Gå til innhold

Norsk brød kosthold HELT PÅ TRYNE?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
What? Her tar du jo totalt feil, hvorfor mener du det?

De fleste i denne tråden burde gå over begrepene som kcal en gang til.

3000kcal i brød, eller i grønnsaker (om man ser bort i fra fiber /evt legger til så det blir like mye kcal i opptak) er samme ulla.

Forbruker jeg 3000kcal pr dag vil jeg holde vekten om dette kommer fra fett, karb eller protein rent teoretisk.

1 kcal er 1 kcal uansett hvor den kommer fra.

Protein, fett og karb har andre egenskaper så man kunne ikke ha bare spist en av delene, man ville ha fått mangler og overskudd av X.

Muskelmassen villa ha røket osv men rent teoretisk er det slik.

Btyyer man ut pastaen med grønnsakter må man øke volumet mye for å få samme kcal men det blir det samme kcal for kcal.

Dermed kan jeg spise 3000kcal i brød og ikke gå opp ett gram, på samme måte som jeg kan spise 3000 kcal av alt annet uten å gå opp ett gram.

Er 3000kcal min grense pr dag så vil jeg øke vekten fra alle kcal over 3000, uansett hva det er av mat.

Lenke til kommentar
Totalt enig i at det smaker mye bedre ;) Men du gikk ikke imot argumentet mitt. De mengdene av mineraler og vitaminer du snakker om kan du helt fint, til og med enda finere få fra andre produkter. Karbohydratene i frukt blir som karbohydratene i annen mat, disse kan man umulig gå god for.

Jeg så først nå at du har kommentert innlegget mitt, hehe.

Her må jeg si du har totalt feil. Riktig at frukt er bedre enn veldig mye annet, men forskning viser at man klarer seg helt fint uten frukt. Fruktose som finnes i frukt (som gir lavere blodsukkerstigning ja) er og forblir totalt ugunstig for kroppen, dette trenger vi ikke. Vitaminer og mineraler som finnes i frukt viser faktisk en del forskning kan være mer gunstig å få gjennom grønnsaker og vegetabilske produkter. Husker ikke nøyaktig hvilke vitaminer og mineraler det var snakk om, men konklusjonen var at det er en rekke vitaminer og mineraler du ikke får i deg gjennom frukt, mens det kun er vitamin C du ikke får gjennom vegetabilske produkter. Får man i seg noe grønnsaker derimot vil man få mer enn nok vitamin c (det var en rekke type grønnsaker som ble nevnt som inneholdt rikelig mengder med vitamin c).

Jeg er fortsatt uenig at virkelig grovt brød er noe som er "bra" for oss. Dette blir det samme som med frukt, grovt brød inneholder en rekke stoffer vi trenger, men karbohydratene følger fortsatt med. Disse næringsstoffene fra kornprodukter er igjen ikke noe problem å hente fra vegetabilske produkter.

Jeg er helt sikker på at man kan KLARE seg helt fint uten frukt. Derimot vet jeg at frukt, OG grønnsaker, til sammen kan legges til ethvert kosthold for en ønsket positiv effekt på helsen. Å nekte for det, ville være idioti.

Definer vegetabilske produkter?

Så klart finnes det heller ikke en type mat som du får i deg alle typer vitaminer og/eller mineraler. Hadde det eksistert, ville det vært definisjonen på perfekt mat. Perfekt mat finnes ikke, men det er mye bra mat. Trekker frem egg, frukt, grønnsaker.

Jeg vil gjerne ha kilder og studier som viser til at grønnsaker er foretrukket fremfor frukt.

Jeg sier ikke at det direkte er bra. Jeg sier at det kan være middelmådig og brukes til å supplementere kostholdet. Jeg tror vi har et forskjellig syn på karbohydrater, men at vi likevel ikke er så langt unna hverandre.

Har du noen kilde på dette?

Kilde

Lenke til kommentar

Btyyer man ut pastaen med grønnsakter må man øke volumet mye for å få samme kcal men det blir det samme kcal for kcal.

Dermed kan jeg spise 3000kcal i brød og ikke gå opp ett gram, på samme måte som jeg kan spise 3000 kcal av alt annet uten å gå opp ett gram.

Er 3000kcal min grense pr dag så vil jeg øke vekten fra alle kcal over 3000, uansett hva det er av mat.

Det er sant. Og som du sier, kan det hende en må tilpasse volum. Er det ikke da optimalt å spise seg fornøyd på så få kcal som mulig?

Men hva vil dere da anbefale å bytte ut frokosten med? Brød er jo lettvint, og sunnere enn skillingsboller, så hva er det som er lettvint OG sunt?

FRUKT! :D

Lenke til kommentar

Det er sant. Og som du sier, kan det hende en må tilpasse volum. Er det ikke da optimalt å spise seg fornøyd på så få kcal som mulig?

Men hva vil dere da anbefale å bytte ut frokosten med? Brød er jo lettvint, og sunnere enn skillingsboller, så hva er det som er lettvint OG sunt?

FRUKT! :D

Men inneholder ikke frukt druesukker, som inneholder en god del karbohydrater? Eller er jeg helt på jordet? Akkurat satt meg inn i kosthold.

Lenke til kommentar

Vel. Du har jo rett i det. Du kan egentlig velge mellom frukt og grønnsaker. Det er på ingen måte skadelig å spise frukt. Det er langt fler fordeler enn predikerte ulemper.

Det kommer vel egentlig ann på hva du synes smaker best. En løk, eller et eple, for å sette det hele litt på spissen.

På en annen side er egg å anbefale!

Lenke til kommentar
Vel. Du har jo rett i det. Du kan egentlig velge mellom frukt og grønnsaker. Det er på ingen måte skadelig å spise frukt. Det er langt fler fordeler enn predikerte ulemper.

Det kommer vel egentlig ann på hva du synes smaker best. En løk, eller et eple, for å sette det hele litt på spissen.

På en annen side er egg å anbefale!

Men karbohydratene er jo problemet med brød, vil dette da bety at det er mindre karbohydrater i 100g eple enn 100g brød?

Lenke til kommentar

Dere må skille mellom karbohydrater i 100gram brød og i 100g noe annet.

Da er for eks X bedre pga lavere kcal.

Tråden blander sammen gram og kcal.

300kcal i brød og 300 kcal i frukt er samme ulla.

300gram brød og 300 gram frukt er ikke det samme.

Jeg vil ikke si det er karbohydratene som er problemet.

Enig i den, om jeg for eks skal ha 3000kcal pr dag

så er det ingen teoretisk forskjell i ren energi på om jeg spiser

3000kcal i karbohydrat eller fett.

Spiser jeg 4000kcal pr dag og går opp 0,7kg i uka så gjør jeg det om jeg spiser 4000kcal i fett , også om jeg spiser 4000kcal i karbohydrat.

Samme om det er frukt eller brød.

Også om jeg spiser 4000 fra hva jeg vil.

Problemet er mengden VS forbruk, uansett hva det består av.

Det er vanlig å kjefte på karbohydratene, da dette sansynligvis er det det går mest av

i det norske kostholdet.

Da vil det å bytte ut brød med frukt gi mindre kcal, men ikke om man bytter ut 400kcal med 400kcal.

Endret av War
Lenke til kommentar
Forslag til proteinporsjoner på skolen etc.? Annet enn kyllingfilét og proteinpulver.

Nøtter og melk :)

Egg, grønnsaker, nøtter, melk. Da burde du bli god og mett :fun:

Lenke til kommentar

Frokoster; Skyr, egg, tunfisk (f.eks. ha en ferdiglagd tunfisksalat*), jeg spiser en sjelden gang i blant glutenfrie havregryn, frukt, kesam, vaniljekesam, cottage cheese. Speltlomper og visse knekkebrød kan være greit, men de metter jo mindre enn brød...

Lunsj/skolemat; 2 blandinger jeg ofte har med meg på jobb er enten cottage cheese blandet ut med peanøttsmør og sjoko proteinpulver, eller mager vaniljekesam med forskjellige nøtteblandinger oppi og krydret med kanel og kardemomme.

Forøvrig er det vel ikke verre enn å bruke fantasien ;)

*edit; tenkte jeg kunne kjapt si hva jeg lager min tunfisksalat av; 1 boks tunfisk i vann (evt. olje hvis du liker det bedre), 2-3 kokte egg, selleri, løk, evt. litt presset hvitløk, agurkmix (evt. opphakket sylteagurk), litt sennepsmajones (du kan jo selvfølgelig bruke vanlig/lettmajones og den sennepen du vil), litt pepper og bare bland sammen.

Endret av Hrundi V. Bakshi
Lenke til kommentar
Skyr og kesam/cottage cheese.

Jeg ville aldri ha spist Skyr. Et greit proteininnhold per 100g men png av tilsettningsstoffene så er det bare ikke vært det.

http://mittegetvalg.blogspot.com/2007/02/l...g-aspartam.html

Har dere lyst å vite mer om asparatam så er filmen Sweet Misery: A Poisoned World vært å se.

Ost på boks er jo bare helt konge, pleier å spise det hver torsdag :p

Tunfisk og egg (blandet i et) og en halv liter melk er jo god lunsj, gir hele 80g proteiner :) Tar du 6 egg og steker det med 1 boks med tunfisk og drikker en halv liter melk (helmelk of course) så gir jo det et målltid på rundt 100g protein :) som holder jeg mett i flere timer.

Pleier selv å spise kylling og salat som gir 60g protein.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Riktig, men hvorfor frukt? Svar meg på det

Vet ikke om du skrev det i en sammenheng, men det er relativt.

Kommer an på hva man spiser i total.

Dette er også bare teoretisk, i RL vil det være store forskjeller i protein og karb osv i måltidene.

Protein har en høyere termetisk effekt så kroppen får bare 3kcal fra den da det koster en kcal pr gram.

En av de her er karbstørrelsen på deff hos mann ca 80kg.

Menn øker alle porsjonsstørrelser til:

# 350g bær eller melon

# 300g epler/pære (2 mellomstore), plommer/nektariner/kiwi (3stk), papaya

# 250g mango eller druer.

# 180g (2 små) bananer

# 3dl juice (1 stort glass)

# 50g ris eller quinoa, veid før koking

# 150g ris veid ferdig kokt

# 250g potet eller søtpotet (1 mellomstor)

Im man skal bytte ut karbkiljen i kosten sin må man også ha en formening om man vil beholde samme kcal eller om man bytter ut for å redusere kcal.

I mange tilfeller kan man bytte ut + øke volumet og enda redusere kcal.

For eks bytte ut 70% av risen med for eks 19 ganger så mye i volum av brokkoli vil være kcal-besparende.

Først setter man opp alle måltidene,så bestemmer man seg for hvilket kcal-nivå man skal ha.

Så ser man på hva man vil endre på og da kan man for eks ta bort brød og tilsette noe annet . Behøver ikke være karbohydrat engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...