Actibus Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Lurer litt på om det er mye jobb å starte et firma, type support. Gjør innimellom noen jobber innen pc support for noen bekjente (eller rettere sagt firmaet deres) og har til nå fakturert det gjennom mitt fars firma. Det er ikke snakk om store summene, mange måneder ingenting, andre måneder kanskje noen tusen kroner. Det er da snakk om under 10 000,- i året. Hvordan er det mtp regnskap når omsetningen er 0,- noen mnd? Har sett at man er mva fritatt med årsomsetning under 50 000,- Og det er jo ingen utgifter, kan jeg da ta hele inntektene i lønn, eller må det betales arbeidsgiveravgift og andre ting på min lønn, sette av feriepenger etc? Er det utgifter/avgifter man må betale uansett, altså faste utgifter, til bank, stat el? Edit: Jeg har jo jobb ved siden, har det noen som helst innvirkning? Endret 27. november 2009 av Actibus Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Lurer litt på om det er mye jobb å starte et firma, type support.Gjør innimellom noen jobber innen pc support for noen bekjente (eller rettere sagt firmaet deres) og har til nå fakturert det gjennom mitt fars firma. Det er ikke snakk om store summene, mange måneder ingenting, andre måneder kanskje noen tusen kroner. Det er da snakk om under 10 000,- i året. Hvordan er det mtp regnskap når omsetningen er 0,- noen mnd? Har sett at man er mva fritatt med årsomsetning under 50 000,- Og det er jo ingen utgifter, kan jeg da ta hele inntektene i lønn, eller må det betales arbeidsgiveravgift og andre ting på min lønn, sette av feriepenger etc? Er det utgifter/avgifter man må betale uansett, altså faste utgifter, til bank, stat el? Edit: Jeg har jo jobb ved siden, har det noen som helst innvirkning? Hei, Du kan kostnadsfritt opprette et Enkelpersonforetak. Dette gjør du enkelt på www.altinn.no (Du trenger ikke registrere deg i foretaksregisteret, kun i enhetsregisteret). Du vil da bli tildelt et orfanisasjonsnummer og kan fakturerer fritt salg inntil 50.000,- i løpet av hver 12 mnd periode. Dersom du ikke har kostnader blir utfakturert lik ditt overksudd som du må legge til som næringsinntekt på din private selvangivelse. Det vil si at du første år må bytte fra selvangivelse for privatperson og over til selvangivelse for næringsdrivende. Det er ingen andre kostnader i tilknytning til dette. Du blir IKKE regnspakspliktig og plikter heller ikke å følge bokføringsloven. Tjener du i 1 kalenderår 10.000,- blir dette tillegg på din ordinære lønn - dette melder du på selvangivelsen din. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Med så lite omsetning er det ikke noe poeng i å starte enkeltmannsforetak. Når du fakturerer firmaer, så bare be dem betale ut pengene som honorar istedet for lønn (da slipper de arbeidsgiveravgift osv), også betaler du bare vanlig skatt av beløpet (du må da sende firmaet skattekortet ditt. Dersom du ikke sender med skattekortet, så trekker de automatisk 50% i skatt). Snakket med likningsmyndighetene om min liknende sak, og fikk følgende svar "Du trenger ikke fortelle oss ALT, skjønner du". Fint at du vil holde deg på riktig side av loven og sånn, men med så små beløp, er det i alle fall for meg enklere å bare betale vanlig skatt av det jeg tjener. Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Med så lite omsetning er det ikke noe poeng i å starte enkeltmannsforetak. Når du fakturerer firmaer, så bare be dem betale ut pengene som honorar istedet for lønn (da slipper de arbeidsgiveravgift osv), også betaler du bare vanlig skatt av beløpet (du må da sende firmaet skattekortet ditt. Dersom du ikke sender med skattekortet, så trekker de automatisk 50% i skatt). Snakket med likningsmyndighetene om min liknende sak, og fikk følgende svar "Du trenger ikke fortelle oss ALT, skjønner du". Fint at du vil holde deg på riktig side av loven og sånn, men med så små beløp, er det i alle fall for meg enklere å bare betale vanlig skatt av det jeg tjener. Det du skriver her henger overhodet ikke på greip. Hva mener du med at de slipper arbeidsgiveravigft? Det blir ingen arbeidsgiveravgift av å danne et ENK - hverken for kjøper eller selger. Hva betegner du som vanlig skatt?? Det som er korrekt er å opprette et ENK - ferdig med det! Mange selskaper krever også at du kan sende dem en faktura som tilfredsstiller kravene i bokføringsloven selv om du selv ikke er pliktg. Det går på deres mulighet til å kunne få skattemessig fradrag for kostnaden. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Med så lite omsetning er det ikke noe poeng i å starte enkeltmannsforetak. Når du fakturerer firmaer, så bare be dem betale ut pengene som honorar istedet for lønn (da slipper de arbeidsgiveravgift osv), også betaler du bare vanlig skatt av beløpet (du må da sende firmaet skattekortet ditt. Dersom du ikke sender med skattekortet, så trekker de automatisk 50% i skatt). Snakket med likningsmyndighetene om min liknende sak, og fikk følgende svar "Du trenger ikke fortelle oss ALT, skjønner du". Fint at du vil holde deg på riktig side av loven og sånn, men med så små beløp, er det i alle fall for meg enklere å bare betale vanlig skatt av det jeg tjener. Det du skriver her henger overhodet ikke på greip. Hva mener du med at de slipper arbeidsgiveravigft? Det blir ingen arbeidsgiveravgift av å danne et ENK - hverken for kjøper eller selger. Hva betegner du som vanlig skatt?? Det som er korrekt er å opprette et ENK - ferdig med det! Mange selskaper krever også at du kan sende dem en faktura som tilfredsstiller kravene i bokføringsloven selv om du selv ikke er pliktg. Det går på deres mulighet til å kunne få skattemessig fradrag for kostnaden. Vennligst les litt nøyere hva jeg skrev. Jeg skrev at de han fakturerer slipper arbeidsgiveravgift o.l. ved bruk av honorar. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Takk for svar, et par siste spørsmål: Hvis jeg oppretter et enkeltmannsforetak, uten å registrere det i foretaksgisteret så er det ingen som helst kostnad for meg? Hvis jeg har forstått det riktig, så lenge årsomsetning er under 50 000,- så: - slipper mva, skal da heller ikke fakturere med mva - ikke pliktig til å føre bilag/benytte regnskapsfører - all inntekt i firma fører jeg på min private selvangivelse som ekstra næringsinntekt, må jeg skatte av den, og da betale arbeidgiveravgift eller trekker jeg som privatperson kun min normale skattesats? Takk igjen:) Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Takk for svar, et par siste spørsmål: Hvis jeg oppretter et enkeltmannsforetak, uten å registrere det i foretaksgisteret så er det ingen som helst kostnad for meg? Hvis jeg har forstått det riktig, så lenge årsomsetning er under 50 000,- så: - slipper mva, skal da heller ikke fakturere med mva - ikke pliktig til å føre bilag/benytte regnskapsfører - all inntekt i firma fører jeg på min private selvangivelse som ekstra næringsinntekt, må jeg skatte av den, og da betale arbeidgiveravgift eller trekker jeg som privatperson kun min normale skattesats? Takk igjen:) Korrekt. Overskudd blir kun et tillegg på din ordinære lønn. Ingen arbeidsgiveravgift, ingen moms, ingen kostnader. Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Er i samme situasjon, men er det så at evt. utgifter trekkes fra inntektene enn setter opp på selvangivelsen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Er i samme situasjon, men er det så at evt. utgifter trekkes fra inntektene enn setter opp på selvangivelsen. Du må føre næringsoppgave (RF1175), hvor du trekker driftsutgiftene fra omsetningen ("bruttoinntekten") før du så fører differansen i selvangivelsen som næringsinntekt på post 2.7. Det er med andre ord kun overskuddet som føres inn i selve selvangivelsen, verken inntekter eller utgifter. Lenke til kommentar
rammen72 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Hei. Jeg har noen spørsmål som går på det samme som trådstarter. Håper det er greit at jeg poster her. Har en del småoppdrag som kursholder + produserer noe stoff til forlag, i tillegg til min vanlige jobb. Ekstrainntekten vil nok ligge på 20-30 000 pr år. Dersom jeg lager et enkeltmannsforetak, har jeg forstått det riktig at jeg kan trekke fra utgifter til f.eks PC og reise til og fra oppdrag? Slik at jeg dermed vil spare noe skatt på å registrere et foretak, fremfor å få betalt som vanlig lønnsmottaker? Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hei. Jeg har noen spørsmål som går på det samme som trådstarter. Håper det er greit at jeg poster her. Har en del småoppdrag som kursholder + produserer noe stoff til forlag, i tillegg til min vanlige jobb. Ekstrainntekten vil nok ligge på 20-30 000 pr år. Dersom jeg lager et enkeltmannsforetak, har jeg forstått det riktig at jeg kan trekke fra utgifter til f.eks PC og reise til og fra oppdrag? Slik at jeg dermed vil spare noe skatt på å registrere et foretak, fremfor å få betalt som vanlig lønnsmottaker? Det er korrekt! Du er i en situasjon hvor du driver avgiftsfri virksomhet (kurs, undervisning) så selv om din omsetning vil overstige 50.000,- vil du ikke bli merverdiavgiftspliktig. Opprett et ENK - fakturer kundene dine fra det og trekk fra kostnader du har i forbindelse med din virksomhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå