Jakoozie Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hei! Jeg har hørt om det har kommet en ny ekteskapslov. Stemmer dette? Fordi den som ligger på lovdata er fortsatt den fra 1991. Har hørt at den skal gi samboere mer rettigheter, hvor står disse nye reglene i så fall? Skal ha eksamen i rettslære snart, og regner med jeg må ha fått med meg dette. Boka mi er fra 2006, så står ingenting der. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Eneste endringen i ekteskapsloven jeg vet om er kjønnsnøytraliteten. Merkerlig at lovdata er ikke er oppdatert på det. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hei! Jeg har hørt om det har kommet en ny ekteskapslov. Stemmer dette? Fordi den som ligger på lovdata er fortsatt den fra 1991. Har hørt at den skal gi samboere mer rettigheter, hvor står disse nye reglene i så fall? Skal ha eksamen i rettslære snart, og regner med jeg må ha fått med meg dette. Boka mi er fra 2006, så står ingenting der. Kom ny i kraft pr 1.1.2009 DATO: LOV-1991-07-04-47 DEPARTEMENT: BLD (Barne- og likestillingsdepartementet) PUBLISERT: I 1991 hefte 12 IKRAFTTREDELSE: 1993-01-01 SIST-ENDRET: LOV-2008-12-19-112 fra 2009-07-01 § 1. Kjønn To personer av motsatt eller samme kjønn kan inngå ekteskap. Tilføyd ved lov 27 juni 2008 nr. 53 (i kraft 1 jan 2009 iflg. res. 27 juni 2008 nr. 745), tidligere § 1 endret paragraftall til § 1a. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Er det med kjønn den eneste "nyheten"? Har arverett og uskifte for samboere blitt vedtatt? Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Den nye loven er en endringslov som endrer noen bestemmelser i ekteskapsloven. I rettslæren så har du garantert blitt fortalt dette. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hei! Jeg har hørt om det har kommet en ny ekteskapslov. Stemmer dette? Fordi den som ligger på lovdata er fortsatt den fra 1991. Har hørt at den skal gi samboere mer rettigheter, hvor står disse nye reglene i så fall? På folkespråket er det kommet en "ny lov". I den virkelige verden har man endret den gamle. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Den nye loven er en endringslov som endrer noen bestemmelser i ekteskapsloven. Jepp, det var det jeg trodde. Er imidlertid ikke sikker på hvilke bestemmelser som er endret, og hvor jeg kan lese den "oppdaterte" loven. Tar forøvrig faget som privatist, har ikke vært i noen skoletimer. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Den nye loven er en endringslov som endrer noen bestemmelser i ekteskapsloven. Jepp, det var det jeg trodde. Er imidlertid ikke sikker på hvilke bestemmelser som er endret, og hvor jeg kan lese den "oppdaterte" loven. www.lovdata.no , finn ekteskapsloven, og se etter paragrafer som er endret i 2008. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 § 1. Kjønn To personer av motsatt eller samme kjønn kan inngå ekteskap. Hmm.. Lovgiver, da. Nå har du skrevet mer i loven enn nødvendig. Er det forresten noen som vet hvordan det går med Nina K. Monsens søksmål? Lenke til kommentar
HaraldCL Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Nina Monsen, er det hun som mener at hun blir diskriminert pga Erling Lae får gifte seg med typen sin? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Er det med kjønn den eneste "nyheten"? Har arverett og uskifte for samboere blitt vedtatt? Takk for hjelpen! ja - det ligger en endring i arveloven for samboere - vedtatt 19 des 08, arveloven §28a til g Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå