Zalo Ultra Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) stemmer det at lengden på CD er 4,57 cm? Du vet at trekantene ABM og CDM er formlike (alle vinklene er like). Da kan du utlede et forhold mellom dem: Du vet at den lengste kateten i ABM = AM = 7 cm. Så vet du at den tilsvarende kateten i CDM = CM = 4 cm. Da er trekanten CDM ganger mindre enn trekanten ABM. For å finne CD da kan du bare gange hypotenusen i ABM med . Svaret blir da altså ? Endret 27. november 2009 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
Lch Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Det står: Terminprøve høst for 10. trinn 2007 Beklager så mye, jeg ser nå at det står i starten av tråden. Lenke til kommentar
Humber Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Det står: Terminprøve høst for 10. trinn 2007 Beklager så mye, jeg ser nå at det står i starten av tråden. Å nei, var ikke ment som et frekt svar eller noe altså Var bare ikke sikker på om det var eksamen eller tentamen vi snakket om når du/dere spurte. Visste ikke engang at jeg hadde skrevet det i første posten engang, så det er ingenting å beklage Takker igjen for alle svar Dere er alle sammen engler, dere har sikret dere en plass i himmelen, alle sammen Lenke til kommentar
Humber Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Ok, ny oppgave alla sammen 3.1 Jeg skal skrive 16,8 mill (altså 168000) på normalform, er det 16,8*(10*5)? Skriver det i parantes fordi jeg ikke vet hvordan jeg får et 5-tall opphøyd 3.2 Innfo om oppgaven: Massetettheten på melk er 1,04kg/dm³ I India produseres det 88 millioner tonn melk pr år. Ok. Jeg prøver det veldig enkelt igjen, sikkert feil som vanlig. 88000000/1.04 = 84615384.6 liter....kan dette stemme? 3,5 C Far har fått ny såmaskine. Med den kan han så en bredde på 6m. Traktoren holder en gjennomsnittsfart op 4km/t. Hvor stort areal sår han på 3 timer? Her går jeg igjen rett på, med 99 % sikker på feil. 4km/t * 3km = 12km. 12000m * 6m = 72000m² = 720km² litt usikker på denne...er det *100 når man skal ha fra m² til km² eller er det 1000 man ganger med? 3,6 Sven pakker egg i kartonger og brett i forholdet 1:4. En dag pakker han 32 kartonger. Betyr dette at et brett har 4 kartonger? 3,6 Vis at utrykket y=11,5 x viser hvor mye Sven tjener på en dag når han pakker kartonger og brett i forholdet 1:4. Y er antall kroner han tjener, og x er antall kartonger han pakker. WHOOOOT? Takk for alle svar Endret 28. november 2009 av Humber Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Det blir 10 i sjette. Det du har der er 1.65 mill. Hva går oppgave 3.2 ut på? Hva skal du finne Lenke til kommentar
Lch Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Å nei, var ikke ment som et frekt svar eller noe altså [...] Det var ikke frekt i det hele tatt, jeg ble bare flau da jeg la merke til at du hadde skrevet hva det dreide seg om i starten av tråden. 3.1) 16.8 millioner = 16.8 * 10^6 Tips: Skriv ut tallet og tell antall nuller. 1 million = 1 000 000 = 1000 * 1000 = 10 * 10 * 10 * 10 *10 * 10 = 10^6 Du må da naturligvis være oppmerksom på de andre tallene, her er nok fellen .8 3.2) Her roter du med benevnelsene. Du tar en størrelse oppgitt i tonn og deler på en størrelse oppgitt i kilo. Gjør om tonn til kilo først (10^3). Jeg regner med at spørsmålet dreier seg om hvor mange liter melk India produserer. Siden massetettheten er så nær 1 kg/dm^3, skal volumet du får også være svært nær massen (i størrelse). 3.5 C) Pass på benevnelsene. 4 km/t * 3 km != 12 km 4 km/t * 3 km = 12 km²/t Men du mener egentlig 4 km/t * 3 t = 12 km Her kan du gjøre om bredden til kilometer; 6m = 0.006 km => 12 km * 0.006 km = 0.072 km² => 1000 m * 1000 m * 0.072 = 72000 m² 3.6) Sven pakker egg i kartonger og brett i forholdet 1:4. En dag pakker han 32 kartonger. => kartonger:brett = 1:4 => det går 4 brett i 1 kartong Vis at utrykket y=11,5 x viser hvor mye Sven tjener på en dag når han pakker kartonger og brett i forholdet 1:4. Y er antall kroner han tjener, og x er antall kartonger han pakker. Her må du skrive opp alle opplysningene du finner i oppgaven, men de vil at du skal lage en funksjon av opplysningene. Endret 28. november 2009 av lch Lenke til kommentar
Humber Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Hei og hå I morgen er den store dagen, føler meg sånn passe forberedt...er usikker på hvordan dette kan gå :S Har bare et siste spørsmål. Får det på alle tentamener og klarer aldri å svare på det: F. eks: 154,8/72,4 = ? jeg kan gange og alt det andre for dette er jo ganske grunnleggende, men jeg vet ikke hvordan jeg deler desimaltall på desimaltall? Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Utvid brøkene slik at de ikkje er desimaltal lengre; Forholdet vil forbli det same, da du gonga med same tal oppe og nede. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Hvordan gikk det? <- nysgjerrig Lenke til kommentar
Humber Skrevet 6. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2009 Hvordan gikk det? <- nysgjerrig Til helvette...masse var feil i følge min venn CP-Ape og er jeg heldig karrer jeg meg opp til en 4'er. Var så mange fucka oppgaver! :S sånne vi aldri har gått gjennom eller lært eller noe? hva faen liksom? Lenke til kommentar
Exozza Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Hvordan gikk det? <- nysgjerrig Til helvette...masse var feil i følge min venn CP-Ape og er jeg heldig karrer jeg meg opp til en 4'er. Var så mange fucka oppgaver! :S sånne vi aldri har gått gjennom eller lært eller noe? hva faen liksom? Jeg går også i 10. klasse, og skal ha mattetentamen på torsdag. Kan du fortelle meg hva jeg burde øve mer på i forhold til hvilke oppgaver dere fikk? Lenke til kommentar
Humber Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Hvordan gikk det? <- nysgjerrig Til helvette...masse var feil i følge min venn CP-Ape og er jeg heldig karrer jeg meg opp til en 4'er. Var så mange fucka oppgaver! :S sånne vi aldri har gått gjennom eller lært eller noe? hva faen liksom? Jeg går også i 10. klasse, og skal ha mattetentamen på torsdag. Kan du fortelle meg hva jeg burde øve mer på i forhold til hvilke oppgaver dere fikk? Vell, vi fikk noen merkelige oppgaver. Vi har MEGA 10 som mattebok, om du også har den har vi samme tentamen Den ene var at vi skulle regne ut sidene av en trekant med TRE ukjente sider? Tror det var ved hjelp av formlikhet og sånn :S En annen oppgave var: "Hva er sjansen for å få 6'er på tre terninger"? Det er altså ikk 3/18, men 6*6*6 som jeg tok feil på Andre enn det var det bare de helt basic one, regn ut hvor fort han kjører på tre timer, regn arealet osv... Lenke til kommentar
Exozza Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Hvordan gikk det? <- nysgjerrig Til helvette...masse var feil i følge min venn CP-Ape og er jeg heldig karrer jeg meg opp til en 4'er. Var så mange fucka oppgaver! :S sånne vi aldri har gått gjennom eller lært eller noe? hva faen liksom? Jeg går også i 10. klasse, og skal ha mattetentamen på torsdag. Kan du fortelle meg hva jeg burde øve mer på i forhold til hvilke oppgaver dere fikk? Vell, vi fikk noen merkelige oppgaver. Vi har MEGA 10 som mattebok, om du også har den har vi samme tentamen Den ene var at vi skulle regne ut sidene av en trekant med TRE ukjente sider? Tror det var ved hjelp av formlikhet og sånn :S En annen oppgave var: "Hva er sjansen for å få 6'er på tre terninger"? Det er altså ikk 3/18, men 6*6*6 som jeg tok feil på Andre enn det var det bare de helt basic one, regn ut hvor fort han kjører på tre timer, regn arealet osv... Åja, takk Ligger på rundt 5 i matte, men føler at denne tentamenen kan ødelegge for meg.. Er del 1 noe vanskelig? Og kan du huske noen av de ellers vanskelige oppgavene? Lenke til kommentar
Humber Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Hvordan gikk det? <- nysgjerrig Til helvette...masse var feil i følge min venn CP-Ape og er jeg heldig karrer jeg meg opp til en 4'er. Var så mange fucka oppgaver! :S sånne vi aldri har gått gjennom eller lært eller noe? hva faen liksom? Jeg går også i 10. klasse, og skal ha mattetentamen på torsdag. Kan du fortelle meg hva jeg burde øve mer på i forhold til hvilke oppgaver dere fikk? Vell, vi fikk noen merkelige oppgaver. Vi har MEGA 10 som mattebok, om du også har den har vi samme tentamen Den ene var at vi skulle regne ut sidene av en trekant med TRE ukjente sider? Tror det var ved hjelp av formlikhet og sånn :S En annen oppgave var: "Hva er sjansen for å få 6'er på tre terninger"? Det er altså ikk 3/18, men 6*6*6 som jeg tok feil på Andre enn det var det bare de helt basic one, regn ut hvor fort han kjører på tre timer, regn arealet osv... Åja, takk Ligger på rundt 5 i matte, men føler at denne tentamenen kan ødelegge for meg.. Er del 1 noe vanskelig? Og kan du huske noen av de ellers vanskelige oppgavene? Nei, var kun den som var feil, men den telte så JÆVLIG mye da! Ti poeng av tilsammen 48 eller noe... Jeg ligger også på ca 5 i matte og denne tentamene dro med ned omtrent to karakterer (er jeg nesten sikker på) men da kan vi vel si at vi begge ligger like dårlig ann? XD Lenke til kommentar
Exozza Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Nei, var kun den som var feil, men den telte så JÆVLIG mye da! Ti poeng av tilsammen 48 eller noe...Jeg ligger også på ca 5 i matte og denne tentamene dro med ned omtrent to karakterer (er jeg nesten sikker på) men da kan vi vel si at vi begge ligger like dårlig ann? XD Haha, ikke trekk meg ned Neida.. Jeg skal holde deg oppdatert om hvordan jeg får det til på denne tentamen, hvis du ønsker Lenke til kommentar
Humber Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Opps...har visst skrevet litt feil her :S Den oppgaven med de tre ukjente sidene (som var en del av konstruksjonssoppgaven) var vanskelig (og feil)...og det var de andre også... Lenke til kommentar
Exozza Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Opps...har visst skrevet litt feil her :S Den oppgaven med de tre ukjente sidene (som var en del av konstruksjonssoppgaven) var vanskelig (og feil)...og det var de andre også... "/ Husker du noen av de oppgavene i hodet eller? Sånn hva de var. Lenke til kommentar
Humber Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Opps...har visst skrevet litt feil her :S Den oppgaven med de tre ukjente sidene (som var en del av konstruksjonssoppgaven) var vanskelig (og feil)...og det var de andre også... "/ Husker du noen av de oppgavene i hodet eller? Sånn hva de var. Nei, men hvis du ikke har samme mattebok som meg så får du ikke de oppgavene uansett Lenke til kommentar
Exozza Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Hadde den idag.. Var vanskeligere enn jeg trodde.. Håper på 4. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå