Gå til innhold

Forslag til retningslinjer/struktur for Chelsea-kategorien

Herr Brun

Anbefalte innlegg

Denne kategorien bør ha noen interne retningslinjer for strukturen. Type hvilke tråder vi ønsker, osv.

Jeg foreslår i alle fall (blant annet) følgende:

• Kamptråder
    Det bør finnes en mal for kamptråder. Jeg jobber med den saken, og skal lage en ny tråd i løpet av dagen hvor folk kan med forslag og diskusjon.
    Det bør finnes regler for kamptrådene: Kun én for hver kamp, kun én av gangen, eventuelt en for hver turnering. Altså, neste kamptråd lages ikke før denne kampen er ferdigspilt, eventuelt neste Premier League -kamptråd lages ikke før denne PL-kampen er ferdigspilt, og det samme med FA-cup, Carling cup/Ligacup og Champions League.
    Hvis du mener at tråden ikke følger malen, mangler informasjon eller lignende, så kan du sende en PM til trådstarter og formann, samt selvfølgelig skrive det i tråden.

Jeg ser for meg at moderator skal få lov til å legge til slik informasjon hvis nødvendig (f. eks. hvis trådstarter ikke er pålogget), men jeg vet ikke hvordan forumstyret stiller seg til bruk av moderator-makt på den måten. Å rapportere blir litt feil, men vi kan jo eventuelt ha egne fotball-moderatorer som man kan sende PM til.

Eventuelt vet jeg ikke om det er teknisk mulig at formannen i hver kategori har moderator-rettigheter for førstepost i alle tråder, men ikke resten av svarene?

• Spillertråder
    Alle spillere bør få en egen tråd. I alle fall til et visst nivå. Det gjelder både førstelagsspillere, "up and coming" juniorspillere (Kakuta, Mancienne, Stoch osv.), reservespillere, gamle helter og "store" rykter med litt hold i (f. eks. Agüero). Hvis du føler for å lage en spillertråd, vær så god, men også her vil det bli laget en mal som skal følges. Førstepost i en spillertråd bør også oppdateres av og til (f. eks. skadesituasjon o.l.).

• Tippekonkurranse
    Denne har jeg fra CSN-forumet, men jeg er litt usikker på om det er noen vits å ha det i denne kategorien. Kanskje heller en idé for forumet internasjonal fotball. Man tipper resultat og første målscorer i en kamp. Riktig resultat gir 3 poeng, første målscorer og riktig seier (H/B/U) gir ett poeng hver. Vinneren ved slutten av sesongen får heder og ære. Men igjen, dette er kanskje bedre å ha i Internasjonal fotball. Problemet jeg ser for meg er at en i Internasjonal fotball blir veldig uoversiktlig (selv med en for hver konkurranse vil jo PL-tråden bli enorm, trådstarter vi ha en stor jobb... Vi kan jo prøve en tippekonkurransetråd for Chelsea-kamper, og se om det er noen aktivitet der overhodet. Det verste som kan skje er jo at den går i glemmeboka "bak i systemet".

• Skadetråd
    En aktiv bruker lager denne. Vi poster skade-nyheter og diskuterer skader. Førstepost kan oppdateres med liste over friske og skadde spillere.

• Chelsea-kafé
    Vi trenger selvføgelig et navn til denne. Her poster du småting om Chelsea. Det funker i alle mulige andre kategorier, så jeg ser ingen grunn til at det ikke skal funke her.

• Rykte-tråd
    Diskuter rykter, enkelt og greit. Hvem er vi linket til? Er det noe hold i ryktene? Vil du ha inn spilleren eller ikke? Osv. osv.

• Reservelaget/juniorlaget
    Følger du med på reserve/juniorlaget til Chelsea? Diskuter dem her! Fortell gjerne om kamper som vises på TV, kom med referater om du har sett dem, post nyhetsartikler om spillere på utlån etc.

• Stamford Bridge-tråd/turtips
    Tråd med tips til nye som tar turen over dammen, med info om alt fra hvordan en kan komme seg til stadion til puber o.l som er verdt et besøk. Her kan også brukerne dele synspunkter og opplevelser på kamper de har vært på. Takk til HeHauken

• Turoversikt
    En oversikt over hvem som skal til brua, og når. Kanskje finner noen ut at de drar samtidig, eller sammen? Diskuter/rekrutter gjerne til små fellesturer (type noen som vil dra sammen med meg?) . Større fellesturer (en idé jeg leker litt med) fortjener egen tråd.

Til slutt: Som dere sikkert skjønner er jeg en tilhenger av mange tråder, og aktiv oppdatering av førstepost i tråder. Det vil sannsynligvis bli litt overlapp mellom trådene, og tråder vil sikkert gli litt inn i hverandre og gå off-topic av og til, men jeg ser ærlig talt ikke problemet med det, det funker for resten av forumet. Det er ikke noe problem å poste en link i flere tråder, f. eks. En link kan postes både i skadetråden og i spillertråden uten at det ødelegger noe som helst i mine øyne.

Mange tråder gjør det mye lettere å finne informasjonen man leter etter, rett og slett. Spesielt siden søke-grensesnittet på dette forumet (som på de fleste forum) suger balle.

Helt til slutt: jeg har sikkert glemt masse. Kom med forslag! Jeg er veldig spent på denne kategorien, og har et håp om at den både kan øke aktiviteten til Chelsea-fansen og øke kvaliteten i fotballkategorien. Ingen forslag er for dumme!

Og ikke minst: Rekrutter Chelseafans til diskusjon.no!

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott initiativ (som bare styrker min misstanke om at du er egnet som vår formann).

Nytt forslag:

Stamford Bridge-tråd med tips til nye som tar turen over dammen, med info om alt fra hvordan en kan komme seg til stadion til puber o.l som er verdt et besøk. Her kan også brukerne dele synspunkter og opplevelser på kamper de har vært på.

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar

Angående malen på kamptråden har iRoman laget en heftig en i Arsenal-kategorien. Er verdt en titt. Når det er sagt, er jeg mer fan av en enkelt samletråd, da 50 kamper fort kan bli uoversiktlig.

Ellers begynner det å bli bra. Angående SB-tråden, kan sanger også legges inn her (uansett hvor mye en tror en kjenner sangene, får en alltids noen overraskelser/nye sanger på kamp).

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar

Jeg ser den, og storkampene kommer i det minste til å bli diskutert. Grunnen til at jeg kanskje tenkte at en tråd ville være greit, er at det kanskje blir 2-3 innlegg mot de mindre lagene. Her er den største utfordringen; å få økt aktiviteten blant Chelsea-fansen.

Kommer til å bli morsomt fremover når de fire store møtes. Da er det to kamptråder som tar for seg det samme. Blir spennende å se hvordan diskusjonen utarter seg da.

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar

Sant det, var mye dobbeltposting og missforståelser. Det kommer det nok til å bli nå også, men det blir ryddigere. Et enkelt innlegg som tar for seg noe annet enn kampen vil f. eks ikke bli overskygget av den opphetede diskusjonen.

Hvordan tror du det kommer til å gå med Chelsea-tråden? Joda, det kommer til å bli generell diskusjon der uansett, men majoriteten av diskusjonen har jo vært pga. kampene/rykter/skader o.l som nå får egne tråder.

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar

Synes forslagene er gode. Men er skeptisk til kamptrådene og spelartrådene. Det stor sjanse for at Chelsea forumet blir overfylt av tråder med navn på spelarar, kamper osv. Etter min meining blir det bare rot. Mitt forslag er å samle kampene i ein stor tråd som kalles "Kamptråden", deretter slipper me at det blir laget nye tråder heile tida. Kamper som f.eks. Arsenal-Chelsea bør ha ein eigen tråd, men kamper som Chelsea-Birmingham trur eg bare kommer til å inneholde 7-8 poster og det blir då etter mi meining meiningsløst å lage ny tråd for kvar kamp.

Men om det ikkje blir slikt så har eg ingen problemer med det ;)

Lenke til kommentar

Mutu: Hvorfor er det et problem at en tråd bare inneholder 7-8 poster, egentlig? Hvordan kan en på forhånd vite om det blir mye diskusjon? Hvis det f. eks. er svært kontroversielle dommeravgjørelser eller lignende, så kan det bli noen sider diskusjon selv om det ikke er en storkamp. Kamptråder i stedet for én kamptråd gjør det mye lettere å finne frem til informasjon (hvis du f. eks. vil vite hva som skjedde i en spseiell kamp en tid tilbake, eller hvordan startoppstillinga var) hvis det er en tråd per kamp. Mange tråder gjør i mitt øye ingenting. Akkurat kamptrådene er en av mine kampsaker, hehe.

Spillertrådene er dog ikke like viktige, men kan være fint å ha for noen spillere hvis folk tar ansvar og lager en god førstepost.

Lenke til kommentar

Så lenge førsteposten er god, går det an å linke til det første innlegget av hver spesifikke kamp (dette innlegget bør da være informativt). Slikt sett blir ikke det uoversiktlig om kampene samles i en tråd. Men det gjør ikke noe for meg å ha gode kamptråder fylt med statistikk o.l. Det eneste er som sagt at det bare er en 4-5 stk som kommer til å poste i de "mindre betydelige" kampene.

Lenke til kommentar

Så lenge folk tar seg tid til å gjøre noe à la det jeg har gjort med Arsenal-kamptråden, tror jeg på sikt det lokker flere Chelsea-supportere til forumet. Flere tråder er ikke noe problem, og jeg er uenig med deg. Men det kan hende flertallet er uenig med meg, for alt jeg vet, og da går vi for én kamptråd.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt og sett på dei andre klubbene sine forum. Kamptrådene er ikkje det værste. Det er heller overflødig med spelartråder som "bekymrer" meg mest. Kan fort bli rot hvis alle spelarane skal få sin egen tråd. Er det noko forslag rundt det? Evt. lage ein samlet tråd for alle dei store navnene? Kan godt ta å diskutere det.

Lenke til kommentar
Har tenkt litt og sett på dei andre klubbene sine forum. Kamptrådene er ikkje det værste. Det er heller overflødig med spelartråder som "bekymrer" meg mest. Kan fort bli rot hvis alle spelarane skal få sin egen tråd. Er det noko forslag rundt det? Evt. lage ein samlet tråd for alle dei store navnene? Kan godt ta å diskutere det.

I mine øyne bør det være lov å lage en spilletråd så lenge førsteposten er god. I tillegg kan vi ha en "spillerdiskusjontråd" hvor vi diskuterer hvilket lag vi bør stille med til enhver tid, hvem som har gjort det best i de forskjellige posisjonene etc. Men det må være lov til å lage en tråd om Lampard, Terry eller Drogba hvis man får ånden over seg. Det verste som skjer er at den forsvinner bak i systemet og er søkbar. Jeg mener dog vi bør være strenge på krav til førsteposten. Den bør inneholde gode bilder, en god del informasjon (IKKE bare hentet fra Wikipedia, men skrevet selv) osv.

Kvalitetspostene vises rett og slett mye bedre hvis de har en "egen tråd" enn hvis de ligger midt i en 190 sider lang tråd.

Som jeg har sagt, jeg er en stor fan av førsteposter, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...