ATWindsor Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Forskjellen mellom kosnol og PC slik jeg ser det (på overordnet nivå) er at en konsoll er låst og ikke-standarisert, man er i maskinvarelevrandørens vold, og hardware er ikek standarisert. Forsåvidt ikke software heller, men det er det ikke i stor nok grad på PC heller. Ellers er jeg enig i at konsoll og PC blir stadig likere. Personlig håper jeg han ahr rett i at konsoller forsvinner, da jeg ser på det som en uheldig utvikling, at man skal sitte på hver sitt properitære låste produkter er i forbrukerens disfavør, tenk hvor kjipt det hadde vært med TVer som kun støtter noen kanaler feks, og der du kun får kjøpt utstyr å koble til TVen fra samme folk som selger TVen, for at en bransje skal blomstre må dne i mine øyne standariseres. Den er eg med på. Litt av problemet er som nevnt piratkopiering. Med ein ikkje-standarisert konsoll er mogelegheiten for å piratkopiere mindre og meir komplisert enn på eit fritt system. Utviklar kan begrense tilgang til programmer og systemer for å bryte kopisperra. Som me ser Xbox 360 fungerer i dag. Skal du piratkopiere eit spel til X360 må du ha ein PC, samt bryte garanti på konsollen og modifisere den. Då kan du samtidig risikere å miste Live-funksjonene. Jeg er ikke overbevist om at det er noe særlig problem, PC-spill selger bedre i Europa enn USA, til tross for at det er vesentlig mindre iratkopiering der borte. På mange måter er det enklere å piratkopiere på 360 (man slipper å bytte ut filer osv), det er bare å brenne en plate, og voila. Jeg tror grunnen er at produsentene tror de tjener mer ved å kontrollere hele kjeden, spill og tilleggsutstyr er dyrt. AtW Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Dette er litt dumt for de som samler på spill (i form av fysiske eksemplarer). I tillegg så vil det, med mindre ekstra tiltak blir iverksatt, effektivt drepe det lille bruktspillmarkedet som måtte eksistere. Sistnevnte er allerede et faktum for PC-spill. Jeg tror på Onlive når jeg først får se dette bli brukt i realistiske ikke-iscenesatte og kontrollerte omgivelser. Jeg håper virkelig at det ligger få noder mellom spilleren og OnLive-serveren, siden latencyen går kun én vei: Opp. Kravene til båndbredde er mindre interessant, selv om jeg lurer på hvilke komprimeringsalgoritmer som muliggjør enkoding av et høyoppløst bilde på mindre enn (f.eks) 1ms. Jeg regner med at man kan glemme å dekomponere bildet opp i bevegelige og ikke-bevegelige deler, siden effektiviteten fordrer økt forsinkelse (mer informasjon om kildematerialet). Endret 27. november 2009 av Manuel Lenke til kommentar
Humber Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Haha "Ja det er jo de som skal ha det til at de er eldre enn sin egen far også" :!: Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hvem ga Square Enix-sjefen jobb?... Han har serr ikke peil på hva konsoll er. Hey, i'm with stupid ! Lenke til kommentar
Hakasu Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Tror salget av spill vil synke om alt blir digitalt, ettersom det er mange som er glad i fysiske kopier av spill.Jeg merker hvertfall at jeg syntes det blir litt for upersonlig, ettersom spilla bare ligger inne på harddisken istedenfor å stå i samlinga på hylla.. Kjøper du spel for å ha dei i hylla eller spele dei? Eg forstår ikkje korleis nokon kan velge vekk å kjøpe eit spel kun fordi det ikkje tilbys i fysisk versjon. Jeg kjøper de selvfølgelig for å spille dem, men liker bedre å ha spillet i hylla enn på harddisken. Lenke til kommentar
aGal Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Finnes ikke nok båndbredde til å laste ned/spille spill i HD tilfredsstillende kjapt! Dette medfører at det virker rimelig tullete å komme med at det er på vei ut. Først må fiber bygges ut, konsoller forbedres på mange måter. Konseptet med at man ikke trenger spillet fysisk må også forbedres grundig! Jeg ser på streaming aka "cloud" som uhørt, etter som nettet kan falle ned for enkelte. Også var det plassen på spill konsollene, det må jo flere TB til for at en ordentlig hardcore gamer får plass til alle spillene sine etter hvert. Jeg sier bare FAIL enn så lenge :!: Endret 27. november 2009 av aGal Lenke til kommentar
Hakasu Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Ja, det kommer garantert ikke til å skje de neste åra. Trenger nok noe betydelig kjappere enn fiber også, skal dette fungere tilfredsstillende nok. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Du er altså avhengig av ein nettforbindelse då. Tror du virkelig det er en utfordring om 10 år? Skal ein enorm maskinvarepark drive og levere millionar av spel til heile verda? Ja! Leste du linken i posten min? Noen bygger jo faktisk et firma rundt dette konseptet. Eg trur ikkje det er realiserbart så kjapt, men mange har tatt feil før, det vil tida vise. Med dagens infrastruktur, som har ein del begrensingar, trur eg ikkje det kjem så fort. Endret 27. november 2009 av Zeph Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Forferdelig! Endret 27. november 2009 av GrevenLight Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Det som vil skje er at PS3 tankegangen blir videreført til at en forenklet versjon som kan spille av streamet HD film, samt streamede spill hvor alt skjer på servere blir inkludert i TV apparater. Ergo er alt man treger for å spille en TV og kontrollere som tilkobles trådløst. For de som har "gammeldagse" TVer vil man selvfølgelig kunne kjøpe en liten slimbox som erstatter det lille som er i TVen for multimedia underholdning. Problemet slik jeg ser det er ikke serverparkene som skal kjøre spillene, eller båndbredden. Men infrastrukturen som helhet. Det skal skje mye på nettverksiden før dette kan blir virkelighet for større deler av befolkningen. Utfordringen for at dette skal kunne ta over for bokser og fysisk media er å få bygd ut verdens infrastruktur slik at den blir god nok både på kapasitet og responstid, selv i moderne land. Jeg tror også dette vil være med på å tvinge frem rendyrkede komersielle nettverk da man ikke kan la annen trafikk forstyrre slike komersielle tjenester. Så her vil det skje mange store omveltninger. Endret 27. november 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Heller PC-spill enn konsollspill, sier nå jeg. Lenke til kommentar
alike Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Folk er så åpen for nye ting for tiden :S (Ironi...) Dere høres ut som en på jobb som mente at sketchbook til iphone var noe tull fordi ingen kom til å behøve å tegne på farten... Personlig mener jeg at streamet spill å filmer er fremtiden å ettervert som internett utvikles så vil vi være istand til å streame komplekse spill på en mye bedre måte en det vi er idag. Skjønner ikke hvordan folk kan mene at dette er tull :S Men men. Forskjellige mennesker, forskjellige meninge Lenke til kommentar
Alkohoel Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Det er faktisk sant, man vil ikke trenge hardware for å spille spillene. Om noen få år kan man spille Crysis på maximum settings med en liten dårlig bærbar. Onlive blir mest sannsynlig langsert til neste år, og allerede da kan man gjøre dette. Les mer på onlive.com om dere er mer interessert i hvordan man kan gjøre dette. Jeg tror faktisk at hele verden vil benytte seg av et sånt type system om ca 10 år. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Jeg synes dette med streaming av spill er interessant, med tanke på at man kan spille Crysis på svakt utstyr som netbooken, mobilen, kalkulatoren og armbåndsuret. Men i praksis vil dette virke svært lite brukbart for enkelte. Jeg sitter med en ganske kraftig og grei pc, men med det nettet jeg har (mobilt "bredbånd") får jeg ikke engang spilt tetris om spill-streaming skulle tatt over. Lenke til kommentar
raysv Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Tror salget av spill vil synke om alt blir digitalt, ettersom det er mange som er glad i fysiske kopier av spill.Jeg merker hvertfall at jeg syntes det blir litt for upersonlig, ettersom spilla bare ligger inne på harddisken istedenfor å stå i samlinga på hylla.. Kjøper du spel for å ha dei i hylla eller spele dei? Eg forstår ikkje korleis nokon kan velge vekk å kjøpe eit spel kun fordi det ikkje tilbys i fysisk versjon. Før eller senere er mobil, spillkonsoll og datamaskin én håndholdt enhet. Vi er faktisk ikke langt unna Eg vil påstå me er veldig langt unna ein sånn løysing. Ser heller ikkje fordelen med å ha så mange funksjonar i ein enhet. Man trenger ikke fysisk hw for å dra spillene, eller klart man trenger HW, men dette trenger ikke å stå hos spilleren. "streaming" av spill er jo faktisk ikke så langt unna SÅ etterhvert så kan det jo hende konsollen blir bytta ut med en liten dings man bare kobler til på en port på tven Endret 27. november 2009 av warelf Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Ja! Leste du linken i posten min? Noen bygger jo faktisk et firma rundt dette konseptet. Det vil være regions baserte "baser" og mange firmaer, slik at man kan serve hele verden som du sier. Ja det må nok være veldig mange server lokasjoner for å holde routeing hoppene og dermed input forsinkelsen nede. Selv da må man nok ha en ganske høy treskel for input lag og det spørs om spill som guitar hero engang blir mulig. Dette sammen med å ha nok hardware i travle perioder av dagen og ved store spill lanseringer blir det spennende å se om Onlive vil holde det lønnsomt. Hvis da det hele ikke bare er et bedrag for å bli kjøpt opp. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Man trenger ikke fysisk hw for å dra spillene, eller klart man trenger HW, men dette trenger ikke å stå hos spilleren. "streaming" av spill er jo faktisk ikke så langt unna SÅ etterhvert så kan det jo hende konsollen blir bytta ut med en liten dings man bare kobler til på en port på tven Teoretisk mogeleg, ja, men så langt ikkje testa ut i praksis. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Konsollen, Mediasenteret, PCn... Alt er i bunn samme Hardware, denne hardwaren kommer til å bli standarisert... Så "Konsollen" blir en vanlig PC, som spiller PC-spill, kanskje fortsatt låst til den hardware den blir levert med (som et billigere alternativ til PCn), men ikke låst til sine egne spill... Ergo: "Konsoll spill kommer til å forsvinne..." Streaming Tjenester kommer ikke til å ta over 100% de første 30årene... Å kjøpe spill digitalt (som artikkelen handler om) ER pr i dag 100% oppe å gå, både på PC, PS og XboX... Så sånn sett har jo fjompen delvis rett, eneste som gjenstår er å tilby alle spill digitalt, å kutte ut de fysiske... Så om alt distribueres digitalt gjør ikke meg noe, da jeg allerede bruker slike løsninger... Men at alt går i retning onlive/spotify bryr meg, slike tjenester er rett og slett ikke gode nok for 90% av verden... 2000/300 linje og 80 i ping er fortsatt helt vanlig... Det største problemet for Eye-candy generasjonen som meg selv (Crysis eksempel) er jo bildekvaliteten... Det er ikke noe problem å sende et bile i HD oppløsning, men det hjelper ikke når det som vises på skjermen er komprimert å ser ut som grøt.... HDMI signalet for 2560×1600 oppløsning er ~8,2Gbit i sekundet... (inkl stereo lyd) Den komprimeringsteknologien som trengs for å løpende komprimere 8,2Gbit/s til 2Mbit/s komprimert (uten datatap) finnes ikke... (41.000ganger komprimering....) Dermed er det ikke mulig å levere Eye-candy, over en slik tjeneste... onlive = dårlig oppløsning, grøtete bilde, ping-problemer, og abonnement basert spilling... Veldig greit som et alternativ, og fungerer nok strålende for alle som driver "casual gaming" uten videre grafikktyngde.. Men det kommer aldri til å ta over 100%... Lenke til kommentar
Tore Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Man trenger ikke fysisk hw for å dra spillene, eller klart man trenger HW, men dette trenger ikke å stå hos spilleren. "streaming" av spill er jo faktisk ikke så langt unna SÅ etterhvert så kan det jo hende konsollen blir bytta ut med en liten dings man bare kobler til på en port på tven Teoretisk mogeleg, ja, men så langt ikkje testa ut i praksis. Det er i Beta... (Crysis) Men bildekvalitet er ikke som en lokal gaming PC... Edit: funnet data : HD = 720p komprimert 1280x720 = 5Mbit/s = mer en jeg får hjemme. Endret 28. november 2009 av Tore Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg