Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til mattetentamen 10. klasse! ASAP!


Anbefalte innlegg

stemmer det at lengden på CD er chart?cht=tx&chl= \frac{32}{7} \approx 4,57 cm?

 

Du vet at trekantene ABM og CDM er formlike (alle vinklene er like).

Da kan du utlede et forhold mellom dem: Du vet at den lengste kateten i ABM = AM = 7 cm.

Så vet du at den tilsvarende kateten i CDM = CM = 4 cm.

 

Da er trekanten CDM chart?cht=tx&chl= \frac{4}{7} ganger mindre enn trekanten ABM.

For å finne CD da kan du bare gange hypotenusen i ABM med chart?cht=tx&chl= \frac{4}{7}.

Svaret blir da altså chart?cht=tx&chl= \frac{4}{7} \cdot 8 \text{cm} = \frac{32}{7} \text{cm} \approx 4,57 \text{cm}?

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det står:

 

Terminprøve høst for 10. trinn 2007

 

Beklager så mye, jeg ser nå at det står i starten av tråden.

 

Å nei, var ikke ment som et frekt svar eller noe altså ;) Var bare ikke sikker på om det var eksamen eller tentamen vi snakket om når du/dere spurte. Visste ikke engang at jeg hadde skrevet det i første posten engang, så det er ingenting å beklage :)

 

Takker igjen for alle svar :D

 

Dere er alle sammen engler, dere har sikret dere en plass i himmelen, alle sammen :innocent:

Lenke til kommentar

Ok, ny oppgave alla sammen :D

 

3.1

 

 

Jeg skal skrive 16,8 mill (altså 168000) på normalform, er det 16,8*(10*5)?

 

Skriver det i parantes fordi jeg ikke vet hvordan jeg får et 5-tall opphøyd :(

 

 

3.2

 

Innfo om oppgaven: Massetettheten på melk er 1,04kg/dm³

I India produseres det 88 millioner tonn melk pr år.

 

Ok. Jeg prøver det veldig enkelt igjen, sikkert feil som vanlig.

88000000/1.04 = 84615384.6 liter....kan dette stemme? :hmm:

 

 

3,5 C

 

Far har fått ny såmaskine. Med den kan han så en bredde på 6m. Traktoren holder en gjennomsnittsfart op 4km/t. Hvor stort areal sår han på 3 timer?

 

Her går jeg igjen rett på, med 99 % sikker på feil.

4km/t * 3km = 12km.

12000m * 6m = 72000m² = 720km² litt usikker på denne...er det *100 når man skal ha fra m² til km² eller er det 1000 man ganger med?

 

 

3,6

 

Sven pakker egg i kartonger og brett i forholdet 1:4. En dag pakker han 32 kartonger.

Betyr dette at et brett har 4 kartonger?

 

 

 

3,6

 

Vis at utrykket y=11,5 x viser hvor mye Sven tjener på en dag når han pakker kartonger og brett i forholdet 1:4. Y er antall kroner han tjener, og x er antall kartonger han pakker.

 

:blink: WHOOOOT?

 

 

Takk for alle svar :)

Endret av Humber
Lenke til kommentar
Å nei, var ikke ment som et frekt svar eller noe altså ;) [...]

 

Det var ikke frekt i det hele tatt, jeg ble bare flau da jeg la merke til at du hadde skrevet hva det dreide seg om i starten av tråden.

 

3.1) 16.8 millioner = 16.8 * 10^6

 

Tips: Skriv ut tallet og tell antall nuller. 1 million = 1 000 000 = 1000 * 1000 = 10 * 10 * 10 * 10 *10 * 10 = 10^6

Du må da naturligvis være oppmerksom på de andre tallene, her er nok fellen .8

 

 

3.2) Her roter du med benevnelsene. Du tar en størrelse oppgitt i tonn og deler på en størrelse oppgitt i kilo. Gjør om tonn til kilo først (10^3). Jeg regner med at spørsmålet dreier seg om hvor mange liter melk India produserer. Siden massetettheten er så nær 1 kg/dm^3, skal volumet du får også være svært nær massen (i størrelse).

 

 

3.5 C) Pass på benevnelsene.

4 km/t * 3 km != 12 km

4 km/t * 3 km = 12 km²/t

 

Men du mener egentlig

4 km/t * 3 t = 12 km

 

Her kan du gjøre om bredden til kilometer; 6m = 0.006 km

 

=> 12 km * 0.006 km = 0.072 km² => 1000 m * 1000 m * 0.072 = 72000 m²

 

 

3.6) Sven pakker egg i kartonger og brett i forholdet 1:4. En dag pakker han 32 kartonger.

 

=> kartonger:brett = 1:4

=> det går 4 brett i 1 kartong

 

Vis at utrykket y=11,5 x viser hvor mye Sven tjener på en dag når han pakker kartonger og brett i forholdet 1:4. Y er antall kroner han tjener, og x er antall kartonger han pakker.

 

Her må du skrive opp alle opplysningene du finner i oppgaven, men de vil at du skal lage en funksjon av opplysningene.

Endret av lch
Lenke til kommentar

Hei og hå :) I morgen er den store dagen, føler meg sånn passe forberedt...er usikker på hvordan dette kan gå :S

 

Har bare et siste spørsmål. Får det på alle tentamener og klarer aldri å svare på det:

 

F. eks: 154,8/72,4 = ?

 

jeg kan gange og alt det andre for dette er jo ganske grunnleggende, men jeg vet ikke hvordan jeg deler desimaltall på desimaltall?

Lenke til kommentar
Hvordan gikk det?

 

<- nysgjerrig

 

Til helvette...masse var feil i følge min venn CP-Ape og er jeg heldig karrer jeg meg opp til en 4'er.

Var så mange fucka oppgaver! :S sånne vi aldri har gått gjennom eller lært eller noe? hva faen liksom?

Jeg går også i 10. klasse, og skal ha mattetentamen på torsdag. Kan du fortelle meg hva jeg burde øve mer på i forhold til hvilke oppgaver dere fikk?

Lenke til kommentar
Hvordan gikk det?

 

<- nysgjerrig

 

Til helvette...masse var feil i følge min venn CP-Ape og er jeg heldig karrer jeg meg opp til en 4'er.

Var så mange fucka oppgaver! :S sånne vi aldri har gått gjennom eller lært eller noe? hva faen liksom?

 

Jeg går også i 10. klasse, og skal ha mattetentamen på torsdag. Kan du fortelle meg hva jeg burde øve mer på i forhold til hvilke oppgaver dere fikk?

 

Vell, vi fikk noen merkelige oppgaver. Vi har MEGA 10 som mattebok, om du også har den har vi samme tentamen ;)

 

Den ene var at vi skulle regne ut sidene av en trekant med TRE ukjente sider? Tror det var ved hjelp av formlikhet og sånn :S

En annen oppgave var: "Hva er sjansen for å få 6'er på tre terninger"?

Det er altså ikk 3/18, men 6*6*6 :( som jeg tok feil på :(

Andre enn det var det bare de helt basic one, regn ut hvor fort han kjører på tre timer, regn arealet osv...

Lenke til kommentar
Hvordan gikk det?

 

<- nysgjerrig

 

Til helvette...masse var feil i følge min venn CP-Ape og er jeg heldig karrer jeg meg opp til en 4'er.

Var så mange fucka oppgaver! :S sånne vi aldri har gått gjennom eller lært eller noe? hva faen liksom?

 

Jeg går også i 10. klasse, og skal ha mattetentamen på torsdag. Kan du fortelle meg hva jeg burde øve mer på i forhold til hvilke oppgaver dere fikk?

 

Vell, vi fikk noen merkelige oppgaver. Vi har MEGA 10 som mattebok, om du også har den har vi samme tentamen ;)

 

Den ene var at vi skulle regne ut sidene av en trekant med TRE ukjente sider? Tror det var ved hjelp av formlikhet og sånn :S

En annen oppgave var: "Hva er sjansen for å få 6'er på tre terninger"?

Det er altså ikk 3/18, men 6*6*6 :( som jeg tok feil på :(

Andre enn det var det bare de helt basic one, regn ut hvor fort han kjører på tre timer, regn arealet osv...

Åja, takk :D Ligger på rundt 5 i matte, men føler at denne tentamenen kan ødelegge for meg.. Er del 1 noe vanskelig? Og kan du huske noen av de ellers vanskelige oppgavene?

Lenke til kommentar
Hvordan gikk det?

 

<- nysgjerrig

 

Til helvette...masse var feil i følge min venn CP-Ape og er jeg heldig karrer jeg meg opp til en 4'er.

Var så mange fucka oppgaver! :S sånne vi aldri har gått gjennom eller lært eller noe? hva faen liksom?

 

Jeg går også i 10. klasse, og skal ha mattetentamen på torsdag. Kan du fortelle meg hva jeg burde øve mer på i forhold til hvilke oppgaver dere fikk?

 

Vell, vi fikk noen merkelige oppgaver. Vi har MEGA 10 som mattebok, om du også har den har vi samme tentamen ;)

 

Den ene var at vi skulle regne ut sidene av en trekant med TRE ukjente sider? Tror det var ved hjelp av formlikhet og sånn :S

En annen oppgave var: "Hva er sjansen for å få 6'er på tre terninger"?

Det er altså ikk 3/18, men 6*6*6 :( som jeg tok feil på :(

Andre enn det var det bare de helt basic one, regn ut hvor fort han kjører på tre timer, regn arealet osv...

Åja, takk :D Ligger på rundt 5 i matte, men føler at denne tentamenen kan ødelegge for meg.. Er del 1 noe vanskelig? Og kan du huske noen av de ellers vanskelige oppgavene?

 

Nei, var kun den som var feil, men den telte så JÆVLIG mye da! Ti poeng av tilsammen 48 eller noe...

Jeg ligger også på ca 5 i matte og denne tentamene dro med ned omtrent to karakterer (er jeg nesten sikker på) men da kan vi vel si at vi begge ligger like dårlig ann? XD

Lenke til kommentar
Nei, var kun den som var feil, men den telte så JÆVLIG mye da! Ti poeng av tilsammen 48 eller noe...

Jeg ligger også på ca 5 i matte og denne tentamene dro med ned omtrent to karakterer (er jeg nesten sikker på) men da kan vi vel si at vi begge ligger like dårlig ann? XD

Haha, ikke trekk meg ned :D Neida.. Jeg skal holde deg oppdatert om hvordan jeg får det til på denne tentamen, hvis du ønsker :)

Lenke til kommentar
Opps...har visst skrevet litt feil her :S Den oppgaven med de tre ukjente sidene (som var en del av konstruksjonssoppgaven) var vanskelig (og feil)...og det var de andre også... :(

"/ Husker du noen av de oppgavene i hodet eller? Sånn hva de var.

 

Nei, men hvis du ikke har samme mattebok som meg så får du ikke de oppgavene uansett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...