sindrebj89 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hei. Har innstallert linux på min bærbare maskin og lurer på hvordan jeg får koblet meg til hjemmenettverket? Eller, vet hvordan jeg gjør det, men det går bar ikke, har ip og passord og alt og har vel prøvd alle de forskjellige innstillingene for tilkobling men fungerer bare ikke... Noen forslag? Setter pris på svar Mvh. Ny linux bruker Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Du bør slå av kryptering i router i første omgang. La datamaskinen hente ipadresse automatisk. Alternativt kan du sette statisk adresse om du er stødig på ip/maske/gateway og dns. Endret 27. november 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Du trykker på nettverks-ikonet nede til høyre (eller oppe til høyre), og trykker på det nettverket du vil koble deg til. Da dukker det opp en boks som spør om passord, det taster du inn og trykker enter (eller ok). Ferdig. Verre er det ikke. Det er standard på alle gnome-distroer med network-manager. Jeg regner med det gjelder deg, men det er jo ikke mulig å si når du ikke sier hvilken distribusjon du bruker (noter deg det til neste gang). Lenke til kommentar
sindrebj89 Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Du trykker på nettverks-ikonet nede til høyre (eller oppe til høyre), og trykker på det nettverket du vil koble deg til. Da dukker det opp en boks som spør om passord, det taster du inn og trykker enter (eller ok). Ferdig. Verre er det ikke.Det er standard på alle gnome-distroer med network-manager. Jeg regner med det gjelder deg, men det er jo ikke mulig å si når du ikke sier hvilken distribusjon du bruker (noter deg det til neste gang). Vet at det er sånn jeg kobler meg til men den kobler seg ikke til alikevel, ser på posten over at det er en mulighet jeg bør prøve, for kan litt om pc, så vet standardgreier som å sette opp nett og slikt og bruker samme innstillingene på vistaen som på linuxen når jeg skal koble til men fungerer ikke for det... men takk for svar:D tar gjerne imot andre alternativer som kan fungere:) Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hva skjer da? Må ha ordentlige feilbeskrivelser skal man kunne gi nyttige tips. Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Du har innstallert linux ja. Siden du ikke har komt med noen distro så får jeg heller forklare det hvordan du skal gjøre det i terminal. for trådløs med uten kryptering: iwconfig wlan0 ditttrådløsnettverkSSID med wep: iwconfig wlan0 ditttrådløsnettverkSSID dinnøkkel for wpa og wpa2 må du benytte wpa_supplicant. skriv wpa_supplicant og gjør det de sier. dhcp: dhcpcd dittnettverksadapter eks: dhcpcd eth0 for statisk/manuell ip: ifconfig dittnettverksadapter dinip ditsubnet eks: ifconfig eth0 192.168.1.2 255.255.255.0 (kablet) ifconfig wlan0 192.168.1.2 255.255.255.0 (trådløs) Hvis du fortsatt ikke får det til, skriv ifconfig og post dette tilbake til oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå