra en leilighet han har og hjemme... les: pendLET. Motoren står gadd nå :p

 

Dette er jo kjekt å vite, men regner med at 250hk (tror de leveres med det i utlandet...?) ikke er noe stort problem eller? Det er dessuten innenfor det som er lovlig av effektøkning uten å registrere dette i vognkortet (det er vel 20-25%) Bare kjekt å vite at det ikke er noe som en viss type kontrollmennesker kan ta deg på hvis de mot formodning skulle oppdage det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Bytte stempel og råder, kammer kanskje? Lettere svinghjul, bedre clutch, bensinpumpe, bensintrykksregulator, dyser, datasprut (15000,- ++), turbo, turbotrykksregulator, kanskje sterkere girkasse og aksling om du skal ha mer ut. Bedre luftfilter, større eksos (ballongeffekt er fysj), fjerne katalysator.

 

Å få dette lovlig er vel tilnærmet umulig, så fremst du ikke finner en eller annen luring som har papirer på et lovlig bygg, som du da replikerer HELT likt. Da skulle du få det igjennom. Ellers er det surt å bli tatt. Blir det til nærmeste godkjente dyno (TÜV sin i Tyskland? Eller har de fått i Tr.heim?), de finner dine 100 ekstra hk og bilen blir tatt inn. Og da sitter du der med 100.000 kroner mindre + en bil til 100.000,-... mindre. Surt, hva?

Lenke til kommentar
Effectiv: Hvis du ikke er sikker, så ikke svar. Resultatet av å bytte turbo uten å mappe er for mager blanding, og da skjæring.

 

For å få 300 hk kan du, uten at jeg kjenner til Celica som bil;

 

Montere grovere eksos, montere et annet luftfilter(KN for eksempel, jeg liker ikke konfilter),overhale drivverk, slik at du får kreftene ned i bakken, overhale turbo, og mappe den slik at verdiene blir riktige. Effekten kan du justere med ladetrykket, da kan boostcontroller være en enkel løsning. Det er sjelden veldig holdbart å kjøre med 300 hk på orginal innmat.

Jeg er da ikke tilbakestående, men syns hele denne tråden var litt useriøs. Derfor jeg kom med et så konkret svar :) Vet at mapping må til får å få noe ut av å bytte til større turbo. Ville uansett hatt større dyser og evt datasprut, større bensinpumpe og byttet diverse innmat i motor før man kan kjøre stabilt på 300 hk :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

De fleste "rånere" (om du er det vet jeg ikke, no offence) tror at det er bare bensintrykksregulator og turbotrykksregulator som skal til så kan de få 900hk

Lenke til kommentar
Bytte stempel og råder, kammer kanskje? Lettere svinghjul, bedre clutch, bensinpumpe, bensintrykksregulator, dyser, datasprut (15000,- ++), turbo, turbotrykksregulator, kanskje sterkere girkasse og aksling om du skal ha mer ut. Bedre luftfilter, større eksos (ballongeffekt er fysj), fjerne katalysator.

Motoren min har 135hk orginalt. Og ved å bytte turbo (1500kr - brukt), dyser(1400kr - nye), intercooler(1000kr - ny), bensinpumpe(900 - ny) og chipper(1100kr - både tenning og bensin) i motorstyringa så regner jeg med å lande på rundt 300hjulhester. (ja, jeg har trykkplate, og eksosanlegg fra før).

 

Stempel, råder, kam, svinghjul, bensintrykksregulator, motorstyring, girkasse og aksling(er) tror jeg faktisk bilen ble levert med fra fabrikk. Skulle tro det iallefall...

 

No offence, men det høres nesten ut som du er en av de "rånerne" som tror de har peiling på sånt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Tror du ikke har mye peiling.

 

Du kan gjerne teste den motoren med 300hk. Men jeg skal le av deg når stemplet kommer ut i tusen biter. eller råda knekker.

 

SMIDDE råder, SMIDDE stempel, KVASSERE kammer, LETTERE svinghjul, bensintrykksREGULATOR, STØRRE dyser. Du har en tvang til ikke å lese hva folk skriver hva?

 

Sorry, jeg skrev ikke smidde råder og stempel, trodde jeg gjorde det, my bad :S

 

Jaja, mente smidde råder og stempel. Men alt annet burde du skjønne at jeg mente at det skal være mer krutt i. Mer cc i dyser, større pumpe, datasprut, større turbo. Det er bare du som ikke VIL forstå kanskje

Lenke til kommentar
Bytte stempel og råder, kammer kanskje? Lettere svinghjul, bedre clutch, bensinpumpe, bensintrykksregulator, dyser, datasprut (15000,- ++), turbo, turbotrykksregulator, kanskje sterkere girkasse og aksling om du skal ha mer ut. Bedre luftfilter, større eksos (ballongeffekt er fysj), fjerne katalysator.

Motoren min har 135hk orginalt. Og ved å bytte turbo (1500kr - brukt), dyser(1400kr - nye), intercooler(1000kr - ny), bensinpumpe(900 - ny) og chipper(1100kr - både tenning og bensin) i motorstyringa så regner jeg med å lande på rundt 300hjulhester. (ja, jeg har trykkplate, og eksosanlegg fra før).

 

Stempel, råder, kam, svinghjul, bensintrykksregulator, motorstyring, girkasse og aksling(er) tror jeg faktisk bilen ble levert med fra fabrikk. Skulle tro det iallefall...

 

No offence, men det høres nesten ut som du er en av de "rånerne" som tror de har peiling på sånt.

Altså, du mener at du kan øke fra 135hk - 300hk ved litt bytte av deler på under 10k? DETTE ER JO BARE ULOGISK!!!!!!

 

Som mannen over meg sier, de interne delene må være laget for å tåle det også. Jeg kan med hånden på hjertet si at du kommer til å blåse toppakningen første turen din med 300hk, og havarere motoren totalt like etter. Det er så mange som tror at det er ENKELT å øke i hester, men det er det jaggu meg ikke. Det er så mye som skal klaffe.

 

Tenkt på mappinga forresten? Hvordan tror du motoren vil oppføre seg når alle variablene ECUen din er programmert til å bruke endrer seg helt? Det kommer til å gå til helvette.

Lenke til kommentar

Hva skal jeg med smidde stempel, smidde råder, kvassere kammer, lettere svinghjul og alt sånt når det jeg har gang på gang har vist seg å tåle dette effektuttaket?

 

Og hva er galt med den orginale bensintrykksregulatoren som er på 3 bar uten vakum?

 

Poenget er at det ikke er en nødvendighet med smidde ditt og datt, eller datasprut hvis man undersøker aktuell motortype og ser hva som har blitt gjort tidligere.

 

*edit (enda et nytt innlegg dukket opp):

 

Som jeg skrev så har bunndelen jeg har vist seg å tåle slike effektuttak gang på gang. Dessuten vil sannsynligvis ikke sylindertrykket på lavere turtall øke nevneverdig fra det oppsettet jeg har i dag, mtp. turboen (holset hy35w) som er ganske romslig og nødvendigvis ikke lader like tidlig som den jeg har nå. Motorstyringa blir chippet og dysestørrelse vs. mål på massemåler økes slik at ting står i forhold. Dessuten er motorstyringa såpass adaptiv at dette går bra (det finnes det også flere bevis på).

 

Skjønner ikke hva dere sutrer sånn for.

 

Jeg kan med hånden på hjertet si at du kommer til å blåse toppakningen første turen din med 300hk, og havarere motoren totalt like etter.

Hvis jeg er helt idiot og ikke følger med på bblambdaen, indikatoren for tenningsbank, ladetrykk og slikt så er det rimelig enkelt å blåse motoren med 680cc dyser og "lastebilturbo", men er man litt gjennomtenkt så skal ikke det der være et tema. Jeg kan finne flere bremsepapirer på b230fk volvomotorer med org. inmmat som bremser 300hk bare med enkle bolt-ons, hvis du ikke tror meg.

Endret av eab
Lenke til kommentar

En god mapping vil forsvare det dere sier. Om man bare kliner på større ditt og datt vil det være logisk at det forekommer bristepunkter og flaskehalser i systemet som over tid absolutt ikke er driftsikkert.

 

Om man mapper bilen så nøye man kan med skikkelig hjerne, vil dette hjelpe på en god del ja. Men jeg skal ikke si noe mer, da jeg har begrenset med kunnskap innenfor dette området.

 

Poenget vi som er litt strenge her prøver å fremme, er at det ikke er like enkelt som de fleste tror. Jeg trodde det var pissenkelt å øke effekten på min NA motor med å konvertere til turbo, og det er jo det i teorien. Man setter på en turbo, øker bensinstilførselen via større pumpe og dyser. Men det er så mye mer som spiller en rolle inn i det her for at systemet skal være driftsikkert, noe dere helt sikkert ønsker.

 

Sånn, nå skal jeg ikke si mer.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Selvfølgelig, om man vil kjøre noen mil mens man mapper eller har dyno og noen tusen til leie av den tilgjengelig, samt noen som kan mappe så blir det billigere. Helt til man vil ha ENDA mer. Og ENDA mer. Da blir det snakk om råder, stempel, bensintrykksregulator osv. osv.

Lenke til kommentar

Roleg no karar....

 

Trenger ikke en krangel her. Jada den Boschjhchsh pumpa som sitter i fra før er sikkert helt ok og jeg trenger ikke å bli gjeldsslave for å tukle med motoren. Jeg har vel egentlig fått svar på det jeg lurte på.

 

MEN. Nå som jeg først har en tråd her:

 

Hva tror dere den nåværende celicaen min er verdt?

 

Dette er en 1986mod med 2.0GT motoren. Det begynner å bli noe rust her og der som med alle gamle biler. Den er snart gått 300k

Den bruker litt olje, men ellers er den ganske bra. Ikke noen ulyder av betydning. Den er grå, en slags halvmørk farge. Og sotede lys for dem som bryr seg. Senket lovlig 30mm.

 

Såg at det gikk en tilsvarende bil med 1.6 motoren til 10 000kr på FINN her om dagen.

Lenke til kommentar

Update:

 

Kjørte bilen tidligere i dag uten problemer.

 

Kjørte den nå nettopp med problemer...

 

Merket at motorbremsen var vekke etter ca 2 min. kjøring og da jeg tok inn clutchen så var choken på enda. Jeg kjørte inn til siden, fylte på vann fordi jeg tenkte at det var den måleren i vannet som ikke fikk vann, altså at det var lite vann.

 

Det hjalp ikke noe, så jeg bare kjørte hjem igjen og dreit i hele greiene (gammal bil, så....)

Da jeg parkerte etter 2 serdeles rolige minutter så hadde vannet begynt å koke :p

Nå var det sikkert ikke noe særlig med frostvæske i vannet siden jeg har måttet fylt på vann fra en flaske en god del ganger nå. Så kokepunktet var altså lavere enn normalt pga lite frostvæske (frostvæske gir lavere frysepunkt og høyere kokepunkt for dem som ikke visste det)

 

Men temp måleren viste bare ca 10-15% mer temperatur enn normalt så jeg regner med at det gikk greit. Det gjør ikke så mye for meg uansett, hehe. Men nå er jeg bare "lettere" irritert og ikke i stand til å tenke noen andre løsninger enn billån, så dere som har hodet kaldt, kan dere tenke noen mulige årsaker og løsninger på dette?

 

Tanken om lekkasje og ødelagt vannpumpe har slått meg, men nå er det jo beksvart ute så jeg gidder ikke å krype under bilen for å lete etter diverse væsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...