fredrik1986 Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Jeg kjøpte noen klær på Ellos for 2 uker siden. På siden deres står det at det er 14 dagers returrett. Jeg fikk mine varer på Torsdag for to uker sider, og sendte de igjen nå Lørdag. Når jeg sjekket "Mine returer" på Ellos, stod det at de ikke hadde mottatt noen. Hva skjer viss de mottar returen f.eks. i morgen? Da er det 15 dager siden jeg hentet de fra posten. Kan jeg fortsatt få igjen pengene mine? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Går nok på datoen du sendte pakken, ikke datoen de mottok den, postgangen kan ikke lastes deg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Returrett er ikke en lovfestet rett, og man står i utgangspunktet fritt til å avtale at varen må være selger i hende innen 14 dager. Hvis du snakker om angrerett følger det av angrerettsloven § 13 om at 14-dagersfristen avbrytes av at selger får melding om dette innen utløpet av den siste dagen i fristen. Slik melding kan sendes per post (og sendes gjerne sammen med varene, men det er ikke nødvendig). Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hvis du snakker om angrerett følger det av angrerettsloven § 13 om at 14-dagersfristen avbrytes av at selger får melding om dette innen utløpet av den siste dagen i fristen. Slik melding kan sendes per post (og sendes gjerne sammen med varene, men det er ikke nødvendig). Det må vel være noe mer enn det? Jeg kan ikke en dag si at jeg vil benytte meg av angreretten og sende varen i retur først 2 måneder etter? Går nok på datoen du sendte pakken, ikke datoen de mottok den, postgangen kan ikke lastes deg. Tror ikke det. Hvis man f.eks. kjøper noe på nettet er det selgers ansvar at varen når deg og angreretten teller ikke før den har nådd deg. Det samme gjelder andre veien. Det er ditt ansvar at varen når tilbake til selgeren, hva slags type transport du bruker er jo din sak og man kan jo ikke vente at selgeren skal måtte godta alle typer transport som du velger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Det må vel være noe mer enn det? Jeg kan ikke en dag si at jeg vil benytte meg av angreretten og sende varen i retur først 2 måneder etter? Angrl §15 andre ledd: "Forbrukeren skal tilbakeføre varen innen rimelig tid. Dette må gjøres selv om forbrukeren ikke har fått det han eller hun har krav på å få tilbakebetalt fra selgeren." Tror ikke det. Hvis man f.eks. kjøper noe på nettet er det selgers ansvar at varen når deg og angreretten teller ikke før den har nådd deg. Det samme gjelder andre veien. Det er ditt ansvar at varen når tilbake til selgeren, hva slags type transport du bruker er jo din sak og man kan jo ikke vente at selgeren skal måtte godta alle typer transport som du velger. Angrl §13 tredje ledd: "Fristen anses overholdt dersom meldingen er avsendt innen fristens utløp, og på en måte som er forsvarlig etter forholdene. Dette gjelder selv om meldingen blir forsinket eller på annen måte ikke kommer riktig fram." Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Og siden «rimelig tid» av bransjen er satt til å være 4 - 6 uker ved reparasjoner, så er det naturlig å anta at bransjen opererer med samme tidsperspektiv ved tilbakesendelse på angrefrist. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Og siden «rimelig tid» av bransjen er satt til å være 4 - 6 uker ved reparasjoner, så er det naturlig å anta at bransjen opererer med samme tidsperspektiv ved tilbakesendelse på angrefrist. Juridisk er den vurderingen helt feil, selvsagt - men småfestlig forslag. Hva som er rimelig tid, må avgjøres konkret i praksis. Det vil bl.a bero på hvordan returen skal skje og hvor enkelt eller tungvint det er for forbrukeren å ordne returen. Dersom selgeren skal hente varen hos forbrukeren, vil normalt retur måtte kunne skje i løpet av et par dager. På den annen side, dersom forbrukeren skal returnere en større vare som skal innleveres til en godsterminal e.l., må forbrukeren gis mer tid til å områ seg og organisere returen. I de fleste tilfelle vil det nok bli snakk om dager, kanskje en uke, etter at melding er avsendt. Endret 30. november 2009 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Og siden «rimelig tid» av bransjen er satt til å være 4 - 6 uker ved reparasjoner, så er det naturlig å anta at bransjen opererer med samme tidsperspektiv ved tilbakesendelse på angrefrist. Juridisk er den vurderingen helt feil, selvsagt - men småfestlig forslag. Selvsagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå