Trommealvar Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Hei, I løpet av det siste halvåret har jeg opplevd en stadig forverring av min PCs ytelse. Det begynte med at systemet slo seg av etter en times spilling med heller krevende spill som Crysis, Oblivion eller lignende. En kjapp restart løste det meste, selv om det kanskje ikke holdt like lenge til neste restart. I den senere tid har det imidlertid forverret seg kraftig; tiden jeg kunne spille før alt ble tull sank etter hvert mer og mer til jeg nå knapt kan være inne i spillet før alt går til helvete. Det som skjer nå er imidlertid også at fargene til dels forvrenges og endres før alt nå henger seg, i stedet for at systemet slår seg av/starter på nytt som det gjorde før. Jeg har forgjeves forsøkt å oppdatere drivere. Den siste uken har til og med avspilling av HD-filmer blitt et problem, ikke i form av at systemet henger seg, men at farger vrenges o.l. Jeg har ikke noe problem med å kjøpe et nytt skjermkort, men det hadde vært kjedelig å gjøre det uten å vite at det faktisk endrer noe. Jeg har per i dag et 8800GT-skjermkort, 2 GB minne, en Q6600-prosessor og en 24" skjerm på 1680*1050. Systemet har fungert brillefint før, og dette er altså noe som (så vidt jeg kan skjønne) har skjedd helt uprovosert og over en lengre tidsperiode. På forhånd takk for all hjelp! Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 (endret) Det er en del nvidia 8800 kort, som har tatt kveld i det siste. Men det kan også skyldes høy temp på kortet. Har du prøvd å fjerne all støv inni kortet med trykkluft. Hvis du skal prøve det, så hold igjen vifte, så ikke lager ødelegges. Ta hele pc'en samtidig, spesielt kjøleribbene og vifte til prosessor. Har du prøvd å justere opp vifte hastighet på skjermkort, hvis du skal gjøre det i nvidia kontrollpanel, så mener jeg at ntune må være installert. Eller du kan bruke Riva Tuner! Sjekk temp med HWMonitor, og press systemet så du får opp temp. Post et bilde av HWMonitor Trykkluft på boks, men det selges sikkert andre plasser. Edit: Hvis det hjelper å fjerne side panel på kabinettet, sette pc'en på gulvet, åpne et vindu, og hvis du har en vifte å blåse inn i kabinettet, så er det et tegn på at skjermkort blir for varmt. Endret 26. november 2009 av ask99 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Test skjermkortet i en annen pc, er resultatet det samme så er det på tide å sende inn Nvidia kortet på reklamasjon... Lenke til kommentar
Trommealvar Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Takk for kjappe svar. Riva Tuner mener at kortets Core temperature er 81,37 uten at jeg gjør/har gjort noe som helst. Det er vanskelig å få testet i spill fordi det bare blir tull med en gang. Jeg prøver gjerne å få renset maskinen, men det skjer nok ikke før om et par dager. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Ja det var en høy idle temp, prøv en rens først! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Til referanse bør skjermkortet ditt ligge på ca 40-60 Idle, opp mot 80 - 90 Grader ved full last. Lenke til kommentar
Trommealvar Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Huff da, det lover ikke godt. Jeg prøver å rense den og poster derefter resultater her igjen. Takk for virkelig god hjelp! Lenke til kommentar
Trommealvar Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Da fikk jeg kommet meg innom Clas Ohlson og kjøpt luft på boks. Etter å ha sprutet alt jeg så fullt av luft er temperaturen uten at jeg gjør noe som helst nede i drøyt 40 uten at jeg gjør noe som helst og jeg kom ikke over 70 en gang etter å ha spilt litt Modern Warfare 2. Umiddelbart ser det i hvert fall ut til at alt fungerer som det skal... Malvado og ask99 - takk for all hjelp, dere sparte meg for mye penger og masse bry! Jeg tok meg selv i å lete febrilsk etter argumenter for å kjøpe HD5970, men da klarer jeg nok å la være... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Jepp, så lenge det ikke dukker opp "artifacts" igjen så kan du kjøre på med kortet. Men jeg kan gi deg et par gode argumenter for et nytt 5950 / 5970 *Utdatert teknologi på 8800 kortet. *Ikke støtte for DX11 *Du får MYE mere flyt i høyere oppløsning med 59xx kortene. *Langt mer fps pr krone (sammenlignet med andre moderne kort). Lenke til kommentar
Trommealvar Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Jepp, så lenge det ikke dukker opp "artifacts" igjen så kan du kjøre på med kortet. Men jeg kan gi deg et par gode argumenter for et nytt 5950 / 5970 *Utdatert teknologi på 8800 kortet. *Ikke støtte for DX11 *Du får MYE mere flyt i høyere oppløsning med 59xx kortene. *Langt mer fps pr krone (sammenlignet med andre moderne kort). Hehe, huff da, jeg får se hvor snill jeg vil julenissen skal være i år... Endret 27. november 2009 av Trommealvar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå