laaknor Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Det som alle VGS'ene i Vestfold Fylkeskommune kjører med, er: Internett (eller egentlig 2Mbit inn til fylkeskommunen som mekker Nett videre.) | | elevnett med lærere. | | router som NATer | | Administrasjonsnett På elevnettet har alle hver sin bruker med egen hjemmekatalog, klassene har gjerne felles klassemapper til å lage gruppemapper ol. i. Lenke til kommentar
chma Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Det er vel på kanten av loven å ikkje ha to separate nett. Nei. Ihvertfall så lenge 'lærer-nettet' ikke inneholder sensitive opplysninger, noe det ikke gjør. Navn og karakterer går vel ikke som sensitiv data tror jeg. -Jo er rimelig sikker på at karakterer går som sensitiv data, jeg har hverfall ikke lov å gå rundt å si de karakterene jeg kan komme over på arbeid. -Det skal være 2 separate nett, kan stilles inn på enkelte switcher eller ved 2 helt fysiske separerte nett f.eks. Karakterer er i aller høyeste grad sensitiv info ja... Nå kommer det kanskje litt ann på hva en skole som det her er snakk om har råd til, blir litt dyrt å kjøpe high end switcher i tilegg til server, brannmur og ups. Burde gå fint med en brannmur som takler flere soner. De har i allefall en server på skolen hvor jeg går, har ikke vært å sett i detalj, men står 2 eller 3 bokser i racket sammen med alt nettverksutstyret. ute på hvert datarom er det ett låsbart patcheskap med switch og patchepanel, riktig nok er det kun 100mbit uplink, men det holder til surfing og det lille man skal hente fra server. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Og noe som er en STOR fordel ang forsikring er en ups til server og det dyre nettverksutstyret som firewall evnt om man har dyre switcher. Det har du 100 % rett i ! For å komme med litt mer detaljer, så har jeg limt vilkårene til If... og Gjensidige her (leg spes. merke til at Gjensidige krever at det skal være online UPS) : Har sjølv vore ute for utstyr som har knekt pga for mange spenningsdropp/kutt. Heldigvis det var leigd utstyr(brannvegg frå eit unemt selskap), so det var berre å få nytt. Jeg skjønner ikke helt hva du mener.... mulig det er jeg som er trøtt og ikke ser hva du mener, men UPS og firewall har jo ikke noe med hverandre å gjøre. Uansett, så er de vilkårene nye av året. Dessuten så har forsikringsselskapene skjerpet inn på dette pga. været i fjor sommer. Da var det MANGE som fikk ødelagt mye dyrebar informasjon. Selv noen som hadde UPS fikk ødelagt utstyret, i.o.m. at de hadde kjøpt en line-interactive (4 - 10 ms omkoplingstid) istedenfor en skikkelig online-UPS(likretter er i konstant drift og leverer ren sinus (forøvrig er dobbelt konverterende et annet ord for online). Lenke til kommentar
chma Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Og noe som er en STOR fordel ang forsikring er en ups til server og det dyre nettverksutstyret som firewall evnt om man har dyre switcher. Det har du 100 % rett i ! For å komme med litt mer detaljer, så har jeg limt vilkårene til If... og Gjensidige her (leg spes. merke til at Gjensidige krever at det skal være online UPS) : Har sjølv vore ute for utstyr som har knekt pga for mange spenningsdropp/kutt. Heldigvis det var leigd utstyr(brannvegg frå eit unemt selskap), so det var berre å få nytt. Jeg skjønner ikke helt hva du mener.... mulig det er jeg som er trøtt og ikke ser hva du mener, men UPS og firewall har jo ikke noe med hverandre å gjøre. Uansett, så er de vilkårene nye av året. Dessuten så har forsikringsselskapene skjerpet inn på dette pga. været i fjor sommer. Da var det MANGE som fikk ødelagt mye dyrebar informasjon. Selv noen som hadde UPS fikk ødelagt utstyret, i.o.m. at de hadde kjøpt en line-interactive (4 - 10 ms omkoplingstid) istedenfor en skikkelig online-UPS(likretter er i konstant drift og leverer ren sinus (forøvrig er dobbelt konverterende et annet ord for online). Hvis man har en firewall som koster rundt 10k så er det ikke så dummt å la den stå bak en ups.... , samme gjelder vel for dyre switcher. men han som starta tråden har ikke sagt noe om størrelse? så hva som er nødvendig av utstyr lisenser etc er umulig å si. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 chma skrev: Hvis man har en firewall som koster rundt 10k så er det ikke så dummt å la den stå bak en ups.... , samme gjelder vel for dyre switcher. Der har du ett godt poeng ! Det enkleste i tilfeller med mange tilkoblinger er å koble UPS`en på en egen kurs..... Lenke til kommentar
chma Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 chma skrev: Hvis man har en firewall som koster rundt 10k så er det ikke så dummt å la den stå bak en ups.... , samme gjelder vel for dyre switcher. Der har du ett godt poeng ! Det enkleste i tilfeller med mange tilkoblinger er å koble UPS`en på en egen kurs..... hehe, noe i den retningen er ikke dumt.... og så har man et grovvern (overspenningsvern) i sikringskapet, og så ups og alt det dyre utstyret. Om det er snakk om kobber linje (shdsl etc) så er det ikke så dumt å la den på noen måte gå gjennom et vern. Jeg fikk grilla litt utstyr på den måten.. :x Lenke til kommentar
bujkster Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Takker for alle svar Lenke til kommentar
ahrain Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 hello folkens!! Skal sette opp et nettverk for en skole (VGS) hva syns dere den burde inneholde? Ja, som alle andre har sagt. Det burde være to separete nett, ett for lærerene og et for elevene. Altså hva skal et nettverk inneholde? - Vel, det er ganske så mye. Ved tanke på elevene, så kan det være greit med egne "hjemme omeråder", der man har en viss plass de kan bruke til skole relaterte ting. Akkurat på dette omerådet er det mange muligheter, det første spørsmålet er hvilket operativsystem skolen satser på og slikt. Skal du bruke linux så er samba ypperlig til denne jobben. Blir det det windows kan du kjøre et normalt nfs system. Med qouta på kontoene, 10-50mb kommer man langt med på vgs. PÅ terminnalene regner jeg med at Windows er det dere kommer til å bruke, men jeg veit det er mange som ville satt veldig stor pris på dualboot (Windows/Linux). Uansett når det kommer til brukernavn og passord, er det ikke verre enn å sette opp en domene basert nettverk. Også kjører man et netloggon system, der det eksikveres er et script på som kjøres fra en server, dette scriptet mounter nfs-paristisjonene brukeren som logger inn. Administrasjone på skolen trenger en database over alle elvene og ansatte på skolen, til denne jobben er mysql glimrende. Man trenger bare en applikasjon som kan skrive til en database og hente opp informasjonen. I tillegg til dette burde det settes opp nettverksprinetere i alle klasserom, samt maskiner. Nettverksprintere er et must på en skole. Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Nettverk på min skole: Elevne sitter på Windows XP/NT maskiner koblet opp mot en Linux domene server. Jeg har lagt inn et script som automatisk mounter hjemmeområdet som H: . Jeg har også laget et eget område for profiler (skrivebordsbakgrunn osv.) Skolen er ikke så stor, så lærerene jobber og lagrer sine ting lokalt på lærermaskinene. driver å skal sette opp noen bedre greier til dem . Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Alle skoler skal/bør ha to fysisk avskillte net. Dette er p.g.a sensetive personoplysninger i admin. nettet. Det går an å bruke samma swichen til ad og ped net, så lengen den er managed og har innebygde sikkerhetsruiner. Lenke til kommentar
chma Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Alle skoler skal/bør ha to fysisk avskillte net. Dette er p.g.a sensetive personoplysninger i admin. nettet. Det går an å bruke samma swichen til ad og ped net, så lengen den er managed og har innebygde sikkerhetsruiner. er det ikke like greit å bruke en sone av brannmuren tl elever og en til admin så sparer man litt med tanke på at de switchene du snakker om sikkert ikke er billige? Lenke til kommentar
BioAcid Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Kan ikke si jeg har sjekket i det siste, men tror ikke det koster så masse mer for en router som kan dele de forskjellige portene i cluster. Er vel også litt enklere å glemme å logge av en proxy/brannmur enn en switch, samt at dersom dersom systemet går ned av en eller annen grunn å du ikke har backup så tar det jo en stund å sette det opp igjen... Men, hva har man ellers konsulenter til å finne ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå