Gå til innhold

Har kjøpt ny stekepanne


anaconda

Anbefalte innlegg

Kjøpte Fiskars Functional form som kom best ut i test i tv2 hjelper deg.

Det var virkelig noe helt annet å lage mat i den. Nå er jo spørsmålet hvor lenge den vil vare. Jeg trenger tips og råd til hvordan jeg best tar vare på den. Bør jeg vaske den rett etter bruk? Bør jeg bruke Zalo? Har lest at man ikke skal bruke Zalo, men blir den ren med bare vann?

Bør smøre den inn med olje etter hver vask? Andre ting jeg bør gjøre/ikke gjøre for å forlenge levetiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er masse motstridende råd når det gjelder vask av stekepanner. Noen sier man ikke skal bruke såpe og at det holder med varmt vann, noen sier at det er greit å bruke zalo, noen sier at man skal koke vann i den etter bruk. Det riktige (så vidt jeg har forstått) er følgende:

Jernpanner skal ikke vaskes med såpe, men vaskes godt med varmt vann og smøres inn med noen dråper matolje.

Teflonpanner skal vaskes med mildt oppvaskmiddel, skylles grundig og smøres inn med noen dråper matolje. Det som skjer om du ikke vasker teflonpanna godt nok er at smuss og skitt ligger i og på teflonen og når du varmer den opp så svir skiten seg og sprekker opp teflonen. Og for all del, ikke bruk redskaper av jern på teflonpanner, da går det åt skogen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...