Tulletur Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Jeg har nylig tatt lappen på tung mc og er litt grønn i den sammenheng. Er på jakt etter min første sykkel og har brukt en del timer på å lete på nettet, men det dukker hele tiden opp nye problemstillinger som har påvirkning på valget. Det som jeg først og fremst ønsker å få vite litt om er i forhold til høyde og vekt på meg som fører. Jeg er 190 cm høy og veier 95 kg, noe som jeg har forstått at ikke alltid er like "gunstig" på mc. Mtp forsikringspremie så har jeg tittet litt på Honda CBR 600 F i det siste, men har forstått at den kan være litt liten for meg. - Hva er det som avgjør om en sykkel er for liten eller stor for meg mtp høyde og vekt? - Og hva er konsekvensen av å kjøpe en "liten" sykkel? Når jeg tok kjøretimer var det en Honda CBR 600 jeg kjørte, men det er også den eneste sykkelen jeg har kjørt. Har dermed ikke noe sammenligningsgrunnlag selv. Det gikk greit å kjøre den, men sitter med en følelse av at det kan finnes "mer egnete" sykler for min lange kropp. Har også tittet på Suzuki Gsx-r 600 og Yamaha YZF 600, men de er tre ganger så dyr å forsikre som en Honda CBR 600 F. Ønsker meg en god sykkel som er billig å forsikre til å begynne med, og etterhvert som jeg tjener litt bonus kan jeg avansere på "stigen". Men ønsker selvfølgelig en god opplevelse også Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) - Hva er det som avgjør om en sykkel er for liten eller stor for meg mtp høyde og vekt?- Og hva er konsekvensen av å kjøpe en "liten" sykkel? Jeg er vel sånn ca samme størrelse som deg, og min førstesykkel var en BMW 650 GS, spesialtilpasset for små personer Den største utingen følte jeg var beinplassen; jeg ble nokså sammenkrøket, og det medførte at jeg var nokså gåen i beina etter lange turer (nå, med en mer tilpasset sykkel så er det rompa som får meg til å ta pause, men den kan trenes ) Nå er vel du blitt nokså vandt til CBR600'en så langt, og hvis du greier kjøretimene nokså greit på den, og at det ikke er ubehagelig/vanskelig å få beina på plass - så hadde jeg gått for den de første årene i all fall. Det er nokså kjekt å starte med en sykkel du er vandt med når en plutselig er alene i trafikken. Endret 27. november 2009 av Sondring Lenke til kommentar
Kaste Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Ser det er racing sykkel du har lyst på. Honda har på de nyere CBR'ene hevet styret på sykkelen noen centimeter i forhold til hva det var før og andre racing sykkel, dette er vell ganske gunstig for deg. Og som nevnt tidligere, hvis du likte å kjøre den sykkelen så er det gjerne sykkelen for deg Endret 27. november 2009 av Kaste Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Yamaha WR har jo 80cm setehøyde tror jeg... Skulle holde til de fleste, selv synest jeg at den er akkurat passe. Lenke til kommentar
Tulletur Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Takk for svar. Har ikke helt bestemt meg for hvilken sykkel jeg går for enda, men er i hvertfall litt klokere i forhold til størrelse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå