Gå til innhold

Norsk brød kosthold HELT PÅ TRYNE?

Anbefalte innlegg

Her er det mange som hopper rett inn i tråden uten å ha lest den!

De fleste i denne tråden burde gå over begrepene som kcal en gang til.

3000kcal i brød, eller i grønnsaker (om man ser bort i fra fiber /evt legger til så det blir like mye kcal i opptak) er samme ulla.

Forbruker jeg 3000kcal pr dag vil jeg holde vekten om dette kommer fra fett, karb eller protein rent teoretisk.

1 kcal er 1 kcal uansett hvor den kommer fra.

Protein, fett og karb har andre egenskaper så man kunne ikke ha bare spist en av delene, man ville ha fått mangler og overskudd av X.

Muskelmassen villa ha røket osv men rent teoretisk er det slik.

Btyyer man ut pastaen med grønnsakter må man øke volumet mye for å få samme kcal men det blir det samme kcal for kcal.

Dermed kan jeg spise 3000kcal i brød og ikke gå opp ett gram, på samme måte som jeg kan spise 3000 kcal av alt annet uten å gå opp ett gram.

Er 3000kcal min grense pr dag så vil jeg øke vekten fra alle kcal over 3000, uansett hva det er av mat.

Teoretisk sett har du riktig, men det fungerer ikke slik i praksis. Jeg gjentar det jeg har sagt tidligere. Spiser du 1000g karbohydrater om dagen framfor 1000g fett vil du ha et konstant høyt og ugunstig insulinnivå, noe som er roten til en massiv majoritet av livsstilssykdommene vi har i dag (inkl. overvekt). Insulinet har som oppgave å flytte karbohydratene fra blodet og inn i cellene, høyt insulinnivå vil ødelegge hormonbalansen i kroppen noe som veldig ofte resulterer i lavere konsentrasjon av vekst og kjønnshormoner, noe som igjen kan resultere i lavere kaloriforbruk. Det er utrolig mye lettere å legge på seg av karbohydrater framfor fett.

Jeg er helt sikker på at man kan KLARE seg helt fint uten frukt. Derimot vet jeg at frukt, OG grønnsaker, til sammen kan legges til ethvert kosthold for en ønsket positiv effekt på helsen. Å nekte for det, ville være idioti.

Definer vegetabilske produkter?

Så klart finnes det heller ikke en type mat som du får i deg alle typer vitaminer og/eller mineraler. Hadde det eksistert, ville det vært definisjonen på perfekt mat. Perfekt mat finnes ikke, men det er mye bra mat. Trekker frem egg, frukt, grønnsaker.

Jeg vil gjerne ha kilder og studier som viser til at grønnsaker er foretrukket fremfor frukt.

Jeg sier ikke at det direkte er bra. Jeg sier at det kan være middelmådig og brukes til å supplementere kostholdet. Jeg tror vi har et forskjellig syn på karbohydrater, men at vi likevel ikke er så langt unna hverandre.

Nei, jeg driver egentlig med flisespikkeri, jeg setter ikke frukt og en bar med snickers ved siden av hverandre. Akkurat dette har jeg lest i boken som jeg linket til tidligere, i den blir det tatt opp en rekke forskningsresultater.

Hvis du er uenig i utsagnet om at karbohydrater av alle typer har en totalt negativ effekt på kroppen, så avslutter vi debatten om frukt og går over på dette. Hvis ikke, så gjelder jo fortsatt det jeg sa tidligere. Frukt=vitaminer+mineraler+karbohydrater. Vegetabilske produkter (produkter som kommer fra dyr)=vitaminer+mineraler, ergo har du fjernet det som er ugunstig for deg. I den boken kom det også fram hvordan det å få vitaminene og mineralene fra vegetabilske produkter og grønnsaker vil være mer gunstig enn vitaminer og mineraler fra frukt. Jeg husker ikke helt hva dette kom av, da må jeg sette meg ned å lese litt.

Har dere lyst å vite mer om asparatam så er filmen Sweet Misery: A Poisoned World vært å se.

Det er en debatt jeg ikke vil ta her, men jeg måtte bare slå ned på det :p

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;hl=pepsi+maks

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plecto:

Ja, jeg tror vi kan være enige om det er snakk om små detaljer akkurat nå, hehe.

Jeg er uenig i utsagnet. Jeg mener det er snakk om mengden, og at mengden en får i seg via frukt er tilnærmet ubetydelig, eller at de predikerte ulempene blir veid opp for.

HER tar du faktisk feil. Ordet vegetabilsk betyr at det kommer fra planteriket, du tenker på animalske produkter. Hvilket gjør oss enige. Jeg har ikke mye til gode for vegetabilske produkter.

Da må du nok lese litt mer, ja! Still, du er godt opplyst.

Lenke til kommentar
Teoretisk sett har du riktig, men det fungerer ikke slik i praksis. Jeg gjentar det jeg har sagt tidligere. Spiser du 1000g karbohydrater om dagen framfor 1000g fett vil du ha et konstant høyt og ugunstig insulinnivå,.................

Det er påpekt flere ganger at det er teoretisk og at det ikke blir sånn i kroppen og at man ikke kan spise sånn.

Lenke til kommentar
Jeg er uenig i utsagnet. Jeg mener det er snakk om mengden, og at mengden en får i seg via frukt er tilnærmet ubetydelig, eller at de predikerte ulempene blir veid opp for.

HER tar du faktisk feil. Ordet vegetabilsk betyr at det kommer fra planteriket, du tenker på animalske produkter. Hvilket gjør oss enige. Jeg har ikke mye til gode for vegetabilske produkter.

Da må du nok lese litt mer, ja! Still, du er godt opplyst.

Ja, det var en slip of the tongue :p Animalsk var ordet jeg mente hele veien, litt usikker på hvorfor jeg skrev så feil :p

Så du mener nå at frukt er veldig bra for kroppen i moderate mengder? Det er greit nok at man trenger ikke spise 0 karbohydrater for å oppnå full effekt av dets fordeler, leste at (merk) under 72 karbohydrater vil være det ideelle, andre mener kanskje et nivå som er laver (aldri sett høyere). At disse karbohydratene kommer fra frukt har jeg ingenting i mot, men at man heller skal hente de fra frukt framfor animalske produkter er jeg totalt uenig i. Vi er fortsatt tilbake til stadiet hvor vi er uenige om hvor vi henter våre mineraler og vitaminer.

Det er påpekt flere ganger at det er teoretisk og at det ikke blir sånn i kroppen og at man ikke kan spise sånn.

Virkelig? :D Her har du mye debatt foran deg hvis du har noe godt å komme med. Virkelig spent på kilder her ;)

Endret av Plecto
Lenke til kommentar
Her har du mye debatt foran deg hvis du har noe godt å komme med. Virkelig spent på kilder her

Skjønner ikke hvor du vil hen, jeg har bare påpekt at det er feil at brød er synderen som denne tråden kan få det til å virke.

Det finnes bedre kilder å hente energi/kcal fra en brød og det er det man må få frem.

Det er utrolig mye lettere å legge på seg av karbohydrater framfor fett.

Nei, det kommer kun an på det totale overskuddet.

Spiser du 500kcal i overskudd går du like mye opp i vekt gram for gram som om de 500kcal i overskudd er fra fett.

Det sier seg selv at balanse i kostholdet er et must for flere faktorer, men man kan ikke legge mere på seg av enkelte typer, overskudd er overskudd i alle former.

Endret av War
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvor du vil hen, jeg har bare påpekt at det er feil at brød er synderen som denne tråden kan få det til å virke.

Det finnes bedre kilder å hente energi/kcal fra en brød og det er det man må få frem.

Det jeg snakker om er brød og korn generelt, mer spesifikt, karbohydrater. Brød er en ekstremt stor majoritet innen kostholdet i dag, det der derfor jeg er så sterkt uenig.

Det sier seg selv at balanse i kostholdet er et must for flere faktorer, men man kan ikke legge mere på seg av enkelte typer, overskudd er overskudd i alle former.

Menneskekroppen er en alt for finurlig og finessig maskin til at det du sa nå skal gjelde. Hadde det vært en bil det var snakk om hadde jeg vært totalt enig, energi inn -> energi ut, men dette fungerer ikke for mennesket. Jeg kan bare en brøkdel av de detaljer som inngår i det du sier der, når det gjelder inntak fett vs. inntak karbohydrater. Du har helt rett i utsagnet ditt, men menneskekroppen følger ikke energilovene så bokstavelig som du tror

Lenke til kommentar

Kcal er definisjon, da betyr det det samme for karb og fett.

For at energi skal kunne lagres som fett må det være et overskudd fra det kroppen forbruker på det tidsrommet.

Brød og flere typer karb har en negativ effekt på kroppen med tanke på insulin osv men en som spiser 5000kcal hver dag hvor halvparten er fra brødskiver vil ikke redusere vekten sin noen ting om han bytter ut 30 brødskiver med like mange kcal fra fett.

Man vil bare føle seg bedre, mer energi, bedre balansert kosthold med alle effektene det medfører, men ikke gå ned i vekt.

Man kutter ut brødet/ris/pasta/havregryn og erstatter det med noe annet for å få andre fordeler på alle nivå, men man vil ikke gå ned i vekt / forhindre at man blir feit.

Det er ikke sånn at karb er magisk og man lagrer fett fortere.

Skulle noe mellomlagres i fettet så vil det hentes derifra igjen om man ikke spiser i overskudd den dagen.

Fett uten om MCT-olje går rett til fettcellene, så blir de brukt derifra igjen som energi , glukose går rett ut i blodet evt inn i glykogenlagrene på en deff.

Jeg er imot brød, det gir forlite positive egenskaper VS alt annet man kan erstatte det med, men ingen vil gå ned i vekt om de bare bytter ut alt brød.

De må også redusere det totale kcal-inntaket, dvs bytte ut brødet og erstatte det, og samtidig redusere kaloriene.

Det kan hende volumet øker selv om man kutter i totale kcal siden erstatningen har mindre kcal pr 100g. en brød.

men menneskekroppen følger ikke energilovene så bokstavelig som du tror

Det vet jeg, og de som spiser 9000kcal formye pr dag går ikke opp en kg pr dag.

De blir dårlige i magen/ufordøyd, ved samme aktivitet bruker kroppen forskjellig mengde kalorier fra dag til dag.

Det er en av grunnene til at H&F-C finnes, da justerer man kcal med sultfølesen og får et bedre tilpasset kcal-inntak VS forbruk.

Ta for eks fruktose, leveren kan lagre 70g pr dag maks.

Alt over dette vil gå rett til fett, men så vil det brukes derifra igjen og skal man for eks ha 3000kcal pr dag og spiser bare fruktose vil man holde vekten selv om kroppen vil lagre til fett hele tiden.

Det vil få andre negative konsekvenser for energi/muskelmasse/bygging/deffing og det lar seg ikke gjennomføre i praksis.

Merk også at GI er utdatert, GB (Belastning) er mer korrekt da den vil halvert om karbohydraten inntaes sammen med protein.

Endret av War
Lenke til kommentar

I realiteten vil man vel gå ned om man bytter ut brød og karbohydrater med økt inntak av porteiner og fett. Både fordi proteiner har en økt termisk effekt, men også fordi det simpelten metter mer. Slik jeg ser det blir det mer riktig å si at man bytter ut 5000 kcal karbohydrater med ~4000 (?) kcal fra fett, fordi du simpelten ikke vil orke å dytte i deg like mye mat som før.

Lenke til kommentar
Nei, det kommer kun an på det totale overskuddet.

Spiser du 500kcal i overskudd går du like mye opp i vekt gram for gram som om de 500kcal i overskudd er fra fett.

Hvis du ser filmen "Fat Head" så finner du ut at han som laget filmen prøvde dette med totalt inntak, og nei, det gikk ikke opp i opp. Han mistet ikke vekt med et underskudd. Hvordan kan dette forklares?

Lenke til kommentar
Kcal er definisjon, da betyr det det samme for karb og fett.

For at energi skal kunne lagres som fett må det være et overskudd fra det kroppen forbruker på det tidsrommet.

Brød og flere typer karb har en negativ effekt på kroppen med tanke på insulin osv men en som spiser 5000kcal hver dag hvor halvparten er fra brødskiver vil ikke redusere vekten sin noen ting om han bytter ut 30 brødskiver med like mange kcal fra fett.

Man vil bare føle seg bedre, mer energi, bedre balansert kosthold med alle effektene det medfører, men ikke gå ned i vekt.

Man kutter ut brødet/ris/pasta/havregryn og erstatter det med noe annet for å få andre fordeler på alle nivå, men man vil ikke gå ned i vekt / forhindre at man blir feit.

Det er ikke sånn at karb er magisk og man lagrer fett fortere.

Skulle noe mellomlagres i fettet så vil det hentes derifra igjen om man ikke spiser i overskudd den dagen.

Fett uten om MCT-olje går rett til fettcellene, så blir de brukt derifra igjen som energi , glukose går rett ut i blodet evt inn i glykogenlagrene på en deff.

Jeg er imot brød, det gir forlite positive egenskaper VS alt annet man kan erstatte det med, men ingen vil gå ned i vekt om de bare bytter ut alt brød.

De må også redusere det totale kcal-inntaket, dvs bytte ut brødet og erstatte det, og samtidig redusere kaloriene.

Det kan hende volumet øker selv om man kutter i totale kcal siden erstatningen har mindre kcal pr 100g. en brød.

men menneskekroppen følger ikke energilovene så bokstavelig som du tror

Det vet jeg, og de som spiser 9000kcal formye pr dag går ikke opp en kg pr dag.

De blir dårlige i magen/ufordøyd, ved samme aktivitet bruker kroppen forskjellig mengde kalorier fra dag til dag.

Det er en av grunnene til at H&F-C finnes, da justerer man kcal med sultfølesen og får et bedre tilpasset kcal-inntak VS forbruk.

Støtter virkelig de to siste innleggene. Jeg er helt og totalt med eg på en måte, og jeg må si du er veldig opplyst. Jeg kan virkelig ikke gå inn i detalj på området fordi jeg virkelig ikke kan nok om det. Men det du sier fungerer ærlig og virkelig ikke i praksis. Det er en grunn til at metoden din rett og slett ikke fungerer. Jeg vet det er ekstremt lett for en fysiker å ta konklusjonen du tar nå, men det fungerer rett og slett ikke!

Lenke til kommentar
fordi du simpelten ikke vil orke å dytte i deg like mye mat som før.

Ja = å redusere kcal-inntaket.

Hvis Vidar bytter ut 2 skiver til lunch med like mye kcal fra eple så vil ikke han redusere vekten sin.

Han vil få en bedre type karbohydrat som vil ha flere fordeler.

Han mistet ikke vekt med et underskudd

Da var det ikke underskudd, så kommer det an på hva underskuddet består av og hvordan det utføres.

Kroppen kan også kompansere for tapte kcal ved å nedjustere forbruket, her spiller også hormonet leptin inn.

Om man fyller opp et glass og det som renner over er fettlagring så renner det like mye over selv om man bruker vann, bensin eller brus.

Kalori er en enhet for måling av energi, en fysiker ville ha valgt SI-enheten Joule. Siden man setter kcal/J på gram mat så kan det sammenlignes direkte.

Protein er det eneste man kan bytte ut karboen med som vil gi en reduksjon i vekten ved samme kcal.

Da vil man tjene 1 kcal pr gram man har byttet ut.

TeF for karb og fett er rundt 3% mens protein har 25-30%.

Om man har spist dagens dose med kcal, er akkuratt i vedlikehold og man spiser 200kcal i brød, eller 200kcal i mandler så vil det være samme ulla.

Spiser man derimot 200kcal fra protein vil overskuddet være ca 140kcal.

Om man bytter til fett og blir fortere/lenger mett blir det noe annet, for da reduserer man det totale kcal.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Den beste måten å spise på sammen med trening uansett mål vil jeg si er

H&F C eller den mer avanserte H&F C A.

Da får man et gjevnere kcal-inntak VS forbruk VS mål som igjen gir mindre fettlagring og har flere positive effkter som for eks at man unngår refraktorisk respons når aminosyrenivåene holdes høye over lengre tid osv.

Utelukkende gode tilbakemeldinger selv om det hele tiden er rom for forbedring.

Nå er det faktisk mulig å øke massen samtidig som man reduserer fettprosenten.

Før skjedde bare hos nybegynnere før de første 2-3 mnd.

Endret av War
Lenke til kommentar

Litt lettere om du quoter det du mener var feil.

Hovedpoenget her er at det ikke er pasta/ris /brød som er grunnen til at folk blir feite. Man kan da spise bare brød hele dagen og ligge på et underskudd og gå ned i vekt. Og man kan spise brød hele dagen i overskudd og legge på seg.

10000kcal i brød pr dag og man blir feit, 10000kcal fra fett hver dag og man blir like feit.

10000kcal fra eple hver dag og man blir like feit.

Det spiller liten rolle om X matvarer lagrer til fett fortere en andre da det totale kcal-inntaket den dagen vil bestemme hvor mye som vil forbli lagret.

Skjønner ikke hva du mente med karb og insulin, karb blir tatt opp i blodet og ikke lagret som fett før ett evt totalt overskudd.

Om noe skulle mellomlagres som fett hade det ikke blitt der om det totale ikke var overskudd.

Lenke til kommentar

Du mener at kroppen bruker mindre energi om den får mindre?

Det skjer ikke på et vanlig underskudd, men det skjer på er stort underskudd.

Ser ikke sammenhengen mellom det og resten av tråden.

Tråden skulle kanskje ha hatt navnet Norsk kosthold HELT PÅ TRYNE?

Eller Norsk overdreven kaloriinntak helt på tryne?

Norske matvaner helt på trynet osv.

Folk blir ikke feite av brødet, se spiser bare formye brød i forhold til energien de forbruker. Men nå spiser de andre ting en brød også og overskuddet av kalorier kommer fra alt de spiser, pålegg, smør osv.

Det blir det samme som å blande lego med 10 farger og helle det oppi en bøtte, så renner litt over såm sier man at det er de røde klossenes feil.

Lenke til kommentar

Ser man bort fra hvor sundt det er osv, så syns jeg man skal være fornøyd med det norske brødet.

Etter et halvt år i DK har jeg nesten sluttet å spise brød. Får stort sett ikke annet enn lyst eller "grovt" toastbrød, eller rugbrød hvis man liker det.

Da er det ekstra deilig å komme til Norge og få en skive grovbrød med brunost <3

Lenke til kommentar
u mener at kroppen bruker mindre energi om den får mindre?

Det skjer ikke på et vanlig underskudd, men det skjer på er stort underskudd.

Ser ikke sammenhengen mellom det og resten av tråden.

Tråden skulle kanskje ha hatt navnet Norsk kosthold HELT PÅ TRYNE?

Eller Norsk overdreven kaloriinntak helt på tryne?

Norske matvaner helt på trynet osv.

Folk blir ikke feite av brødet, se spiser bare formye brød i forhold til energien de forbruker. Men nå spiser de andre ting en brød også og overskuddet av kalorier kommer fra alt de spiser, pålegg, smør osv.

Det blir det samme som å blande lego med 10 farger og helle det oppi en bøtte, så renner litt over såm sier man at det er de røde klossenes feil.

Det finnes jo tonner av beviser og eksempler på personer som har spist så mye fett de vil, men ikke lagt på seg (og heller gått ned i vekt) ved å kutte ut karbohydratene. Les om skaldeman f.eks. Jeg forstår ikke hvordan du tar konklusjonene som du tar, og selv om jeg ber om kilder eller mer utdypende svar kommer du med ingenting. Karbohydrater gir økt insulin, fjerner man karbohydrater fra kosten vil insulinnivået synke drastisk. Dette vil bidra til en bedre hormonbalanse i form av mer utskillelse av vekst og kjønnshormoner, veksthormonene kan føre til at forbruket ditt går opp. Et lavt insulinnivå vil også gjøre det langt vanskeligere å lagre fett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...