Gå til innhold

Hvorfor velger flertallet Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gi muttern en linux distro, og se og le! Kommer til å klare å flytte pekeren rundt i GUI loggin, thats it! Windows derimot er det sånne pene dingsebomser som var der i går på skjermen, men som har flyttet på seg litt, men som man kan trykke på når man finner, som gjør at man kan skrive bokstaver som kommer på skjermen som man kan skrive ut på skriveren om den er på og har papir og blekk. Og så kan man trykke på den konvolutten og sende e-post til mormor! ... Mutterns tanker om en PC!  

 

Prøv det i Linux!

 

-Chief- :woot:

 

Du treng ikkje GUI loggin i linux, ein kan ha automatisk innlogging. GUI oppsettet vil ein kunne ha likt heile tida, utan å få endringar i det. Maskina vil starte kvar dag og gå utan problem. Ein trykker på printknappen og sida kjem ut på skrivaren. osb.

 

Latterlege påstandar du kjem med.

 

Når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk at muttern skulle funnet ut av Linux om jeg hadde vist henne hva som var hva! Med nermere ettertanke ville det faktisk vært enklere! Slippe å tenke på hvor filene blir av osv.

 

Men litt tweaking måtte nok til for å få ting til å bli brukervennlige for muttern!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Jeg valgte ikke windows. Første pc'en jeg hadde var det windows 3.1 på, det fulgte med pc'en samt win 95(i år 1994). Så min neste maskin medfølgte det win98(i år 1998). Pc'en jeg kjøpte etter der medfølgte også win98(i år 2000), hadde ikke giddet å sette meg skikkelig inn i pc før nå(altså i år 2000), dermed hadde jeg aldrig hørt om linux før eller andre OS. Med den neste pc jeg kjøpte(i år 2002) som jeg bruker nå, bruker jeg winXP som OS. Grunnen til det er at jeg ikke har så mye kjennskap til Linux og andre OS til at jeg gidder å bytte. Er meget fornøyd med det jeg har nå :D

Lenke til kommentar

Mange svarer her at grunnen er at Windows allerede er ferdiginstallert på alle datamaskiner som kjøpes, eller at det brukes av alle bedrifter og skoler så man er vant til det.

 

Spørsmålet mitt er derfor... hvorfor er det blitt slik at det er ferdiginstallert på alle maskiner og at alle bedrifter og skoler bruker det? En grunn må det jo være. Brukervennlighet anyone?

 

Jada, Linux er sikkert bra, men med to mislykkede forsøk på å installere to forskjellige distroer, og etter at installasjonsprogrammet klarte å slette en partisjon uten tilknytning til Linux, ga jeg opp. Er nå fornøyd med Windows XP som jeg ofte har kjørende flere uker i strekk før jeg på eget initiativ slår den av. Aldri hatt problemer som skyldes operativsystemet.

Lenke til kommentar

Har det aldrig falt Afseth inn at det er ein grunn til at Microsoft er i rettsaker på grunn av monopolsituasjonen dei har satt seg i?

 

Eg trur det er ein del leverandørar som blir pressa til å selje med Microsoft software.

 

Det verkar som at Microsoft har eit svertebudsjett mot open source programvare. Hadde ikkje vore grunn til det om dei hadde eit overlegent produkt.

 

Dessutan er det ikkje sikkert at ein dataukyndig hadde forstått kvifor ein må restarte datamaskina X tal gonger for å få lagt in OSet.

Lenke til kommentar
Har det aldrig falt Afseth inn at det er ein grunn til at Microsoft er i rettsaker på grunn av monopolsituasjonen dei har satt seg i?  

 

Eg trur det er ein del leverandørar som blir pressa til å selje med Microsoft software.

 

Og hva skulle MS liksom presse de med? Å nekte de å kjøpe MS programmer i fremtiden? Det der er bare tull, og spekulasjoner fra din side.

 

Det har fra begynnelsen av vært Windows (og før det, DOS) som har vært standard. En grunn må det være til at det har vært slik fra begynnelsen av, og ingen skal få meg til å tro at MS fra dag en har drevet med trusler og pressa selskaper til å selge med MS software. Det blir bare for dumt. Min teori er at MS sine programmer fra begynnelsen av var bedre enn alt annet. Om de fortsatt er det, kan selvfølgelig diskuteres, men at de nå har nærmest monopol må jo være fordi de har klart å holde en viss standard på sine programmer. Hadde ikke MS hatt "monopol", hadde ett annet selskap hatt det. Og da hadde du antakeligvis mislikt det selskapet like mye fordi de hadde utnyttet situasjonen like mye som MS. Det er jo det som er målet for alle selskaper, enten de er innen programvare eller noe annet. Nemlig å tjene penger.

Lenke til kommentar
Har det aldrig falt Afseth inn at det er ein grunn til at Microsoft er i rettsaker på grunn av monopolsituasjonen dei har satt seg i?  

 

Eg trur det er ein del leverandørar som blir pressa til å selje med Microsoft software.

 

Og hva skulle MS liksom presse de med? Å nekte de å kjøpe MS programmer i fremtiden? Det der er bare tull, og spekulasjoner fra din side.

 

denne seier litt:

http://www.linpro.no/no/ressurser/IseneSta...ger2002/s4.html

 

denne seier meir:

http://www.digi.no/digi98.nsf/pub/dd200203...42_ero_76438086

 

edit: den over var vel kanskje ikkje so mykje hold i, men noko har føregått. Vil ogso tilføye:

http://www.nettavisen.no/it_nyheter/65012.html

 

kvalmt av Microsoft.

 

Denne her kan ogso lesast, er litt utdatert og har ikkje med nokon om IBM OS/2 (som faktisk køyrte win 3.x program fortare enn win 3.x):

http://ix.db.dk/ob/gammel_ob/ob27/19.htm

Lenke til kommentar

Eg trur det er ein del leverandørar som blir pressa til å selje med Microsoft software.

Og hva skulle MS liksom presse de med? Å nekte de å kjøpe MS programmer i fremtiden? Det der er bare tull, og spekulasjoner fra din side.

denne seier litt:

http://www.linpro.no/no/ressurser/IseneSta...ger2002/s4.html

Sitat fra denne siden

 

"tok en telefon til Microsoft, og de var villige til å sponse oss med

terminal server og klienter + programvare til alle de nye maskinen vi fikk inn."

Er dette å presse noen til noe som helst? Her har jo Microsoft gitt bort programvare til en skole, noe jeg ikke ser på som noe press. Om ett lite firma hadde gjort det samme hadde ingen reagert.

 

 

Sitat fra denne siden :

"Han innrømmet også at han ikke kunne dokumentere de avgivelige truslene fra Microsoft"

 

Ord mot ord. Slik har det alltid vært. Noen blir beskyldt for noe, men det kan ikke bevises. Tenk bare på kjendiser vs. Tabloidpressen? Tabloidpressen skriver de mest horrible ting om f.eks Michael Jackson, men har noen noen gang kunnet bevise påstandene mot han? Nå liker jeg ikke Michael Jackson som person, men i hans tilfelle har vi tilfellet med snøballen som begynner å rulle, og dette kan vel være tilfellet med Microsoft også?

 

 

Sitat "Microsoft-sjef Steve Ballmer benektet mandag kveld påstandene fra Norris."

 

Nok en gang ord mot ord.

 

 

Denne her kan ogso lesast, er litt utdatert og har ikkje med nokon om IBM OS/2 (som faktisk køyrte win 3.x program fortare enn win 3.x):

http://ix.db.dk/ob/gammel_ob/ob27/19.htm

 

Sitat : "Dengang George Orwell skrev "1984", glemte han kun en enkelt ting; Big Brother er lyshåret og bærer briller. "

 

En side som virker veldig Microsoft fiendtlig, useriøs (som sitatet over viser), som jeg aldri har hørt om, har jeg ikke tillit til.

 

Mye av det som de sidene du refererer til her sier, er påstander og ord mot ord. Man tror jo gjerne på de man vil tro på, men jeg innser at her kan både den ene og andre siden ha rett. Jeg vil imidlertid ikke ta side, bare prøve å få deg til å forstå at det ikke nødvendigvis er hold i alle disse anklagene mot Microsoft, like mye som det ikke nødvendigvis er hold i alt Microsoft sier for å beskytte seg selv.[/b][/i]

Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt windows XP i over et år, og for cirka ett og et halvt døgn siden prøvde jeg å installere RedHat9 for første gang.

 

Konklusjon:

- WindowsXP var meget stabilt. jeg måtte omstarte maskina en sjelden gang, men kun for å installere programmer. Dersom programmer låste seg, var det bare å lukke dem og prøve igjen, og da fungerte alt fint. Satte opp ftp-server, http-server (apache) med php-støtte osv osv uten store problemer. Selv mamma klarer å sjekke eposten sin i winXP, ihvertfall av og til.

 

- RedHat9 fikk jeg anbefalt av en haug med Linux-forkjempere, og straks problemer meldte seg under installasjonen sier en annen haug med Linux-forkjempere at RedHat var den dummeste distroen jeg kunne ha valgt...

- RedHat9 gikk imidlertid OK å installere etterhvert, ihvertfall etter at jeg fikk retta opp root-passordet til det riktige passordet, og systemet funker. Det hjalp også endel da noen kom med tips om at jeg bør være "root" for å kunne installere programmer.

 

Men jeg har mye å lære:

- Skriveren skriver ut på kryss og tvers av arkene (tror ikke den skjønner hva A4 er lenger, selv om jeg velger A4)

- Lyden funker ihvertfall ikke (begynner å bli lei av PCSpeaker nå). jeg har visst et integrert ESS1869 lydkort, som visstnok støttes, og selv etter installasjon av sndconfig og tilhørende prøving og feiling med valg av ESS1688 og ESS1868 og SoundBlaster har jeg nå begynt å gå lei. Ved valg av ESS1688 kommer det faktisk lyd, men det hakker (virker som det går i feil tempo?).

- Jeg har prøvd og prøvd å få maskina til å gi meg valget mellom winXP og redhat9 under oppstart. Men etter å ha prøvd meg fram med en haug med kommandoer i grub.conf har jeg ennå ikke funnet noe som gir meg tilgang til windows-harddisken min (Jeg har redHat9 på den gamle harddisken og WinXP på den nyeste harddisken).

- Jeg har ikke forstått hvordan man installerer programmer skikkelig. Jeg lasta ned apt-get (http://apt-rpm.tuxfamily.org), men det er jo kun et fåtall programmer jeg finner der. Når jeg laster ned rpm er det alltid 10-20 packages som den avhenger av, så å installere ett enkelt program tar en hel dag. Det er sikkert mange som har tips å komme med - men uansett er systemet latterlig lite brukervennlig.

I WindowsXP kan man dobbeltklikke på en .exe-fil og få installert et program på flekken, istedet for å måtte kjøre en haug med kommandoer i et terminalvindu (som man etterhvert oppdager at man må bruke) og ende opp med å mangle de rpm'ene man trenger.

 

Kom gjerne med tips for å gjøre meg mer fascinert av RedHat. Men jeg tror nok likevel at WinXP havner i kategorien "Noe alle kan klare" mens Linux havner i kategorien "For spesielt interesserte med spesielle behov"...

 

 

--

Anders

Lenke til kommentar
Det har fra begynnelsen av vært Windows (og før det, DOS) som har vært standard. En grunn må det være til at det har vært slik fra begynnelsen av... Min teori er at MS sine programmer fra begynnelsen av var bedre enn alt annet.

Det hele har da selvfølgelig en datahistorisk bakgrunn og er da [relativt] kjent historie:

 

Da IBM lagde sin første PC trengte de et operativsystem etter litt frem og tilbake gjorde de den kjempetabben å lisensere retten til å bruke MS-DOS*, isteden for å kjøpe hele systemet.

*MS-DOS var opprinnelig QDOS, men Microsoft kjøpte systemet fra den originale utvikleren i 1981.

 

IBMs maskiner var i stor grad laget av standardkomponenter, med unntak av én(?) chip. Denne chipen ble "kopiert" via reversed engineering og da var det fritt fram for alle å lage kloner. Dette førte til en voldsom priskrig og gjorde PC'ene mer tilgjengelige for folks økonomi. MS satt da på gullegget, da de i solgte MS-DOS til i praksis hver eneste nye IBM-klone som ble laget!

Apple Lisa (Januar 1983):

lisadsk.gif

Windows 1.0 (November 1983):

windows1.gif

Beklager dusteformateringen, men bildene var vist mye bredere enn jeg innså... :(

Lenke til kommentar

Hvorfor folk flest har Windows på sin PC?... Enkelt...de blir tvunget til å kjøpe det når de kjøper ny maskin. Var inne i en databutikk for å se på bærbar pc og fikk oppgitt prisen på en maskin,...windows var inkludert i prisen sa de. Er ikke interessert i å kjøpe maskin med windows for det har jeg fra før. Kjøper den heller uten windows for en billigere pris, sa jeg. Det fikk jeg ikke...... Microsoft har for stor makt når de kan prakke på oss produkter vi ikke har tenkt å kjøpe........... :shrug:

Lenke til kommentar
Hvorfor folk flest har Windows på sin PC?...   Enkelt...de blir tvunget til å kjøpe det når de kjøper ny maskin.  Var inne i en databutikk for å se på bærbar pc og fikk oppgitt prisen på en maskin,...windows var inkludert i prisen sa de. Er ikke interessert i å kjøpe maskin med windows for det har jeg fra før. Kjøper den heller uten windows for en billigere pris, sa jeg. Det fikk jeg ikke......   Microsoft har for stor makt når de kan prakke på oss produkter vi ikke har tenkt å kjøpe...........    :shrug:

 

Dette er da vel ikke MS sin skyld, men butikken/produsentens skyld. Hvis du ikke vil ha akkurat den typen lydkort, kan du da be de om å ta ut lydkortet og få ett avslag i prisen? Ferdige PC'er består av ett visst utvalg komponenter som du ikke kan forandre mye på (evt. bare større harddisk eller lignende). Mange av disse komponentene kan ikke fjernes, som f.eks Windows eller akkurat det lydkortet. Vil du ha en PC etter ditt eget ønske må du uansett kjøpe komponenter selv eller bruke en PC-bygger i en eller annen web-sjappe. Kun på den måten kan du velge fritt mellom komponenter og programvare.

 

Grunnen til at Windows er i "alle" nye ferdigbygde PC'er er at det er det mest utstrekte OS i verden, og det som flest mennesker kjenner.

Lenke til kommentar

Grunnen til at Windows er i "alle" nye ferdigbygde PC'er er at det er det mest utstrekte OS i verden, og det som flest mennesker kjenner.

 

Det som flest mennesker kjenner ja.

 

(Dette er nok Apple sitt problem.)

 

"Mannen i gata" aner ikke at det finnes annet enn windows.

Jobber på support, og i de fleste tillfeller når jeg spør hva slags operativ-system dem bruker får jeg til svar hæ?

 

Hvor mye reklame/informasjon får nordmenn om alternative os?

 

Kjedene har ingen grunn til å selge maskiner med annet os enn windows.

Dette fordi de fleste forventer at windows følger med.

Hadde kjedene plutselig byttet os på maskinene til linux ville folk protestert. Det er ikke det dem er vant med.

Hadde folk derimot blitt informert om fordelene med linux og skjønt at det finnes noe annet enn windows så hadde folk begynt å velge.

 

Alle har forskjellig smak. Men hvordan velge når man bare har ett alternativ?

Lenke til kommentar
Alle har forskjellig smak. Men hvordan velge når man bare har ett alternativ?

 

Tror de fleste som har så peil at de bruker Linux, liker å bygge sin egen maskin fremfor å kjøpe en ferdig-pc (og de unngår da å betale for ett OS de ikke trenger). Men som sagt... man har ikke så mye valg på hardware komponentene i en ferdigbygd pc heller... du har like mye valgfrihet her som valg av OS... altså minimalt.

 

At flere ville valgt Linux om de visste om det, er nok sant. Men de fleste ville nok likevel startet med Windows da det har en lavere læreterskel.

Lenke til kommentar
Alle har forskjellig smak. Men hvordan velge når man bare har ett alternativ?

 

Dette skrev jeg om "mannen i gata" Ikke de som har peil på linux.

 

Tror de fleste som har så peil at de bruker Linux, liker å bygge sin egen maskin fremfor å kjøpe en ferdig-pc (og de unngår da å betale for ett OS de ikke trenger).

 

I dagens situasjon ja.

 

At flere ville valgt Linux om de visste om det, er nok sant. Men de fleste ville nok likevel startet med Windows da det har en lavere læreterskel.

 

Kanskje ikke, når dem var klar over fordelene? Noen ville kanskje ofret litt ekstra tid på å få mer igjen for det?

:shrug:

Lenke til kommentar
Alle har forskjellig smak. Men hvordan velge når man bare har ett alternativ?

 

Dette skrev jeg om "mannen i gata" Ikke de som har peil på linux.

 

Tror de fleste som har så peil at de bruker Linux, liker å bygge sin egen maskin fremfor å kjøpe en ferdig-pc (og de unngår da å betale for ett OS de ikke trenger).

 

I dagens situasjon ja.

 

For å oppsummere. Man kan ikke velge bort Windows på ferdig-pc'er, men det er få av komponentene man kan velge bort i en ferdig-pc, om det så er hardware eller software.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...