Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig anlegg til liten bil?

Anbefalte innlegg

Kjæresten har akkurat kjøpt seg bil, og vil ha meg til å skaffe henne "skikkelig anlegg" ;p Siden jeg ikke er noen ekspert vil jeg spørre her om hva vi trenger og hvor det kan skaffes. Budsjett er ca. 3000 kr. Vet ikke om det er noe serlig dog.

PS: Hun er veldig opphengt i god bass.

EDIT: Har funnet ut at jeg ikke bare kan gjøre som jeg vil =P Hun vil ha spiller med USB, høyttalere i hatthylla og sub. Leste forresten en plass at ovale høyttalere i hatthylla + sub = dårlig. Stemmer dette, og i så fall hvorfor?

Endret av Jckf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken Blaupunkt spiller?

Pakke der du må bygge kasse til sub selv (enkelt, mye guider på nett) og litt for liten forsterker men fungerer nok greit:

Høyttalere: Bull Audio CS-525.75

Subwoofer: Bull Audio SW-12

Forsterker: Bull Audio AMP 4.200

Kabelsett: Kabelsett for forsterker

Høyttalerkabel

Om spilleren har kun ett sett RCA (omn den har det i hele tatt) så trenger du 2stk Y-ledd

Selv ville jeg lagt på ihvertfall en tusenlapp..

Lenke til kommentar

http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=20012 spiller

http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17171 kabler

http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=18008 sub og forsterker (pakkeløsning)

Blir på 5260kr og da får hun ett helt greit anlegg.

Men som sagt ovenfår her: kjøp brukt. Finner mye brukt til en ganske bra pris :)

vist man kjøper nytt da blir vel 3000 litt av det laveste budsjettet og blir vanskelig og finne til den prisen.

Lenke til kommentar

Høyttalere i hattehyllen (ikke noe med om de er ovale eller ei) er jo å snu ryggen til en konsert ;)

De blir også påvirket av sub (om de ikke har egne kasser)..

Etter min mening bør anlegg prioriteres slik:

1: Spiller

2: Komponentsett framme

3: Forsterker til fronthøyttalere (og gjerne sub i samme slengen)

4: Sub + forsterker

Lenke til kommentar

Hvis du går opp til 5k vil eg sei du kan få eit betydeleg betre annlegg, 3k er knapt til å dekke over alt du treng.

That said så kan du nok skaffe deg eit greit brukt annlegg til 3k dersom du er heldig.

Og, som nahojdat sei, prioriter spelar og høgtalarar/komponentsett framme.

Lenke til kommentar

Ok. Så det hjelper ikke å si at man skal orde ting for en jente om hun ser noe "pent". Det ble en billig (og dårlig) spiller av ukjent merke, en forsterker fra Biltema (Pro 1000) og en sub fra Teknikmagasinet (400 W (200 RMS)) =P

Alle lysene i bilen dimmes når bassen slår, jeg har ikke koblet sikring mellom forsterker og bilbatteri (det skal jeg dog), og remote er koblet til spillerens antenna power.

Innspill? =P

Beklager dobbeltpost.

EDIT: Dimmingen skjer selvfølgelig kun når volumet er veldig høyt.

EDIT2: Greia med at sikringen skal kobles innen 45 cm fra batteriet har med EU-godkjenning å gjøre?

EDIT3: Har lest det meste på Bilradiospesialisten nå, og føler for å sjekke batteriets kobling til gods, og innkjøp av kondensator.

Endret av Jckf
Lenke til kommentar

Hehe blir ofte slik :p

Du koble på sikring, hvis det av en eller annen grunn skulle kortslutte risikerer du i værste fall brann om du ikke har sikring der!

Sjekk jordinga di og kablingen generelt i motorommet (fra dynamo til batterie, jordingsledninger osv) Og kjøp heller nytt batteri enn kondensator ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...