sunshack Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Info om pc: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 Kingston ValueR. DDR3 1066MHz 6GB, CL7 Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 motherboard ASUS Radeon HD 4870 1GB GDDR5 Skjerm: Samsung 22" Wide Syncmaster T220 OS: Windows 7 Home Premium 64-bit Problemet begynte først da jeg installerte "Borderlands" på pcen. Jeg starter spillet, spiller en stund, alt fra 2 min til en time, så blir skjermen plutselig svart. Så kommer det en melding på skjermen: "Not Optimum Mode Recommended mode: 1650x1080 60Hz". Det hender også at det kommer et vindu hvor det står analog / digital. (De som har samme type skjerm som meg kjenner sikkert dette igjen fra oppstart av pc'en. Det er en "melding fra skjermen", og ikke fra pcen. Men selve pcen låser seg også (ingame musikken forsvinner, mister kontakten over skype/ventrilo, capslock reagerer ikke osv) Av diverse andre grunner, bestemte jeg meg for å formatere pc'en. Jeg har installert alle nyeste drivere, installert "Borderlands" på nytt, oppdatert Windows, men problemet består. Det skjer ikke bare når jeg kjører "Borderlands", men også andre spill. Det forekommer aldri når jeg ikke spiller. Er det noen som har vært borti noe liknende? Eller har peiling på hva som kan være problemet? Endret 27. november 2009 av sunshack Lenke til kommentar
substeve Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Grunnen til at du får meldingen er at når du spiller bruker du en annen oppløsning en det skjermen er laget for (1650x1080x60hz). Jeg ville trodde det var en melding du kunne skrudd av i menyen til skjermen (knappenen på skjermen), men et raskt søk på feilmeldingem kan tyde på at det er en kjent feil med skjemen. Du kan søke litt videre på google om du ikke kan skru av meldingen. Lenke til kommentar
sunshack Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Jeg har søkt ganske mye rundt på det, men det virker som om feilen ikke ligger ved selve skjermen, i og med at hele pcen klikker. Vanligvis burde jo programmer fortsette å kjøre i bakgrunnen, right? Jeg har prøvd å kjøre pcen og spillet på lavere oppløsning også. Men det har ingen effekt desverre. Lenke til kommentar
substeve Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Det høres ut som du får meldinga fordi skjermen mottar et annet signal enn det den er laget for. Når du starter et spill endres skjermoppløsninga, med mindre spillet starter i samme oppløsning som skjermen er laget for eller du setter det i den oppløsninga. Men, det kan også være fordi skjermkortet ikke virker som det skal, isåfall kan det være overoppheting eller ikke nok strøm på kortet (eller feil på kortet). Du kan teste med å spille på lav oppløsning og alt grafisk slått av. Lenke til kommentar
sunshack Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Hmmm... nå får jeg ikke lenger beskjeden: "Not Optimum Mode Recommended mode: 1650x1080 60Hz". Nå blir skjermen bare svart og går i "hvilemodus". Pcen låser seg fortsatt... Har testa med å kjøre lavere oppløsning og alt det der. Det tar riktignok lenger tid før pcen klikker, men det skjer etter en halvtime omtrent uansett... Begynner å bli mektig lei! Lenke til kommentar
substeve Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Har du åpna pcen og sjekka at vifta på skjermkortet går skikkelig rundt ? Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Har du åpna pcen og sjekka at vifta på skjermkortet går skikkelig rundt ? Eller bedre, sjekk temperaturene i maskinen. PC som fryser etter en stund spilling, lengre tid på lavere oppløsning lukter varmeproblemer. Lenke til kommentar
sunshack Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Temperaturen ser ut til å være problemet... Skjermkortet holder 52 grader når jeg ikke kjører noen ting, og godt over 80 når jeg kjører spill... Det er vel litt i drøyeste laget! Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Tja, 80 grader er varmt, men ikke nødvendigvis FOR varmt... sikker på at DVI-kabelen står skikkelig i? Oppdatert siste skjermkort-driveren? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Han skriver at han har oppdatert, og en løs dvi-kabel vil ikke låse pcen. Har du sjekket temperaturen på andre komponenter også? Siden det tar lenger tid for å kræsje når du stiller ned instillinger så er det lett å anta varme, det kan være cpu, skjermkort, minne, chipset, you-name-it. Husk på at skjermkortet består av mange komponenter, kan være at grafikkminne, vrm-moduler, kondensatorer m.m blir for varmt. HD4870 er notorisk for sine vrm-temperaturer, og mitt kort gir meg store problemer om minne eller vrm-modulene passerer 115-120 grader. Og dette kan skje selv om kjernen ligger under 90 grader. Så vidt jeg husker så kan sisoft-sandra få frem både minne og vrm-temperaturer på skjermkortet. Lenke til kommentar
sunshack Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Testa sisoft sandra, og temperaturene ser bra ut på både cpu, skjermkort og andre komponenter. Har ikke hatt noen problemer med pcen etter jeg fikk ned temperaturen på skjermkortet, så jeg kan vel erklære pcen min for friskmeldt! Tusen takk for alle innspill^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå