gastingen Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Gir du ein person linux-distro(mandrake f.eks) instalasjonscd og windoz instalasjonscd, so vil eg tru at personen har større hell med linux instalasjonen. Samt, at eg ogso trur at linux er enklare å lera seg. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Det er jo ganske logisk da...saken er jo at folk velger ikkje Windows, men produsenten velger det for kjøpere. Det er mulig det finnst, men på 99.99% av alle maskiner du kjøper i butikker, online osv i dag er det Windows som følger med...hvorfor: Fordi Windows støtter så å si allt av hardware og software. Windows har vert ledende på OS markedet i mangfoldige år, og er det fremdeles. Windows er meir brukervennlig for den vanlige Pc-brukeren. Den vanlige PC-brukeren trenger ikkje Linuz fordi Windows har allt du trenger og det er lettere å bare bruke medfølgende Windows enn å kjøpe Linux eller laste det ned... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Gir du ein person linux-distro(mandrake f.eks) instalasjonscd og windoz instalasjonscd, so vil eg tru at personen har større hell med linux instalasjonen. Samt, at eg ogso trur at linux er enklare å lera seg. knis. morsom, du. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Gir du ein person linux-distro(mandrake f.eks) instalasjonscd og windoz instalasjonscd, so vil eg tru at personen har større hell med linux instalasjonen. Samt, at eg ogso trur at linux er enklare å lera seg. knis. morsom, du. Enig! Gi muttern en linux distro, og se og le! Kommer til å klare å flytte pekeren rundt i GUI loggin, thats it! Windows derimot er det sånne pene dingsebomser som var der i går på skjermen, men som har flyttet på seg litt, men som man kan trykke på når man finner, som gjør at man kan skrive bokstaver som kommer på skjermen som man kan skrive ut på skriveren om den er på og har papir og blekk. Og så kan man trykke på den konvolutten og sende e-post til mormor! ... Mutterns tanker om en PC! Prøv det i Linux! -Chief- Lenke til kommentar
trenchypost Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg har vært innom alle generasjoner windows, og senest ifjor gjorde jeg det stunt å installere mandrake på pc'en, bare for å avinstallere det 3 måneder siden. Det ironiske er jo at de mest brukervennlige og lettfattelige tingene i mandrake er de tingene som er rippet rett fra windows, som f.eks startbar etc. Det den godeste thorvald&co tydeligvis ikke skjønner, er at folk virkelig gir totalt f.... i hvor sikker pc'en er, i motsetning til hvor brukervennlig den er. Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Gi muttern en linux distro, og se og le! Kommer til å klare å flytte pekeren rundt i GUI loggin, thats it! Windows derimot er det sånne pene dingsebomser som var der i går på skjermen, men som har flyttet på seg litt, men som man kan trykke på når man finner, som gjør at man kan skrive bokstaver som kommer på skjermen som man kan skrive ut på skriveren om den er på og har papir og blekk. Og så kan man trykke på den konvolutten og sende e-post til mormor! ... Mutterns tanker om en PC! Prøv det i Linux! -Chief- Du treng ikkje GUI loggin i linux, ein kan ha automatisk innlogging. GUI oppsettet vil ein kunne ha likt heile tida, utan å få endringar i det. Maskina vil starte kvar dag og gå utan problem. Ein trykker på printknappen og sida kjem ut på skrivaren. osb. Latterlege påstandar du kjem med. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Windows velges av flest fordi: - Det er mest kjent - Det er et enormt utvalg av kjent og god programvare - Drivere følger med til ekstrautstyr som scanner, printere, kameraer PC TV osv. Har du Linux, så må du som oftest lete etter drivere selv. - Windows følger med "Elkjøp"-PCen. Prøv å kjøp en laptop uten Windows - lykke til... Dette blir litt lignende høna og egget, Linux må blir mer kjent og akseptert (av utstyrsprodusenter) før det kan bli mer utbret. Lenke til kommentar
captzalo Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Tja. Windows har fungerende programvare som man ikke trenger hovedfag for å installere. Det har støtte for stort sett alt og man slipper å kompilere en kvart million ting for å få det til å fungere som man vil. Linux er bra det, men etter min mening har det størt fordel på maskiner som brukes til programmering og utvikling samt servere. Med Windows er det stort sett ikke mer enn å sette i CDen, og så installerer programvaren seg. Og den fungerer uten noe videre mikkmakk. Slikt er det et fåtall av linux-applikasjonene som gjør. Det er noen som er satt opp smart, men man får ofte morsomme problemer som f.eks. libraries og avhengigheter som er aldeles fjollete. For ikke å snakke om når man plugger i en ny disk! I Windows er det bare som regel å sette i disken, så funker det. I lunix har man fstab og mount og fandens oldemor. Nei, takke meg til Windows' høyreklikke på My Confusar og velge Manage - Disk Management. Og vi må ikke glemme spillene. Lenke til kommentar
InfecteD Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Bruker Windows XP på desktop maskinene mine og FreeBSD på servere. Grunnen til dette er at X krasjer HELE tiden... Trykk litt fort på noe og kom borti en knapp OI SANN der krasja ett tilfeldig program. Så det der med at linux er mer stabilt enn windows er det verste jeg hører. Har vel stort sett prøvd alle linux distroene som er (OK da... ikke alle, men alle de store ihvertfall). Jeg rebooter XP når jeg skal bytte maskinvare og når jeg leker litt for mye med USB enheter (Lenge leve VIA chipset). Grunnen til at jeg bruker FreeBSD? Vel... Satt å banna på slack en mørk vintersdag så drog jeg frem ett par FreeBSD CD'er og prøvde det. Der fungerte ALT på første forsøket. En annen grunn er at jeg hater linux kiddies. Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 windows er enklere. Følger med de fleste nye maskiner. Vant med det fra skole / jobb. Lenke til kommentar
puslingper Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Saken er nok den at de fleste PCbrukere ikke velger. De kjøper eller får til disposisjon en PC som har Windows. Dette er som regel det samme de hadde før, altså er det samme måte å starte Word (som de kjenner, i motsetning til StarOffice) og det er lett å sende mail om det er i Outlook eller Notes. Ikke fordi det er lettere teknisk og subjektivt å bruke Notes eller Outlook enn mailprogrammene som finnes for Linux, men fordi det er kjent. Tenk deg et kjøleskap med topplokk. Om det så var garantert at mat aldri gikk ut på dato i dette skapet ville folk flest ha kjøpt et vanlig et med dør. Og så ville de få med topplokk le av de mange som ikke har skjønt det... Aldri undervurder vanens eller flertallets makt. Demokrati er oppskrytt, men det er få gode alternativer. PP Lenke til kommentar
ull2000 Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Hva hadde PC vært uten spill? Jeg kan ikke leve bare med tux-racer og tetris! Nei, takke meg til windows.... -ull-2k- Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Grunnen er nok at de aldri har hørt om annet et windows, eller ikke vet hva et OS er for noe. Andre grunner kan være at det som fulgte med PC'en og hvorfor bytte? For min del er det nok litt fordi den mangler en del av programene og at eg er lat. Dessuten er fatte'rn M$ frelst og er kritisk til omtrent alt som ikke er laget av MS... Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Gir du ein person linux-distro(mandrake f.eks) instalasjonscd og windoz instalasjonscd, so vil eg tru at personen har større hell med linux instalasjonen. Samt, at eg ogso trur at linux er enklare å lera seg. knis. morsom, du. Enig! Gi muttern en linux distro, og se og le! Kommer til å klare å flytte pekeren rundt i GUI loggin, thats it! Windows derimot er det sånne pene dingsebomser som var der i går på skjermen, men som har flyttet på seg litt, men som man kan trykke på når man finner, som gjør at man kan skrive bokstaver som kommer på skjermen som man kan skrive ut på skriveren om den er på og har papir og blekk. Og så kan man trykke på den konvolutten og sende e-post til mormor! ... Mutterns tanker om en PC! Prøv det i Linux! -Chief- Viss det er GUI det er snakk om så kan Linux være bedre.... Det spørst hvilken interface system distro'en din har det. btw. Tviler på at psilocybe har prøvd linux.......Eneste grunnen til han sier det er at han hater alt non-ms.... Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Hvorfor jeg velger Windows? To grunner: [*]Hadde det på 486 maskinen og har siden hatt det. Var det jeg begynnte med da jeg var liten og har senere bare fortsatt med de nyere versjonene. [*]Hvilke skoler er det som til vanlig bruker Linux? Ingen som jeg vet om. MAO, bruker det siden det er det man møter på i de aller fleste situasjoner. Pga. disse to punktene er det Win XP jeg sitter på nå. Selvsagt kunne jeg tenkt meg å lært Linux og kunne brukt det men hvorfor skal jeg "lære" Linux når Windows tilfredstiller mine behov? Selvsagt er jeg mot monopol og kunne tenkt meg å bruke Linux for å støtte åpen kildekode men jeg vil ikke påstå jeg støtter M$ ved å bruke Windows. Betale for M$-produkter? Da "lærer" jeg meg heller Linux. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 btw. Tviler på at psilocybe har prøvd linux.......Eneste grunnen til han sier det er at han hater alt non-ms.... her er vi i det seriøse hjørnet, ser jeg.. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg skjønner ikke hva som er så mye mer stabilt i linux enn i windows. :-? Jeg har brukt windows xp leeenge, og kan ikke huske sist PCen låste seg, restartet automatisk eller tilogmed fikk en feilmelding. Med andre ord null problemer PCen står på ca. 15 timer i døgnet Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Gir du ein person linux-distro(mandrake f.eks) instalasjonscd og windoz instalasjonscd, so vil eg tru at personen har større hell med linux instalasjonen. Samt, at eg ogso trur at linux er enklare å lera seg. Det er det dummeste jeg har hørt. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Gir du ein person linux-distro(mandrake f.eks) instalasjonscd og windoz instalasjonscd, so vil eg tru at personen har større hell med linux instalasjonen. Samt, at eg ogso trur at linux er enklare å lera seg. Det er det dummeste jeg har hørt. Enten ser jeg veldig dårlig eller så har du blemt begrunnelsen din. Du blir ikke tatt mye seriøst hvis du bare slenger ut en påstand, spesielt hvordan du formulerte din. Lenke til kommentar
Optimus Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 forstår ikke hva det er med "ustabil windows xp"..har oppdatert mitt windows xp helt og nå kjører jeg ftp server,bf1942server,laster ned ifra kazaa og dc++. task trayen min viser ca 14 program som kjører og har hatt maskinen den oppe i ca 3mnd nuh uten problem i det hele tatt. mener selv det står veldig mye hva slags drivere du har eller er jeg bare SYKT heldig ?? :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå