PreN Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Hei Hei Hadde et ubetydelig problem, men be anbefalt av leverandøren av hovedkortet til å oppdatere bios. Gjorde dette, oppdateringen gikk helt fint. Starter pcen og logger på. Nå fryser den hver gang og permanent litt etter innlogging. Noen som har tips? Hovedkort = XFX nForce 780i SLI Prosessor = Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Minnekort = 2x - Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB Strømforsyning = NorthQ NQ-4775-1000 Giant Reactor, 1000W Grafikkort = XFX GeForce 8800GTX 575M 768MB GDDR3 OS = Windows XP 32 bit Endret 18. desember 2009 av PreN Lenke til kommentar
troari Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Har du gått inn i bios, ved oppstart og satt instillinger til default? Endret 27. november 2009 av troari Lenke til kommentar
PreN Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 Nei har ikke gjort det. Hva slags innstillinger vil da bli satt til default? Vil det endre noen av innstillingene updaten gjorde? Vil det da si at noe av effekten blir borte? Noen andre som har tips? Dette skjedde rett etter jeg oppdaterte bios. Brente en bootable CD og flasha med den. Gikk helt fint uten problemer. Lenke til kommentar
troari Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Du setter instilling på blandt annet prossesor og minne også videre, slik de var. Men biosoppdateringer blir opprettholdt. Må ses som en "programvare oppdatering av BasicInOutsystem. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Nei har ikke gjort det. Hva slags innstillinger vil da bli satt til default? Vil det endre noen av innstillingene updaten gjorde? Vil det da si at noe av effekten blir borte? Noen andre som har tips? Dette skjedde rett etter jeg oppdaterte bios. Brente en bootable CD og flasha med den. Gikk helt fint uten problemer. Innstillingene for eventuell overklokking, boot rekkefølge, styring av enheter på hovedkortet (lyd, nettverk...) samt konfigurasjon av SATA/Raid disk kontrollerne kan bli endret. Operativiystemet kan derfor ofte ikke kjenne igjen hovedkortet ordentlig etter en BIOS oppdatering. Jeg måtte f.eks reaktivere Windows 7 innstallasjonen etter en BIOS oppdatering. Du kan prøve en resett av BIOS ved å fjerne batteriet på hovedkortet eller følge instruksjonen i manualen. Hvis det ikke virker, prøve en repair install av operativsystemet eller flash tilbake BIOS til en versjon som virker. Lenke til kommentar
PreN Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 (endret) er det det samme som å resette CMOS? Fikk beskjed å gjøre det av leverandøren, regner med resette CMOS er det samme som å resette BIOS. (leser til eksamen så tar litt tid det her) Endret 30. november 2009 av PreN Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Det er stort sett det samme ja. Bare husk å sjekke dato og klokken i BIOS etter du har resatt CMOS (BIOS). Også mulig du må foradnre på noen andre settinger også. Lenke til kommentar
PreN Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 (endret) ok, jeg tok nå batteriet ut og inn. Deretter loadet jeg default. Uansett, problemet med at dataen fryser skjer fortsatt (har ikke prøvd å se om den kan stå på lenge hvis jeg ikke logger på, men den fryser hvertfall hvis jeg logger på). Nå får jeg også disse errorene: Floppy disk fail (40) (mulig jeg har fått dratt ut noen kabler) SLI-Ready Memoery Detected - Disable, 4 DIMMs Not Supported (detta skal kanskje ikke ha noen betydning uansett, husker ikke om det alltid har vært sånn) Sata 1,2, og 6 = none. Veit ikke om disse skal være noe? Endret 30. november 2009 av PreN Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Fjern floppy kabelen, monter den ordentlig, eller bytt kabel. Klarer du å boote i safe mode? Montert system disken på første sata posisjon (sjekk i bios) Har du kjørt repair install? Lenke til kommentar
PreN Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 CPU'n stiger til 50 celcius bare jeg er i BIOS. En som trodde jeg kanskje måtte bytte kjølepasta? eller smøre på mer. At den er litt tørka ut Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 50 grader er altfor mye når du er i BIOS. Fjern kjøler og gjør både CPU og kjøler ren, bruk alkohol eller lignende. Ha så på en tynt lag av kjølepasta, det skal dekke hele kjøleflaten på CPUen. Bare husk at har du for mye kjølepasta på, blir det ikke god varmeoverføringen til kjøleren. Lenke til kommentar
PreN Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Fjerne kjøler? Tror jeg bare har cpu rett oppå hovedkortet? skal jeg skru løs cpu også gjøre rent? på hovedkortet og cpu? Lenke til kommentar
Kjell-arne Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Bare for å dobbeltsjekke, har du virkelig ikke montert en CPU-kjøler? Er overrasket over at du i det hele tatt får startet maskinen. Slik ser det ut uten en kjøler: http://www.dansdata.com/images/coolers/cpuin320.jpg Og slik er det med en kjøler: http://www.dansdata.com/images/coolers/ready320.jpg Lenke til kommentar
PreN Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) har vifte og sånt oppå PC'n skrur seg vel av om CPU blir for varm, den fryser vel ikke? Byttet kjølepasta nå, har ikke fått sjekka temperatur enda. skal prøve å plukke ut minnekort å se om det hjelper nå. Hvis ikke det hjelper er det vel hovedkortet? Endret 3. desember 2009 av PreN Lenke til kommentar
XfiX Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Noen hovedkort har en "reset" knapp på hovedkortet prøv dette. Dette vil resete hele bios systemet Endret 3. desember 2009 av XfiX Lenke til kommentar
PreN Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) PCen fungerer nå. Var en vifte som hadde mistet strøm og som da ikke fungerte. Samtidig byttet jeg kjølepasta. Endret 5. desember 2009 av PreN Lenke til kommentar
PreN Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2009 Problemet ble aldri i orden. PCen fryser fortsatt, veit ikke helt hvordan den klarte å fungere noen ganger. Viser seg kanskje at harddisken er problemet, den Windows er installert på. Gammel og slitt muligens. Har det noe å si om jeg installerer windows på en ny harddisk samtidig som det ligger windows på den gamle? (Begge vil være koblet til PCen). For PCen fryser vel pga windows er installert på en dårlig harddisk regner jeg med. Lenke til kommentar
PreN Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Installerte windows på ny harddisk. Nå fryser ikke pcen lengre. Problem løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå