archanios Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Evans har rotet godt i de siste kampene... Det er eg enig i, men han viste for eksempel over lengre perioder i fjorårssesongen at han er kapabel til å gjere ein god figur i United sitt midtforsvar. Denne sesongen har han slitt med ankelen, og eg ser ikkje vekk ifrå at det kan ha hemma han ein smule. Det verste med Evans er at han ikkje kan seie tre ord utan at to av dei er "you know" Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Evans har rotet godt i de siste kampene... Men han var god i nesten hele forrige sesong. Han har bare en liten formsvikt, nivået har han egentlig inne allerede. Vidic og Evans var vel den forsvarsduoen som slapp inn færrest mål i fjor pr. kamp. Lenke til kommentar
Brotato Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Evans har rotet godt i de siste kampene... Men han var god i nesten hele forrige sesong. Han har bare en liten formsvikt, nivået har han egentlig inne allerede. Vidic og Evans var vel den forsvarsduoen som slapp inn færrest mål i fjor pr. kamp. samme som macheda, welbeck og alle de andre unge som gjorde det bra... Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 08.17 Defender Chris Smalling was at Old Trafford on Wednesday night amid widespread reports he has completed a £12million move to Manchester United before being loaned back to Fulham for the remainder of the season. Ok..... Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det var en relativ overkill sum på han men... Lenke til kommentar
fox Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 relativ? nei, det er OVERKILL! Ja, fyren blir god. Ikke noe tvil om det, han er ikke djemba-djemba. Men 12m? Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 OMG for en pris!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
Pebino Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Vel, 3 kamper for England u-21 og 1 kamp for England u-20. 9 kamper for Fulham i PL, virker som en gamble. Men jeg stoler på SAF. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Svindyrt, men kanskje han slår til og blir en kjempespiller for oss. Selv vet jeg nesten ingenting om han Endret 28. januar 2010 av Limbeck Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det kan ikke sammenlignes. Evans var/er en bærebjelke, mens Macheda/Welly var krydder på maten. Vi så i går hva mannen er god for. Om Vidic forsvinner er det leit, men vi har mistet langt mer fundamentale spillere enn det tidligere. Med det er sagt, tror jeg ikke Vida forsvinner i sommer. Enig med arch. Smalling er nok ment som erstatter for Rio eller Brown. Skademarerittet vi har hatt i midtforsvaret også tatt i betraktning var dette et godt kjøp, dersom vi ser bort fra prisen som var fryktelig stiv. Som presisert tidligere må noe offensivt og mer etablert inn til sommeren. Kommer det en kantspiller samt en sentralmidtbanemann i sjiktet rundt verdensklasse inn blir jeg meget fornøyd. Lenke til kommentar
masb Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 hvor mye kosta smalling? Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det kan ikke sammenlignes. Evans var/er en bærebjelke, mens Macheda/Welly var krydder på maten. Vi så i går hva mannen er god for. Om Vidic forsvinner er det leit, men vi har mistet langt mer fundamentale spillere enn det tidligere. Med det er sagt, tror jeg ikke Vida forsvinner i sommer. Enig med arch. Smalling er nok ment som erstatter for Rio eller Brown. Skademarerittet vi har hatt i midtforsvaret også tatt i betraktning var dette et godt kjøp, dersom vi ser bort fra prisen som var fryktelig stiv. Som presisert tidligere må noe offensivt og mer etablert inn til sommeren. Kommer det en kantspiller samt en sentralmidtbanemann i sjiktet rundt verdensklasse inn blir jeg meget fornøyd. Når var sist gang vi handlet inn en spiller i sjiktet rundt verdensklasse? Veron? Hargreaves? Tevez kanskje? Det har aldri vært vår stil, og de gangene vi har prøvd har det ikke vært en ubetinget suksess. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 På mange måtar så ville det nok overraska meg eindel om vi hadde endt opp med ei skikkelig stjerne i det nesten overgangsvinduet. Det har på mange måtar blitt Ferguson sin stil å gå for unge, talentfulle spelarar, eller spelarar som han trur vil tilføre laget mykje, uten at dei nødvendigvis er sett på som blant dei største stjernene på førehand. Eg forstår Game godt i at han gjerne ynskjer ein verdsklassespelar eller to inn, men for min del er det også viktig at det blir gjort på ein måte som også er med på å ivareta den kvaliteten og talentet som allereie fins i klubben. På vingplassen så har vi jo Obertan som har vist veldig lovande takter, og som med rett veiledning kan komme til å ta store steg i United-trøya og vi har også ein god del talentfulle sentrale midtbanespelarar, der eg kanskje er av den oppfatning at Tom Cleverley er den mest spanande av dei unge. Endå yngre så har vi jo den nye "Viera", Pogba, på akademiet, men det er nok nokre år før han eventuelt kan kjempe om ein plass i førstelagsdiskusjonen. Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Når var sist gang vi handlet inn en spiller i sjiktet rundt verdensklasse? Veron? Hargreaves? Tevez kanskje? Det har aldri vært vår stil, og de gangene vi har prøvd har det ikke vært en ubetinget suksess. Tja, hva med Berbatov? Vi prøvde også på Benzema i sommer, men feilet som følge av RM's stormannsgalskap. Regner med at dere forstår at jeg ikke håper på "Messi" typer? Jeg tenker på spillere som Diego som gikk til Juve, Van Der Vaart og Robben når han ble tvangssolgt. Den eneste superstjernen jeg mener United burde lukte på er Ribery, ellers er det i sjiktet under tankene mine stort sett befinner seg. En slags "erstatter" for Ronaldo hadde også vært på sin plass, i alle fall på papiret. Det å ha en superstjerne eller to i laget har en stor psykologisk effekt både når det gjelder selvtilliten og troa til egne spillere, samt skremsels-faktoren for motstanderne. Senest her om dagen var Nani ute å indirekte understreket selvtilliten laget fikk av Rooney's form. Ja, slike spillere KAN fungere som soveputer for enkelte, men med konkurransen innad i United ser jeg ikke for meg at det vil slå ut negativt for andre spilleres progresjon. Det eneste er mindre spilletid pr hode for unggutta, men jeg vil tro vi snakker et marginalt antall minutter her. Poenget er uansett at jeg vil ha noe etablert inn ala Valencia, selv om han ikke nødvendigvis var et stort navn. Det betyr at noe må ut, men slik er nåengang fotball. United driver ikke en ungdomsklubb for redd barna. Dessuten vil jeg påstå at denne sommeren blir noget spesiell for United. For første gang siden tidlig/midten på 90-tallet når "stjerner" la opp/forsvant samt tildels i 05/06 har vi ikke nok kreative spillere. Jeg er ikke så naiv/godtroende at jeg tror på en ny epoke under SAF der en gjeng unggutter ruller over resten av ligaen. Fotballen har dessverre blitt et pengehøl og her må også United og SAF henge med, uansett om det bryter med kultur og historikk. Fotballen forandres og så må vi. Jeg vil på ingenmåte at United skal bli det nye Real Madrid, men jeg ønsker noen flere "store" signeringer enn hva vi er vant med. Er det så galt? Enig i det du skriver arch, men er du villig til å vedde klubbens "eksistens" på at disse lykkes? Vi har faktisk ikke råd til å gamble med sesongene for at unggutter skal lykkes. Spesielt ikke under Glazers regime. Se på Arsenal... I mine øyne er det bedre å spe på med unggutter i blant og låne dem ut som vi gjør nå. Vi må nok selge unna noen, mens andre vil få sin(e) sjanser. Tom Cleverly er absolutt en United bør og sannsynligvis kommer til å satse på. Men er han moden til å gå rett inn i troppen og kanskje førsteelleveren når Scholes/Giggs er borte? Jeg tviler. Endret 28. januar 2010 av The Game Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 hvor mye kosta smalling? Det vet ingen med sikkerhet, men det opereres med tall i £12m sjiktet. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Man snakker altså om det Evra og Vidic kostet tilsammen. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Enig i det du skriver arch, men er du villig til å vedde klubbens "eksistens" på at disse lykkes? Vi har faktisk ikke råd til å gamble med sesongene for at unggutter skal lykkes. Spesielt ikke under Glazers regime. Se på Arsenal... I mine øyne er det bedre å spe på med unggutter i blant og låne dem ut som vi gjør nå. Vi må nok selge unna noen, mens andre vil få sin(e) sjanser. Tom Cleverly er absolutt en United bør og sannsynligvis kommer til å satse på. Men er han moden til å gå rett inn i troppen og kanskje førsteelleveren når Scholes/Giggs er borte? Jeg tviler. Absolutt ikkje beredt på å vedde ekistensen til klubben på noko som helst, holdt eg på å seie, med unntak av at eg har fulgt United såpass lenge at eg stolar på at vår ærverdige manager veit sånn nokonlunde kva han gjer på. Eg har veldig sansen for måten han har opptredd i overgangsmarkedet, sjølvsagt med enkelte unntak, der han hovudsakleg kjøper ungt og lovande, i tillegg til at han legger pengar i spelarar som han ser kan bli veldig viktige brikkar for klubben. Eit godt eksempel på det siste er jo f.eks Rio. Om Cleverley eller nokon andre kan bli klare til Scholes/Giggs legger opp/ikkje klarar å halde ein plass i førstelaget, blir litt synsing. Ikkje nødvendigvis, men det avhenger av kor lang tid det tar før dei overnevnte gir seg, og også eindel med korleis ein veljer å spele inn eventuelle arvtakarar. Det er heilt klart at unggutane etterkvart må få prøve seg, og få speletid helst over fleire kampar, ellers vil utviklinga i det minste til dels stagnere. Ein skal aldri la det verte sånn at vi går til grunne for å gje unggutane tid, men det må kunne kombinerast slik at ein får litt i pose og sekk. Det har vi råd til i løpet av ein lang sesong. I forhold til dette med klubbens eksistens og så vidare så er det jo sjølvsagt eit ønske blant alle oss fans at klubben skal kjempe om PL, CL og gjerne fleire trofé også kvar einaste sesong. Eg er likevel såpass realistisk at eg er heilt sikker på at vi kjem til å få perioder der vi kanskje ikkje vinner eit einaste trofé og om vi er uheldige ikkje eingong klarar å kvalifisere oss til CL. Då er det klart at eventuelle midler til bruk på spelarar vil verte endå meir begrensa og då kan vi verkeleg få sjå nytta av å ha eit fungerande system i forhold til å ale opp og få brukt yngre spelarar. Eg prøvar sjølvsagt ikkje å seie at vi ikkje skal kjøpe spelarar, for det er heilt klart at dei rette signeringane av ein eller to verkeleg gode spelarar vil kunne løfte laget både på kort og lengre sikt, så sant spelaren/ane som blir kjøpt inn er i ein alder som gjer at dei har eindel produktive år framom seg. Eg ser gjerne at det blir henta inn endå litt meir kvalitet til klubben, men eg er redd for at vi vil bli tvinga til å betale overpris for så godt som alle eventuelle nysigneringar og det er nok også noko som SAF tenker eindel på. Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Det er for meg ingen automatikk i at dyr kjøpspolitkk impliserer fundamentale aspekter ved klubbens ungdomarbeidet, slik du på mange måter insinuerer. Ved å trekke inn tidsperspektiv og fremtidsutsikter, drister jeg meg til å påstå at du ikke ser det store bildet og trer inn i denne diskusjonen med en for defensiv innstilling. Rent historisk er det å ta sjanser og fornye seg noe klubben er anerkjent for. Det betyr ikke at vi skal forkaste våre grunnprinsipper, men det er viktig med en ”kulturrelatitv” tilnærmingsmåte også på overgangvinduet. Med det mener jeg at selv om klubben er suksessfull betyr det ikke at vår fremgangsmåte nødvendigvis er den beste, verken nå eller for fremtiden. Evnen til å ikke være sta og a4 er nødvendig for fremgang i dagens rotterace av en sport. Så kanskje også giganten Man Utd skal kikke på andres filosofier å få impulser derfra? Alt til sin tid er det noe som heter og fotballen har forandret seg drastisk siden Martin Edwards og Manchester United utnyttet globaliseringen av fotballen (konsekvensen av tv-rettighetene) til egen fortjeneste økonomisk – ergo hadde vi nærest monopol på transfermarkedet og i samsvar med Fergies sportslige suksess gikk alt vår vei. Den gang hadde vi ikke konkurrenter som Chelsea og Man City med enorme økonomiske muskler på nasjonalt plan og i Europa var det kjøpelag som Real Madrid som dominerte. Spanjolene har for øvrig fostret frem talenter i kvanta og meg bekjent flere LPD spillere enn noen annen klubb i Spania, til tross for å handlet for flerfoldige milliarder. Ikke misforstå, jeg støtter klubbens ungdomssatsning og moralske standard på markedet, men ikke på bekostning av sportlig fremgang – noe som i og for seg er banalt å hevde i nåværende stund. Jeg vil heller ikke selge sjela ved å kaste penger på gudoghverman, men hva med den gylnede midtvei? Ikke alt i fotball handler om spillermateriale og kvalitet, et annet viktig aspekt er den sportslige administrasjonen inkludert manageren. Om få sesongen er det rimelig å kunne anta at mentorer som Sir Alex Ferguson, Ryan Giggs, Paul Scholes mfl sier takk for seg og da er vi avhengige av å ha en bærekraftig topp i det som vil bli et ekstremt trykk på klubben. Jeg ønsker ikke at klubben skal gå bonanza på overgangvinduet å ødelegge ettermælet/statusen Sir Alex og Sir Matt har gitt klubben, for all del. En klar ungdoms-filosofi har vært Uniteds kjennemerke siden ”the busby babes” men trenger dyre spillerkjøp å gå på bekostning av talentutvikling? Har de økonomiske forutsetninger forandret seg såpass i senere tid at vi må kikke på egen politikk ytterlige for fremtidens skyld? Et ærlig spørsmål. Rent økonomisk er det også lønnsomt på et langsikt plan å kjøpe profilerte spillere, både som følge av inntekter i form av supportereffekter, men ikke minst mht til klubbens verdi. Det er heller ikke til å se vekk fra at gode spillere sørger for sportslig suksess. Disse punktene henger helt klart sammen. Fra mitt ståsted er United nå er i en meget gunstig posisjon til å A) Videreutvikle talentarbeid, samt fortsette å kjøpe ungt. B.) Ha finansielle muskler samt anseelse til å trekke store spillere til klubben. Hva skjer når tiden kommer og vi ikke vinner ting? Du skriver at da er et velutviklet/drevet akademi essensielt. Det støtter jeg 100%. Men hvorfor nedprioritere nåværende status fremfor et hypotetisk tilfelle, noe jeg får inntrykk av at du gjør? Ihvertfall ubevisst? Hvorfor ikke ta i pose og sekk? Dagens fotball innebærer enorme fanskarer over hele verden og et stort fokus på supporter-tilhørighet. For å ikke snakke om at dagens fotball er såpass ung at vi ikke vil kunne forutse konturene av Man Uniteds unngåelige fall. Før eller siden vil klubben ikke lengre være like slagkraftig og kanskje til og med et midt-på-tabellen lag. Men Jf dagens Liverpool sin situasjon, der klubben ikke har nytt sportslig suksess – relativt sett sådan – så har likevel klubben bestått som et topplag. Hvorfor skulle ikke det samme skje med vår klubb? Mht til fanskare og økonomiske forutsetninger (sett at Glazer ikke mot formodning ødelegger klubben innenfra...) ser jeg ingen grunn til at ”kjempekrakket” enkelte forutser hvert år, skal komme med det første. En ting jeg ofte tenker er at vi må nyte suksessen mens den varer. Manchester Untited vil nok aldri forsvinne, til det har klubben blitt for stor, men at vi ikke kommer til å dominere like mye som vi har gjort de foregående tiår og under Sir Matt er vel nokså unngåelig – i alle fall på en god stund. Jeg vil være fornøyd om klubben de neste 10 årene klarer å være kandidater til ligagullet, minimum CL hvert år, samt henge med på utviklingen både sportslig og økonomisk. Skulle vi rykke ned, kommer jeg også til å følge United og leve på gleden av matchday, diskusjoner med medfans og ikke minst mimringer om barndomsminner og tiden vi dominerte. Jeg ville dog blitt ekstremt fornøyd om klubben ikke gav fra seg stafettpinnen uten en fight å fortsatte å være trendsetter så lenge som mulig. Jeg tror det betyr at vi må kjøpe mer etablert i fremtiden, enn hva tilfellet har vært i fortiden. Mener jeg... Endret 28. januar 2010 av The Game Lenke til kommentar
archanios Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Trur nok du bevisst eller ubevisst legger litt meir i orda mine, enn det som var min intensjon når eg skreiv det. Sjølsagt skal vi ikkje nedprioritere vår status. Vi er ein av dei største klubbane i verda, både sportsleg og i forhold til inntekter, fanbase og så vidare og det må sjølvsagt satsast for at dette skal kunne fortsette, noko eg sjølvsagt vil at det skal. Tingen er vel at eg neppe trur vi vil sjå så voldsomt med forandring i måten United handlar spelarar på, så lenge SAF sitter ved roret. Det er heilt klart at dagens fotball ikkje er den same som den var for ti år sidan, og strengt tatt så har vel også mykje endra seg berre dei par siste åra. Vi kjem etterkvart i ein situasjon der enkelte av dagens nøkkelspelarar vil forsvinne. Sar, Neville, Rio, Giggs, Scholes trekker alle på åra og må erstattast. Eg er forsåvidt enig med deg i at vi godt kunne forsterka laget på venstre ving og sentral midtbane, men eg ville også seriøst sett på å få på plass ein arvtaker til VDS før han legger opp, sånn at vi får ein glidande overgang til ein keeper som er kjent i klubben, sånn at vi slepper noko voldsomme innkøyringsproblemer som det alltid vil vere med heilt nye keeperar og forsvar. (Her tar eg det nesten som ei sjølvfølge at vi ender opp med å kjøpe ein ny keeper, ettersom ingen av våre andrevalg imponerer meg nok til at eg pr dags dato ser for meg dei som vårt naturlige førstevalg etter Ed) Nei, dyre spelarkjøp trenger ikkje å gå på bekostning av talentutvikling. Det kan meget vel hende at spelarkjøp kan fremme talentutvikling ved at unge spelarar får spele saman med, og lære av veldig dyktige etablerte spelarar, i tillegg til at profilar kan vere med på å lokke unge spelarar til klubben. Eg ser helst at vi kombinerer ei skikkelig satsing på talent, med ei skikkelig satsing på å få gode spelarar til klubben. Å satse for mykje på dei unge vil sjølvsagt kunne ødelegge for den sportslege satsinga ved at unge spelarar alltid vil variere mykje meir enn meir etablerte. Det kan godt tenkast som du seier, at vi må til med meir etablerte spelarar for å klare å halde oss i toppen i kommande år. Eg ser absolutt ikkje vekk frå det, og på mange måtar så hadde det vore kjekt om vi kunne vere klubben som tiltrekker oss dei store navna i staden for å vere klubben som utviklar store talent til superstjerner og deretter må la dei gå. Eg er likevel som sagt tidlegare litt i tvil om dette er noko som kjem til å skje med den noverande leiinga i klubben. Når Sir Alex til slutt abdiserer så vil det sjølvsagt komme endringar i forhold til innkjøpspolitikk og sånne ting, om det blir positivt eller negativt må vi vel nesten berre vente å sjå. Den diskusjonen her drar kanskje litt utanom intensjonen med denne tråden, men det får no så vere. Faktum er vel at vi neppe vil vere i stand til å konkurrere økonomisk pr dags dato med dei verkelege finanskongane som bl.a City, Chelsea og Real (Når dei får lån i banken), så eg trur nok kjøpa våre kanskje må vere litt smartare, ettersom vi ikkje har råd til å nødvendigvis konkurrere med så store finansielle musklar. Chelsea har muligens på grunn av suksessen under Mourinho blitt litt meir "legitime" enn det City framstår som no, og Chelsea har vel også kjøpt smartare enn det City ser ut til, der det er viktigast å vere laget med flest mulig spelarar på kvar plass og så vidare. Pr dags dato så slår vi nok derfor City og mange andre lag på grunn av statusen vår som klubb, noko vi også må utnytte for å få dei spelarane vi ynskjer, så lenge økonomien setter visse begrensningar, men det fins også eindel lag som Chelsea (pengar og ein viss nyleg suksess), Real Madrid(Stjernegalleri og pengar) og Barcelona (mange fantastiske spelarar, flott spelestil osv.) som kanskje vil vere like attraktive for mange spelarar og då blir spørsmålet korleis vi skal stå fram som den rette klubben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå