Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny ekteskapslov, stemmer det?

Jakoozie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hørt om det har kommet en ny ekteskapslov. Stemmer dette? Fordi den som ligger på lovdata er fortsatt den fra 1991. Har hørt at den skal gi samboere mer rettigheter, hvor står disse nye reglene i så fall?

Skal ha eksamen i rettslære snart, og regner med jeg må ha fått med meg dette. Boka mi er fra 2006, så står ingenting der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg har hørt om det har kommet en ny ekteskapslov. Stemmer dette? Fordi den som ligger på lovdata er fortsatt den fra 1991. Har hørt at den skal gi samboere mer rettigheter, hvor står disse nye reglene i så fall?

Skal ha eksamen i rettslære snart, og regner med jeg må ha fått med meg dette. Boka mi er fra 2006, så står ingenting der.

Kom ny i kraft pr 1.1.2009

DATO: LOV-1991-07-04-47

DEPARTEMENT: BLD (Barne- og likestillingsdepartementet)

PUBLISERT: I 1991 hefte 12

IKRAFTTREDELSE: 1993-01-01

SIST-ENDRET: LOV-2008-12-19-112 fra 2009-07-01

§ 1. Kjønn

To personer av motsatt eller samme kjønn kan inngå ekteskap.

Tilføyd ved lov 27 juni 2008 nr. 53 (i kraft 1 jan 2009 iflg. res. 27 juni 2008 nr. 745), tidligere § 1 endret paragraftall til § 1a.

Lenke til kommentar

På folkespråket er det kommet en "ny lov". I den virkelige verden har man endret den gamle.

Lenke til kommentar
Den nye loven er en endringslov som endrer noen bestemmelser i ekteskapsloven.

Jepp, det var det jeg trodde. Er imidlertid ikke sikker på hvilke bestemmelser som er endret, og hvor jeg kan lese den "oppdaterte" loven.

Tar forøvrig faget som privatist, har ikke vært i noen skoletimer.

Lenke til kommentar
Den nye loven er en endringslov som endrer noen bestemmelser i ekteskapsloven.

Jepp, det var det jeg trodde. Er imidlertid ikke sikker på hvilke bestemmelser som er endret, og hvor jeg kan lese den "oppdaterte" loven.

www.lovdata.no , finn ekteskapsloven, og se etter paragrafer som er endret i 2008.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...