invalid_user Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Arsène Wenger Fødselsdato: 22. oktober 1949 (60 år) Fødested: Strasbourg, Frankrike Posisjon i klubben: Manager Vært i klubben siden: 28. september 1996 Kontrakt til: 2011 Spillerkarriere: xxxx-1969: FC Duttlenheim 1969-1973: AS Mutzig 1973-1975: Mulhouse 1975-1978: ASPV Strasbourg 1978-1981: RC Strasbourg Managerkarriere: 1984-1987: Nancy 1987-1994: AS Monaco 1995-1996: Nagoya Grampus Eight 1996-........: Arsenal Arsène Wenger ble Arsenals longest-serving (i mangel av et norsk uttrykk) manager noensinne den 4. oktober 2009. Han er også klubbens mest suksessfulle manager noensinne. Han har brakt 3 Premier League-troféer til Highbury, samt 4 FA Cup-titler og 4 Community Shields. Han har også bidratt til at klubben har vært med i Champions League i 12 strake år, samt kommet videre fra gruppespillet 10 år på rad. Han nyter legendestatus i klubben, men har i de senere år blitt utsatt for mye kritikk for Arsenals 4-årige trofétørke. I sine yngre dager pleide 1.93m høye Wenger å være den elegante sweeperen i 3 forskjellige klubber. Han fikk flest kamper i ASPV Strasbourg, 80, og scoret hele 20 mål under oppholdet. Han ventet riktignok helt til han ble 27 år gammel før han debuterte som seniorspiller. Først måtte han ta seg av studier, og fullførte mastergraden i økonomi ved Strasbourg University. Han snakker også flytende fransk, tysk, engelsk, spansk, i tillegg til noe italiensk og japansk - derav kallenavnet The Professor. Som 35-åring startet han sin trenerkarriere da han ble manager for Nancy. Etter tre relavivt mislykka år rykket Nancy ned og hans karriere gikk videre til AS Monaco, hvor han blant annet veiledet Thierry Henry. Han vant 1 ligatittel og 1 cuptittel i de syv årene han trente Monaco, og i 1995 gikk turen til japanske Nagoya Grampus Eight. På ett år klarte han å vinne Emperor's Cup og J-League Super Cup- Han kom også på 2. plass i J-League. Wenger var en kandidat for Arsenal-jobben etter at George Graham pakket opp sakene, men klubben valgte å gå for Bruce Rioch. August 1996 fikk Rioch sparken og Pat Rice ble midlertidig caretaker. I september tok styret en stor risiko og ansatte en relativt ukjent franskmann som klubbens manager. Wenger har i ettertid gitt daværende direktør David Dein mesteparten av æren for hans ansettelse. "Arsène Who?", var den famøse overskriften i The Evening Standard. Han har i ettertid stilnet disse ordene og blitt en av Premier Leagues aller beste managere. Wenger snudde Arsenals filosofi opp ned, i positiv forstand. Han gjorde slutt på spillernes ekstreme drikkekultur, introduserte ny diett og treningsmåter. Spillerne begynte å spille basketball i treninger for å gjøre bevegelse uten ball til second nature. Etter at Wenger overtok skuta har Arsenal blitt regnet som et av verdens mest attraktive og elegante lag. Han ledet klubben gjennom en hel sesong uten ligatap (2003-04), en bragd som ikke har blitt gjentatt i moderne fotball. Sammen med Dein har han også skaffet Arsenal en splitter ny stadion, med plass til drøyt 60,000 tilskuere. Hans økonomimaster kommer også frem veldig tydelig i hans transferfilosofi. Han er ikke kjent for å bruke mye penger, og selger ofte spillere med stor profitt. Meritter Spiller: RC Strasbourg Ligue 1: 1978-79 Trener: AS Monaco Ligue 1: 1987-88 Coupe de France: 1990-91 Nagoya Grampus Eight Emperor's Cup: 1996 J-League Super Cup: 1996 Arsenal Premier League: 1997-98, 2001-02, 2003-04 FA Cup: 1997-98, 2001-02, 2003-04, 2004-05 FA Community Shield: 1998, 1999, 2002, 2004 Endret 2. desember 2009 av iRoman 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Skriv i det minste navnet hans riktig, da ..... Lenke til kommentar
invalid_user Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Heter han noe annet enn Arséne Wenger da? Lenke til kommentar
fox Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Nei, det gjør han ikke. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Bra tråd til en legendarisk manager! Godt å se det dukker opp mye spennende fra dere gutta nå som vi har fått egen kategori Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Heter han noe annet enn Arséne Wenger da? Det er forskjell på é og è i det franske alfabetet ... Lenke til kommentar
invalid_user Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Ja? Jeg har da skrevet det riktig i alle tilfellene unntatt akkurat den posten? Men takk for at du retter på språkfeil, selv om jeg er sikker på at den hadde gått de fleste her inne hus forbi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 En egen Wenger tråd, spennende Håper Wenger sitter i mange år fremover. Er ikke det samme uten han. Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Gratulerer iRoman for en fantastisk førstepost. Var noen ting jeg ikke visste om vår kjære manager, som at han var sweeper for å nevne en. Uansett, flott post Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Fin tråd! Visste ikke at han var hele 193 cm høy. Lenke til kommentar
Prinz Poldi Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Tror ikke han er 193 cm enda, han har nok krympa noe siden glansdagene. Men han er fremdeles en høy og hengslete mann, ingen tvil om det. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 http://www.dagbladet.no/2009/12/03/sport/a...league/9326232/ Summerer godt opp tankene rundt Wenger akkurat nå Lenke til kommentar
invalid_user Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) http://www.onlinegooner.com/exclusive/index.php?id=1418 I følge denne linken kalte Hughes franskmannen en "fucking wanker" da han innvaderte Wengers technical area. Om det stemmer, er noe helt annet (men det hadde ikke overrasket meg). Uansett bryr jeg meg ikke særlig om at han ikke tok han i hånda. Han må ha hatt sine grunner. Non-issue. Edit: http://www.dailyexpress.co.uk/posts/view/1...-F-word-Hughes/ En annen link som sier det samme. Endret 4. desember 2009 av iRoman Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Hvis det er sant, hater jeg Mark Hughes. Det verste er at han gikk ut i media og kalte Wenger uproffesjonell. Endret 4. desember 2009 av GoreGalore Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Nå blir jeg pissed! Hvis Mark Hughes har kalt Wenger "a fucking wanker" for så å gå ut i media og kalt han uproffesjonell så har han ingenting å gjøre som manager. Om jeg hadde hatt bittelitt respekt for han ville den vert borte nå. Nå er vi nede på minussiden. OM dette er sant, kan Kenneth Fredheim trekke tilbake det meste av det han sa til dagbladet. Lenke til kommentar
invalid_user Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Wenger sier at han ville gjort det samme selv om vi hadde vunnet kampen. Hughes må nok ha sagt noe. Trenger forresten ikke denne hendelsen for å mislike Hughes. Han er en førsteklasses cunt, og har vært det lenge. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 http://www.arsenal.com/news/news-archive/w...ited-in-january Wenger bekreter på sitt subtile vis at vi ikke kommer til å handle en spiss i januar. Lenke til kommentar
invalid_user Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Syns han bør droppe CL-kriteriet. Finner aldri en god spiss som ikke har spilt i CL. I den turneringe føler jeg også at hele laget kan gjøre en god jobb som et kollektiv. Unngår vi engelske lag kan også Eduardo gjøre en god jobb på topp. Først og fremst trenger vi en ny spiss som kan løfte oss i PL etter min mening. Han hentet jo Arshavin, uten at han kunne spille CL. Endret 5. desember 2009 av iRoman Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Enig iRoman. Om vi skulle komme langt i CL kan Eduardo, Shava, Vela kose seg på topp. Vi trenger en spiss som kan hjelpe oss i PL. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå