Gå til innhold

Norsk brød kosthold HELT PÅ TRYNE?

Anbefalte innlegg

Ok, jeg vil bare ta for meg noe her, noe jeg har grubblet over lengre tid. Norske helsemyndiheter og andre myndigheter verden over anbefaler jo "SPIS MER KARBOHYDRATER, MINDRE FETT!". Før spiste vi jo mest poteter og ris som er jo karbohydrater.

Og ikke nok med det, norge er et "brødland", faktisk et av de landene som spiser mest brød. Og dette mener jo helsemyndighetene er bra, og man ser jo rundt seg at fett får skylden for fedme og helse problemmer. Men er det sant da? Nei!

Hva er det helsemyndighetene prøver på? Prøver de å få oss alle innalgt på slankekurs for å tjenne penger mon tro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hva er det de prøver på da? Brød har jo blitt rimelig dyrt også egentlig, fra 10 kr til 20kr på noen år.

Faktisk har jeg eksprimentert på noe i 4 månder, jeg tok 2 månder der jeg tok 2-3 ss olivenolje til kvelds og frokost, det hadde en veldig bra effekt på styrketreningen, der jeg orket mer. Også tok jeg 2 månder uten olje om morgen og kveld, og jeg merket at jeg ble trøtt på treningenen.

Lenke til kommentar

Fettet legger seg i blodårene, det gjør ikke brødet. Gjør ikke noe å spise karbohydrater så lenge du forbrenner de opp, mens mettet fett legger seg i blodårene. Du må også huske på folk blir ikke feite av brød, men brus og godteri har skylda.

som du sa, Oliven Olje er bra for kroppen, altså Umettet fett. Men mettet fett øker kolestrolet i blodet og sjangsen for å få hjerte og karsykdommer er større. Du kan være en tynn flis og fortsatt få hjerte og karsykdommer fordi du spiser mye umettet fett.

EDIT: Nå tror jeg helsemyndighetene går utifra at folk spiser mettet fett og ikke umetta fett. Folk spiser mer på mac donalds osv enn før og mindre brød, med for eksempel plante margarin på.

Endret av Sno
Lenke til kommentar
Fettet legger seg i blodårene, det gjør ikke brødet. Gjør ikke noe å spise karbohydrater så lenge du forbrenner de opp, mens mettet fett legger seg i blodårene. Du må også huske på folk blir ikke feite av brød, men brus og godteri har skylda.

Tarzan, overtall han, hehe :p

Neida, det er ikke sant at fett legger seg i blodårene. Lese litt rundt om i nettet og forskning.no så finner du nok ut av det ;) Det var nok det de trodde før. Viste du at kolestrolet i egg er farlig for deg? Slutt å spis egg man! Kolestrol i mat har lite å gjøre med kolestrol nivåene i kroppen.

Jeg tror egentlig at karbohydratene i mc donalds maten har skylden.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Husker pappa kom med disse argumentene da Fedon Lindberg var på topp; "Folk har da spist poteter i hundervis av år, og nå er det plutselig usundt?". Potet og brød har ikke blitt mer usundt, men alt er jo relativt. Når man, som i dag, har alt man vil ha foran seg hele tiden må man velge. Det som var sundt i går er ikke sundt i dag.

Men jeg kan ikke huske helsemyndighetene si at vi skal spise mer karbohydrater og mindre fett? Karbohydrater har jo blitt heftig angrepet de siste tidene. Er det to "ernærlingsfakta" som er ganske sikre er det at; "Du finner ikke en ernærlingfysfysiolog som er uenig i utsagnet "alt fett er bra, men i moderate menger"" samme som utsagnet om at "rafinert hvitt sukker er alene det eneste du kan fjerne fra verdens kosthold uten at det har noen som helst negative ernærlingskonsekvenser"

Lenke til kommentar

har googlet litt nå Pijus, og fant ut at transfett er den store synderen. Altså, transfett øker kroppens LDL kolestrol ( den dårlige typen kolestrol ) og Senker HDL kolestrol ( som er den bra typen kolestrol ) Med fysisk aktivitet så økes mengden av HDL kolestrol. Typisk fastfood innholder transfett.

Kan du gi meg link til den artikkelen du fant på forskning.no?

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Der har du det :) Mettet fett er altså ikke synderen. Jepp, masse av ferdigmaten inneholder transfett, og det er kreftfremkallende fett.

Akkurat om forsking.no så har jeg ikke funnet noe om mettet fett er sunt, men tror nok det skal stå noe der.

Tror du skal finne mye bra hvis du søker på "Saturated Fat", føler at de i norge ikke vet så mye.

http://stronglifts.com/cholesterol-saturat...any-eggs-daily/

Jeg føler også at forskning.no er en ganske useriøs side, de har jo plassert reklame overalt.

Les litt her:

http://www.health-report.co.uk/saturated_f...th_benefits.htm

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Jeg føler også at forskning.no er en ganske useriøs side, de har jo plassert reklame overalt.

Hvorfor anbefaler du meg å lese på den da?

Min konklusjon er: Det er bedere å spise karbohydrater enn transfett, driver man ikke med noen form for aktivitet, men spiser passe med brød / karbohydrater så vil man ikke gå opp i vekt. Men, spiser man "Mac Donalds" mat og annet mat som er frityrt i transfett så vil dette øke sjangsen for hjerte og karsykdommer viss man ikke driver med idrett.

Lenke til kommentar

Vil bare legge til litt om kolesterol her. Kroppen vår produserer mesteparten av det kolesterolet som vi har (ca 80 %).

Med et høyt karbohydratinntak, trigger vi et høyt insulinnivå, og det setter kroppen igang med å lage en god del LDL kolesterol, såvel som HDL. Men dette LDL, er ganske lite og hardt. Når det blir transportert rundt i kroppen, legger det litt fett i den cellen der, så litt i den osv, der det trengs, til det er bittelitte, og hardt, og DET kolesterolet, er potensielt farlig. Det KAN feste seg i en blodåre som er skadet (ikke en frisk). Som regel er det betennelse i blodåren, som gjør at den trekker seg sammen og blir trang, som skaper denne tilstanden.

Mye fett i maten, gjør at insulinet forblir lavt, og dette trigger leveren til å lage STORE LDL partikler, som er "fluffy". De reiser runt i blodet, til en celle som trenger fett, og svupp, så er det tomt. No problemo. HDL vil så frakte det tilbake til leveren så det kan brukes på nytt. Men når man måler kolesterol på vanlig måte, vil dette LDL slå negativt ut, fordi de er så store, så vil du ofte få et høyt kolesterol tall (som jo er bra). Disse små, harde og potensielt farlige LDL kan det være svært mange av, men de er så små, at de ofte ikke utgjør de helt store tallene på vanlige målinger. Man må ta en APO test, for å sjekke HVA slags type LDL man har.

Fett kan ikke legge seg på innsiden av en blodåre, da har man misset en viktig del av fysiologi timene. Måtte bare nevne det.

Lenke til kommentar
Og ikke nok med det, norge er et "brødland", faktisk et av de landene som spiser mest brød. Og dette mener jo helsemyndighetene er bra, og man ser jo rundt seg at fett får skylden for fedme og helse problemmer. Men er det sant da? Nei!

Hva er det helsemyndighetene prøver på? Prøver de å få oss alle innalgt på slankekurs for å tjenne penger mon tro?

Hva er poenget ditt egentlig? At vi spiser mye brød? Åja, så vet vi det. Er dette et problem? Nei. Etter 4 mnd i USA vet jeg at Norge ikke har et fedmeproblem. Ja, enkelte folk har litt mage. Nei, svært få er like feite som din typiske amerikaner. Og du blir forsåvidt feit av alt så lenge du spiser nok av det. Utrolig det der.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Spørs hvilken side du ser det fra, ser du det fra statens sin side så er alt fett mat som hamburgere (ikke brødet seff), fett kjøtt, egg, smør FY FY OG FAENS VERK!

Ser du det fra forsknings siden så er alt fet mat GOOD GOOD.

Velg hva du vil stole på, vi har fulgt statens sitt helseråd, brød til folket, fett til grisene. Og hva skjer? Jo, vi blir fetere og fetere for hvert år som går. Jeg synes faiktisk det er litt trist at folk med diabets følger diabets sitt råd som igjen følger statens sitt råd. De må jo ta sprøyter hver gang de spiser noe, karbohydrater fucker up issuliun. Hadde de fulgt en diet med høy-fett og høy-protein og lite karbohydrater så kunne de kanskje ha sluppet noen sprøyter om dagen.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Tror ikke det er brødet som står for fedmen i Norge, tror vi snakker om brus og godteri som er den store synderen. Dessuten, viss man spiser brød med moderate mengder, så er det bedre det enn å leve på hamburger, der man får mer LDL kolestrol, som igjen øker sjangsen får å få blodpropp og det som er.

Lenke til kommentar

Spørs igjen hvilken side du ser det fra, staten mener jo at alt fett mat gjør at man blir feit, synderen til hjerte og kreft sykdommer.

Ser du det fra forsknings siden så binder ikke mettet fett til noen hjertesykdommer, fett øker begge kolestrol typene, noen kan faktisk oppleve fra å bytte til høy-fett diet så får de mindre LDL kolestrol og mer HDL.

Staten trekker jo rådene sine fra den enne studien som ble tatt i 1950, der en fyr sa at mettet fett var dårlig. Og en eller annen merkelig grunn så hører de ikke på hva forskning har å si, kanskje penger er innblandet?

Hva er moderate mender da? Fleste av oss spiser jo brød til frokost og lunsj, og noen spiser jo brød til kvelds også.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Tror ikke det er brødet som står for fedmen i Norge, tror vi snakker om brus og godteri som er den store synderen.

Dette.

Som du har nevnt før Pijus er det mange i klassen din som spiser (og drikker) mye dritt. Tror du det er det eller brødskivene som gjør at de kommer i et kcaloverskudd og legger på seg?

Endret av Pollador
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...