Zlatan92 Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Hva er forskjellen på dem? Har fått med meg at kinetisk energi er den energien et legeme utfører ved et bevegelse(rett meg hvis det er feil), men jeg har ikke helt skjønt det med potensiell energi. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Et legeme «utfører» ikke energi. Et legeme kan gjøre et arbeid. Potensiell energi er energi som kan gjøres om til arbeid. Kinetisk energi er knyttet til bevegelse. For eksempel har en trillende fotball kinetisk energi. Du må gjøre et arbeid for å stoppe ballen. Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 google er svaret Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 google er svaret Innlegget ditt er totalt unødvendig. Hvis et Google-søk gir svaret, kunne du iallfall tatt deg bryderiet om å poste det her. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Mi lille forklaring som eg brukte då eg lærde dette var vatn. Vatn som er demma opp i ein demning har høg potensiell energi med kraftstasjonen som står nede i dalen definert som 0-punkt. Når vatnet går ned gjennom røyret frå demning til kraftstasjonen går den den potensielle energien til vatnet (mgh) om til kinetisk energi 1/2 mv^2 når vatnet får fart. 9,81 m/s^2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå