Gå til innhold

Den norske kjøretøyforskriften utgår!


Anbefalte innlegg

De norske kjøretøysforskriftene har mange særegenheter i forhold til andre europeiske land, men nå skal altså Norge ha samme kjøyretøysforeskrift som EU.

Dette innebærer blandt annet at kravet om vinterdekk / Kjetting bortfaller.

Men det mest dramatiske er i mine øyne at alle bygg må være typegodkjent!!!

Det hørest kanskje ikke så dramatisk ut, men det innbærer faktisk at mesteparten av påbygger industri i landet trolig forsvinner (eller får seg en alvorlig knekk).

Det vil ikke være økonomisk mulig for norske entrepenører å kjøpe seg spesialkjøretøy som er brukbar i norge.

 

Påbyggere er de som bygger norske lastebiler, brannbiler, handikap biler, ambulanser og alt av spesialbyggde biler.

Disse bilene har meget spesielle krav til fremkommelighet som ikke er nødvendig i andre land en Norge (og Island).

 

Det skulle pr idag være EU direktivet som var den gjeldene foreskriften i norge, men den ble utsatt dagen den skulle tre ikraft fram til 2011 om jeg ikke husker feil

 

Er det noen som har fått med seg dette?

Jeg er veldig forundret over at dette ikke har vekket interesse i media, det er mulig grunnen er at de som ikke har litt med dette å gjøre ikke aner at lastebiler, handikapbiler, ambulanser og brannbiler er spesialbygd for norske forhold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette var spennende!

Har du noen kilde på dette?

 

Beklager at jeg ikke tok med kilder fra starten av! :)

Jeg har mesteparten av informasjonen fra min far som er konstruksjonsjef hos en av norges største påbyggere.

Har litt problemer med å finne kilder som er mer lettlest en selve direktivene, men skal se hva jeg finner

Endret av Tjorven #138
Lenke til kommentar

Fra en av kildene dine:

Direktivets artikkel 24 omhandler individuell godkjenning av kjøretøy. I henhold til artikkelen vil det fortsatt være anledning til å enkeltgodkjenne kjøretøy dersom vilkårene i vedlegg IV og evt. XI, som inneholder lister over gjeldende særdirektiver og forordninger, er oppfylt. Dette innebærer i utgangspunktet at de samme tekniske kravene må være oppfylt ved enkeltgodkjenning som ved typegodkjenning. Direktiv 2007/46/EF går et langt skritt i retning av en totalharmonisering også av kravene som gjelder ved enkeltgodkjenning. Både fabrikanter og privatpersoner kan fremstille kjøretøy for enkeltgodkjenning. Individuelt godkjente kjøretøy kan dessuten, dersom medlemsstatene ønsker det, gis unntak fra å oppfylle bestemmelsene i ett eller flere særdirektiver, forutsatt at medlemsstatene i stedet stiller likeverdige nasjonale krav eller legger alternative standarder til grunn.

 

Ut fra det, så ser jeg ikke at det blir den helt store forskjellen fra dagens ordning for påbygger-industrien.

(Du har forøvrig linket til samme side på vegvesen.no to ganger..)

Lenke til kommentar

Det kan være lett å se for seg at dette ikke vil ha særlig stor betydning for påbygger industrien.

MEN, ved tanke på at 80% av lastebilene i landet er spesialbyggd og at det vil bli krav om typegodkjenning av vært enkelt av disse byggene.

Da blir det litt mer omfattende ;)

 

Beklager dobbelt linkingen, det skulle egentlig vært et annet dokument :(

Lenke til kommentar
MEN, ved tanke på at 80% av lastebilene i landet er spesialbyggd og at det vil bli krav om typegodkjenning av vært enkelt av disse byggene.

 

Det står jo klart og tydelig i det jeg siterte at enkeltgodkjenning fremdeles blir mulig, men at kjøretøyene må tilfredsstille alle de samme tekniske kravene som for typegodkjenning, (sitat: "Dette innebærer i utgangspunktet at de samme tekniske kravene må være oppfylt ved enkeltgodkjenning som ved typegodkjenning.") noe som såvidt jeg vet hovedsakelig gjelder også i dag...

 

Fra samme kilde:

 

 

Enkeltgodkjenning Det må utstedes godkjenningserklæringer i EF-format for alle enkeltgodkjenninger. Dette vil være mer ressurskrevende enn enkeltgodkjenninger slik disse utføres i dag, men erklæringene vil trolig kunne genereres automatisk når nye Autosys er på plass.

 

Med andre ord; noe mer papirarbeid og krav til dokumentasjon, men neppe uoverkommelig.

Lenke til kommentar

Her den andre kilde linken jeg skulle poste http://www.vegvesen.no/binary?id=41363

 

Jeg skjønner nå at denne saken er litt for kompleks til at jeg greier å fronte den på en ordentlig måte her :)

 

Ja det vil være anledning for enkeltgodkjenning også etter at ef direktivet trår inn for fullt men enkeltgodkjenning betyr bare at det ikke er nødvendig å serieprodusere byggene!

Man må altså fortsatt ha typegodkjenning på bygget.

 

Det er ikke bare noe mer papirarbeid, det er myyye mer papirarbeid og i tillegg tredjeparts beregninger av alt.

Altså en påbygger må oversende byggets konstruksjon til f.eks TÜV for å få dette godkjent får bygget kan godkjennes.

Det er jo også idag krav om dokumentasjon av så å si alt som er på en latebil, men nå må alt typegodkjennes i den enkelte konstruksjon.

 

Det som trolig blir resultatet av dette direktivet er at det blir veldig mye mindre fleksibilitet i å få spesialbyggd skap.

 

Men som jeg sa først, jeg greier ikke å forklare kompleksiteten i dette på en skikelig måte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...