Humber Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Hei Vi har mattetentamen på mandag og som forberedelse har vi fått en 10. klassetentamen fra 2007 utdelt. Oppgavene vil trolig bli noegenlunde de samme. Det er et par stykker jeg trenger hjelp med...ganske "basic" egentlig, men jeg har såklart ikke fulgt med i timen når det ble gjennomgått. Oppgaven(e) er som følger: Regn ut verdien av 2a - 3ab - b2 når a = 4 og b = -3 Jeg har løst den slik, veldig feil såklart: 2a - 3ab - b2= 2a * 4 - (3*4 + 3*-3) - (-3*-3)= 8 - 12 - 9 - 9 = -24 Jeg vet ikke hvordan man får 2-tallet til å stå høyere opp (som i potensregning) så jeg skrev bare b2. Det betyr altså at det er B*B, ikke B*2 Noen som kan rette meg her? Den neste: I butikken har de to ulike pakninger med pepperkakedeig. Den ene pakningen er et rett firkantet prisme. Den er 9,0 cm lang, 5,0 cm bred og 4,0 cm høy. Den andre pakningen er en sylinder. A) Hvor stort er volumet av prismet? V=9,0 cm * 5,0 cm * 4,0 cm = 180cm3 B) Sylinderen med pepperkakedeig er like lang som det rette prismet. Hvor stor er diameteren i sylinderen når begge pakningene har samme volum? Høyden/lengden på sylinderen er altså 9,0 cm. Slik har jeg løst den: V=? * r*r * h V= 3,14 * X * X * 9cm = 180cm3 3,14 * 9,0 cm = 28,26 cm. 180cm3/28,26cm = 6,36 cm √6,36 = 2,5 cm. dette er altså "radiusen" av sylinderen. Er dette rett? Videre løste jeg oppgaven slik: V=3,14 * 2,5cm * 2,5cm * 9cm = 176,6cm3 Volumet skulle jo være 180cm3, men dette er da ikke så langt unna det? Betyr det at jeg har vært slurvete med tallene eller at jeg har gjort noe feil? Mulig dette ble litt rotete og sånn, men den som kan hjelpe meg er en reddende engel Kommer nok flere oppgaver jeg lurer på etterhvert Endret 27. november 2009 av Humber Lenke til kommentar
Lch Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) 2ab - 3ab - b² | a = 4 og b = -3 (du får andrepotens med Alt+0178, evt. Start/Run/charmap) 2*4*(-3) - 3*4*(-3) - (-3)² -24 + 36 - 9 = 3 Du har glemt b-leddet i 2ab I den andre oppgaven slurver du med benevningene, og du svarer ikke på spørsmålet. Du oppgir radius som svar når oppgaven vil ha diameter. Endret 27. november 2009 av lch Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) for a=4 og b=-3 Edit: Slått med et minutt ja! Oppgave 2a er rett. 2b ser også rett ut, om du runder av, da. Skal du ha diameteren såkalt eksakt blir det (fordi ) Endret 27. november 2009 av wingeer Lenke til kommentar
Lch Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Svaret ditt er penere enn mitt. :3 Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 3,14 * r^2 * 9cm = 180cm^3 r^2 = 180cm^3 / (3,14*9cm) Regn ut og ta kvadratrota på begge sider. Lenke til kommentar
Humber Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Oi, fader jeg har skrevet feil til dere...beklager Oppgaven er rettet i førsteposten nå, men skriver den her: 2a - 3ab - b² Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Rettet opp i min post også Lenke til kommentar
Sigralix Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Det du har gjort feil i andre oppgaven er at du har rundet av feil... 180cm3/28,26cm blir ikke 6.36, men 6.3694 osv.. Når du runder av til 2 desimaler blir svaret 6.37, og hvis du går ut ifra det tallet i stedet så ser du at du kommer mye nærmere (179,462304 cm3). For å få enda større nøyaktighet så tar du med enda flere desimaler. Lenke til kommentar
Humber Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Ok, ny oppgave. Den er C i den andre oppgaven jeg postet og bruker samme opplysningene. Hvor stort areal dekker en slik pepperkakedeig hvis den kjevles ut i 4 mm tykkelse? Denne oppgaven klarer jeg rett og slett ikke... Jeg ville egentlig bare tatt 180cm³/4mm = 45cm² men det er jo aldri så enkelt...hva gjør jeg her? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Du har gjort riktig. Men du må gjøre om de 4mm til cm før du kan dele. Det blir derfor Lenke til kommentar
Humber Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 TUSEN MILLIONER TAKK TIL ALLE SVAR En sisste oppgave til de som vil gruble på en fredagskveld Denne oppgaven kan vi velge mellom A, B og C. Jeg velger såklart C derfor lyder oppgaven som følger. Regn ut lengden av CD. Eneste opplysningen vi får bortsett fra de på tegningen er at AB || CD (altså at AB er paralell med CD). Alle streker inne i firkanten som krysser hverandre er 90 grader, det er bare unøyaktig tegning fra min side som gjør den noe "feil". Takk for alle svar sålangt og de som måtte komme Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Begynn med Pytagoras Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Her er jo alle trekantene inne i parallellogramet formlike. Prøv å kombiner det med pytagoras. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 her er hvertfall vinkelen AB-AM lik vinkelen CD-CM. Har de lært trigonometriske funksjoner som sinus og cosinus i 10. klasse? Lenke til kommentar
Humber Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 her er hvertfall vinkelen AB-AM lik vinkelen CD-CM. Har de lært trigonometriske funksjoner som sinus og cosinus i 10. klasse? emm....cosinus? Nei tror ikke vi har lært om det Men vi har lært pytagoras ja Der kan jeg regne ut både ukjent katet og ukjent hypotenus Men slik jeg ser det her er det bare en trekant jeg kan regne ut det ukjente katet på og hvordan skal det hjelpe meg videre uansett? Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 vel, skulle jeg løst oppgaven ville jeg ha funnet vinkelen AB-AM som er lik vinkelen CD-CM og brukt sinus-setningen på trekant CDM. Ser ikke åpenbart en annen mulighet, og siden dere ikke har lært om slike ting vet jeg ikke hvordan jeg ville gått frem i ditt tilfelle... Lenke til kommentar
Humber Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 vel, skulle jeg løst oppgaven ville jeg ha funnet vinkelen AB-AM som er lik vinkelen CD-CM og brukt sinus-setningen på trekant CDM. Ser ikke åpenbart en annen mulighet, og siden dere ikke har lært om slike ting vet jeg ikke hvordan jeg ville gått frem i ditt tilfelle... Hmmm...vel-vel...hvis vi har lært om det så må det ha vært i 10. klasse. Vi får ha med absolutt alle hjelpemidler bortsett fra de vi kan kommunisere med så skal nok ta med matteboka ja, men jeg er ganske sikker på at det ikke står noe der heller så... Lenke til kommentar
Lch Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Er dette en hjemmeeksamen eller en gammel eksamensoppgave, forresten? Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Aaah, I think I got it! De er formlike. Forholdet mellom lengste katet i ABM og lengste katet i CDM er 4/7. Derfor skal forholdet mellom de korteste katetene i de samme trekantene være det samme. altså er lengden av DM = Da kan du finne arealet selv Lenke til kommentar
Humber Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Er dette en hjemmeeksamen eller en gammel eksamensoppgave, forresten? Det står: Terminprøve høst for 10. trinn 2007 Altså en tentamen for 2007, men vi fikk den utdelt som forberedelse. Siden vi ikke var på skolen i dag sa lærerne at vi skulle ha en hjemmedag med matte der denne terminprøven skulle gjøres ferdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå