Gå til innhold

Ryktebørsen - rykter og ønsker, Manchester United

Latias

Anbefalte innlegg

Det er mulig Pochettino er en bedre manager, men er han det for Manchester United nå? I den situasjonen klubben nå befinner seg i? Det tror ikke jeg.

Vi er i starten på en gjenoppbygging, og stabilitet er ekstremt viktig. Vi har fått inn en som kjenner klubben godt, spesielt akademiet og hvordan man jobber med unge spillere, som vi er avhengige av i denne fasen. Han er i gang med å endre tilbake kulturen og holdningene, spillerne begynner å kjenne han godt. De trenger stabilitet, ikke managerbytte hvert år. 

Vi har gått fra å ha en sur og seig spillertropp med spillere over middagshøyden til en gjeng man kan like, en ung tropp med samhold, sult og potensiale på et års tid. Og viktigst av alt, han er villig til å ta knalltøffe valg som ikke gir gevinst på kort sikt, men som kommer til å bære frukter fremover. Det er risikabelt for hans egen del, men riktig for klubbens fremtid.

Ville Pochettino eller en annen manager utenfra gjort de uegoistiske valgene som en med stor kjærlighet for klubben, og den samme kjennskapen til verdiene som er viktig for oss? Jeg er fryktelig usikker på det. 

Jeg liker Pochettino godt som type, sympatisk og veltalende. Han virker som en bra lagbygger, klarte å holde Tottenham stabile der oppe, som er greit nok - han gjorde de kanskje ikke så mye bedre enn de var, men litt morsommere å se på. Kanskje han kan være riktig valg for United om noen år, men nå? Nei, klubben må stå ved prinsippene sine, holde seg til planen de har valgt, være tålmodige og gi nåværende manager en sjanse til å bygge opp laget først.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største jobben Poch gjorde i Spurs, utover å ta med seg de to beste spillerne fra Southampton (som Pool ikke fikk), var å kaste ut spillere som lagde dritt i garderoben og som ikke trente seriøst. 

I tillegg ble Kane så god at han tvingte seg inn i laget og kjøpene av Son og Alli (som Poch ikke hadde noe med å gjøre, det jeg vet) slo til. 

Bra lagbygger, men tapte to finaler og rota det til på slutten av flere sesonger, inkludert en de burde vunnet ligaen. 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (38 minutter siden):

Hvor mye penger brukte Poch i sin tid i spurs sammenlignet med hva Ole har brukt på et år? Noen som vet?

473 millioner pund siden han kom inn i mai 2014, ifølge Transfermarkt. Da uten Lo Celsos overgangssum som ble betalt nå i januar (32 mill). 

Husk at det ikke er Pochettino eller Ole direkte som bruker pengene da, i tillegg til at Manchester United gjerne må ut med en del mer penger for spillere (større globalt nedslagsfelt, mer kompensasjon i sponsor- og bilderettigheter etc).

Du bør ikke dømme managere ut fra pengebruk, man må også ta med i beregningen hva slags utgangspunkt de hadde da de overtok osv. Spillerkjøp er også mer enn overgangssummen, lønna er også en stor faktor og der betaler Spurs mye mindre. Det er også forskjell på klubbene, det sies jo at Levy og styret kjøper spillere i Tottenham som ikke nødvendigvis er "managerens kjøp" (Son, Alli?). 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Alli var definitivt Levy. David Pleat overtalte ham! 

Pochettino ble opprinnelig ansatt som head coach, så tviler på han hadde særlig mye med transfers å gjøre de første årene utover å si ja eller nei (kanskje utenom de fra Southampton og Fazio?). Spurs stjal jo hovedspeideren til Southampton og, mener jeg å huske, som nok var den viktigste når det kom til transfers. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 timer siden):

473 millioner pund siden han kom inn i mai 2014, ifølge Transfermarkt. Da uten Lo Celsos overgangssum som ble betalt nå i januar (32 mill). 

Husk at det ikke er Pochettino eller Ole direkte som bruker pengene da, i tillegg til at Manchester United gjerne må ut med en del mer penger for spillere (større globalt nedslagsfelt, mer kompensasjon i sponsor- og bilderettigheter etc).

Du bør ikke dømme managere ut fra pengebruk, man må også ta med i beregningen hva slags utgangspunkt de hadde da de overtok osv. Spillerkjøp er også mer enn overgangssummen, lønna er også en stor faktor og der betaler Spurs mye mindre. Det er også forskjell på klubbene, det sies jo at Levy og styret kjøper spillere i Tottenham som ikke nødvendigvis er "managerens kjøp" (Son, Alli?). 

Jeg spurte fordi jeg var nysgjerrig, ikke for at pengebruk definerer hvor god en manager er eller lignende. Det sier selvsagt noe om hva en får ut av det en har disponibelt, men samtidig så ble flere av spurs sine kjøp gjort når prisen på spillere var langt lavere enn de er nå.

Hvor mye Poch har hatt å si når det gjelder hvem de skal signere aner jeg ikke, men mener jeg har lest at han har hatt full kontroll på dette området?

Jeg vet uansett ikke nok rundt dette til å trekke noen konklusjon i ene eller andre retningen. Det jeg vet er at han tidlig fikk inn ett system i spurs når det gjaldt spillestil, offensive løp osv. Dette er noe vi fortsatt tilsynelatende mangler i de fleste kamper vi ikke kan satse på kontringer. Selvsagt er mye av dette grunnet skader, men på en annen side så er det de samme spillerne han har på trening dag inn og dag ut, så selv med de beste spillerne ute med skade så skulle det vært implementert et system i laget som var lett å videreføre uavhengig av hvem de setter inn i de ulike posisjonene. 

Men jeg tror ikke på noen "quick fix" for dette laget, og om gjenoppbygging av laget tar 1 eller 5 år så ønsker jeg de beste forutsetninger underveis. Om det er å bytte ut Ole med Poch, så er det greit for meg forutsatt at det ligger en plan bak det som gjøres som tar klubben i riktig retning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ProphetSe7en skrev (På 16.2.2020 den 19.34):

Om det er noe i ryktene om at vi er etter Grealish så er det bare å få på plass en avtale asap. Venter vi kommer noen andre oss i forkjøpet

Mye som tyder på at det stemmer. Er mer keen på Grealish enn på Maddison egentlig, som det også har vært mye snakk om. Leverer kamp etter kamp for et lag som ligger på 17. plass i ligaen. I tillegg er han kul på håret. Er denne kreative midtbanespilleren en Pogba-erstatter, eller skal han inn uansett?

Om Pogba skal bort i sommer, og Real fortsatt er interessert, så bør vi prøve å få en spiller i retur. Hvis de virkelig vil ha han, så er de kanskje villige til å sende Ødegaard i retur? 

Vi har manglet en ren høyreving i en årrekke, så her kommer nok noen inn. Sancho er naturligvis førstevalget, men er det realistisk? Tror kanskje at det er en sjanse om vi kommer til champions league. Hvem andre bør være aktuelle?

Den eneste spilleren i troppen som har defensiv midtbane som sin primære posisjon er Matic. Han har vært ok i det siste, men har ikke levert stabilt det siste året. Kontrakten hans går ut til sommeren, så mener at vi bør bruke opsjonen på ham for å ha dekning på midtbanen. Synes det er litt rart at det er så lite snakk om defensive midtbanespillere i ryktespaltene. Ndidi er mitt førstevalg, men Thomas Partey er også en spennende kar. Partey har en utkjøpsklausul i kontrakten på €50m, men virker kanskje som om han ikke ønsker å foralte Atletico uansett. Har vært snakk om noen tenåringer, men tenker at vi trenger en som kan gå rett inn og styrke laget. Har lest litt om Zakaria på redcafe, men har ikke sett han noe særlig selv.

Usikker på hva vi bør tenke om spissen. Forstår ikke helt hypen rundt Moussa Dembele. Synes ikke han er noe bedre enn Martial. Vil vi ha inn en god og lovende spiss med tanke på Greenwood? Bør Greenwood være andre- eller tredjevalg? Synes likevel at Martial trenger konkurranse.

Har snakket lenge om at det bør skje noe med venstrebacken. Dette ser ikke ut til å være en stor sak lenger, både på grunn av at Williams nå er et alternativ, og fordi Shaw har funnet formen etter å ha fått litt seriøs konkurranse om plassen. Deilig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fin post @Jakobk!

Virker som Grealish er blant de som er øverst på lista, ja. Jeg er også litt mer gira på han enn Maddison. Begge er gode, de er kompiser, de er engelske, er ikke langt unna i alder, men de er egentlig to ganske ulike spillere.

Maddison har mer fart, men Grealish er nok litt sterkere og så vanvittig god til å holde i ballen og dra av spillere. Han har roen, og er en skikkelig leder på banen. Det er noe med han som minner meg litt om Cantona, uten å dra den sammenligningen for langt.

For å spå hvem som kommer inn bør man se på hvem som sannsynligvis er på vei ut:

- Lingard
- Pereira
- Mata
- Ighalo
- Rojo
- Smalling
- Jones
- Pogba (?)
- Sanchez (?)

Hvis alle disse skulle forsvinne, minus Pogba, vil "dekningskartet" for neste sesong se omtrent slik ut, med litt sånn omtrentlig hvor spillerne våre kan/bør operere på banen (veldig grovt satt opp):

1492686780_Screenshot2020-02-25at15_11_02.thumb.png.24e0594f67952bb2113fbdcf19bd94bc.png

Da er det litt lettere å se hvor vi er tynnest, eller mangler kvalitet. Har heller ikke tatt med unggutter som Garner, Levitt, Bernard og Laird her, alle med gode muligheter til å få mer spilletid neste sesong.

Selv med Bruno inn må Lingard, Pereira og Mata erstattes i en sentral, kreativ midtbanerolle. Mister vi Pogba bør vi helst ha to spillere inn der. På høyrevingen har vi mange spillere som "kan" spille, men det er kun James som er en etablert "ren" ving. Å få inn Sancho der ville vært en drøm og en stor forbedring.

En ren DM bør kanskje også prioriteres ja, nå som Matic etterhvert synger på siste verset. Enig i at Ndidi og Partey ville vært briljante å få inn der, men kan bli vanskelig det. Det avhenger litt av hvordan vi spiller også, det er ikke alltid man trenger en Matic-type. McTominay har vært mest indreløper eller en pivot i tospann med Fred, men han har noen av de egenskapene Matic har.

I backrekka har vi god dekning. Venstrebacken er blitt løst, Dalot kan spille der til nød. Samme gjelder høyreback, god dekning. Stopperplassen er bra dekket, spesielt med Bernard på vei opp fra U23 og Tuanzebe/Fosu-Mensah tilbake fra skader. 

Spissplassen er litt vanskelig. Vi har ålreit dekning hvis Greenwood fortsetter å ta steg, men Ole er helt klart ute etter en spiss til. Han prøvde å hente Haaland, og ville ha inn Ighalo nå i januar for å dekke opp. Martial trenger konkurranse, men om han trenger en som er et klart førstevalg foran seg er mer usikkert. Ikke en enkel vurdering for Ole det.

Håper på et bra vindu med minst 3 som forsterker elleveren og 1-2 som hever standarden i troppen. Blir et spennende vindu med EM og greier, så mye kan skje. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Flott post!

Liten sammenligning av Maddison og Grealish. Statsman Dave, desember 2019.

Ikke BBC som er kilde, de bare viderefører informasjon. Express (rævva kilde) som melder at Pereira og Lingard skal selges, men det høres uansett logisk ut. De har begge fått masse sjanser denne sesongen, uten å ta dem. Vil tro Solskjær er lei.

Samuel Luckhurst (også dritt) fra Manchester evening news melder også at United "stepper opp" jakten på Grealish.

Ikke gode kilder her altså, men er nok ting som stemmer uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkert mange det, bare ikke på det helt øverste nivået. Lingard må nok litt ned i lønn i en ny klubb. På sitt beste er han faktisk ganske god. Fyren spilte vel det meste for England i 2018, men har tapt seg veldig siden da. Her er lønnen deres.(weekly)

Pereira £30 000
Lingard £75 000

Lenke til kommentar

Får håpe det, helt fantastisk spiller :) 

Det er jo en troverdig journalist, så det kan godt være sannhet i dette. Sancho ville, i likhet med Bruno, være en perfekt signering for oss slik jeg ser det. Det er jo en "ledig" plass i laget som venter på han i klubben. 

Hvis United kommuniserer riktig med han og klarer å få frem fremtidsplanene og hvilken rolle han er tiltenkt så har jeg ikke noe problem med å se Sancho velge oss. Det vil nok hjelpe med CL-kvalifisering, men vil tro at det uansett frister å bli del av en sånn angrepsrekke vi er i ferd med å bygge opp. Mange spillere som vil nå sin beste alder ganske likt, og Sancho er i riktig alder selv. 

Chelsea-ryktene har dabbet veldig av, og de signerte jo nettopp Ziyech i samme posisjon (og har Hudson-Odoi) så de tror jeg er ute av dansen. Liverpool bør helt klart være attraktivt av naturlige årsaker, og passer spillestilen hans godt, men der må han konkurrere mer om plassen bak Salah. Andre klubber som Real Madrid og Barcelona er godt dekket de også, men virker som Sancho er gira på Premier League.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg trur iallefall ikkje pool er med i løpet der. Og i united vil han også vere nailed on - det trur ikkje eg blir like tilfelle i pool. Syns det virker meget sansynlig med overgang. Koker vel ned til pris - men sikkert nesten verdt det uansett asking price.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...