Gå til innhold

Hvorfor du ikke skal stemme ved valg.

Elinorph

Anbefalte innlegg

En veldig god leksjon i hva skatt og myndigheter er.

Ikke alle argumentene passer norske forhold.

Det hadde vært flott om noen kunne gjøre en genuin norsk versjon.

Konklusjonene er likefremme og lett forståelige.

Det er enkelt å innse at denne personen har rett.

Hele staten og dens myndigheter er en gjeng banditter.

Legitimerer disse banditter ved å stemme på dem, så er du

en kjeltring.

Dine evt. appeller til "de svake", "annet ikke gjennomførbart" og

andre umodne innvendinger i samme gate frir det ikke fra å være

en kjeltring.

Det sørger bare for å ydmyke deg selv til å fremstå som dum.

I norsk versjon er denne videosnutt noe som bør sendes på

TV døgnet rundt før hvert eneste valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du er kommunist ja?
Dette er typisk individualistisk tankegang, som stiller seg sterkt kritisk til den sentralistiske statsmakten. I ekte anarkistisk ånd vil jeg anta at trådstarter ønsker å fjerne, eller i stor grad forminske alle maktstrukturer og derfor naturligvis tar avstand fra det representative demokratiet så vel som kommunismen og alle andre styresett som innebærer en sterk statsmakt.

Til trådstarter: Hvilken spesifikk styreform/samfunnsmodell mener du bør avløse det moderne demokratiet? Jeg hørte ikke mye konstruktivt angående dette i den 17 minutter lange repeterende deklamasjonen om hvor nedverdigende det er å være underlagt en sentralisert statsmakt.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Om man ikke stemmer på et valg (ikke en gang blank) har man ingen rett til å klage og kritisere hvordan samfunnet er og bør styres :roll:

Dette argumentet henger ikke på greip. Når jeg lar være å stemme for å vise min holdning til demokratiet og måten vi bruker det på, er det et uttrykk for mitt politiske standpunkt. Jeg er imot at folk stemmer på grunnlag av hvilket parti som bestikker dem med flest subsidierte goder på andres bekostning. Vold er ikke greit selv om det står et flertall bak. Dersom jeg skulle stemme, ville jeg selv være en del av problemet. Så hvorfor i all verden skal jeg ikke få mene noe om politikk på grunn av dette prinsipielle standpunktet?

Lenke til kommentar
Ved å stemme blankt viser du klart og tydelig standpunkt på at ingen av alternativene er bra. Å Gjemme seg i kjelleren i frykt for å vise sine meninger er feigt! :roll:

Viser jeg ikke det samme, og endog enda mer, ved å la være? Hvordan gjemmer jeg meg? Og fra hva? Det er tross alt hemmelige valg. Jeg har heller ingen frykt for å ytre mine meninger. Hvis noen spør meg om hvorfor jeg ikke stemte, forklarer jeg gjerne hvorfor. Men jeg vil altså ikke stemme, fordi jeg ikke vil være med på å legitimere en korrupt og totalitær prosess. Hadde det fantes et reelt liberalt alternativ, kunne jeg gjort et pragmatisk unntak.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at oppmøte er det som legitimerer demokratiet. Ved å ikke stemme så senkes oppmøtet og man stiller seg spørsmålet: Hva er galt? Mistillit til systemet? Mistillit til partiene? En blank stemme er ganske klar på det siste.

Nå kommer man uansett tilbake til at disse ønsker en ville vesten der penger avgjør hvor mye vold du kan utøve mot andre mennesker. Istedenfor der volden kommer samfunnet til gode.

Lenke til kommentar

Min mistillit er ikke primært til partiene, men til menneskene som stemmer på dem. Det viser jeg best ved ikke å delta i kampen om retter og plikter. I et fritt samfunn burde ikke politikk være et tema.

Redigert: Hvordan det oppfattes at jeg ikke stemmer, er lite viktig. Oppmerksomheten rundt blanke stemmer er uansett minimal, og min ene stemme betyr ingenting fra eller til. Det som betyr noe, er begrunnelsen min.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Vi har ikke demokrati i Norge, men Parlamentarisme. To helt forskjellige ting. Sveits har demokrati, og jeg synes Sveits har et MYE, og da mener jeg det beste styreformen som går an å ha. Grunnen til at jeg ikke stemmer er nøyaktig dette, jeg er ikke enig med hvordan landet styres og har derfor ingen grunn til å stemme.

Lenke til kommentar

Ved å ikke stemme, ikke bare får du ikke gitt uttrykk for din egen holdning om at du ikke er fornøyd, du motarbeider deg selv ved [ gi mer makt til de som faktisk stemmer. Ved forrige stortingsvalg klarte rundt 25% å ikke gjøre borgerplikten sin ved å sitte hjemme på valgdagen, mens rundt 0,5% stemte blankt.

Spør du politikere eller andre som er engasjert i politikk, vil de fleste svare at det er større hån og fornærmende mot politikk og demokratiet som institusjon å stemme blankt enn å sitte hjemme. Om man hadde byttet om, slik at 99,5% stemte, og 25% av disse var blanke, hadde det vært et veldig klart tegn om at mange var ekstremt misfornøyd. Når folk blir hjemme er det et tegn på at folk er likeglade, det vil si at de har det litt for bra for å bry seg. Og det er vel kanskje ikke det du ville oppnå å si.

Og om du er misfornøyd og engasjert, kan du starte et eget parti. Forandring kommer ikke av at noen sitter og slenger ut sterkt anklagende påstander på et nettforum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...