Nauz Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 På mandag, da jeg skulle ut å kjøre fungerte ikke setevarmerne i bilen. Det viste seg at sikringen hadde gått. Byttet denne og de har fungert fint hele uken frem til nå. I stad, da jeg skulle kjøre til butikken, var de døde igjen. Når jeg tenker meg om, så har jeg brukt begge de dagene problemet har oppstått, bruker vanligvis bare varmeren på førersiden. Har dere noen forslag til hva som kan være galt? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Disse trekker fort mye strøm, så om de er på samme kurs er det uansett best å bare bruke en av gangen. Du kan jo sjekke om det ikke har vært satt i en for liten sikring en eller annen gang. Så lenge de virker hver for seg uten at sikringen går er det bare at de trekker for mye strøm sammen. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Det er ikke kortslutning, da hadde sikringen gått momentant selvfølgelig. Så lenge de virker hver for seg uten at sikringen går er det bare at de trekker for mye strøm sammen. Tviler jeg veldig sterkt på. Sikringen er som regel alltid langt større enn det kretsen krever, den skal i teorien kun gå hvis det skjer en kortslutning så det ikke blir brann. Sjekk at ikke sikringen som er i er for liten, hvis sikringen er riktig så har du enten en kortslutning som skjer ekstremt sjeldent (virker usannsynlig) eller så er det noe galt med elementene som gjør at de trekker langt mer strøm enn de skal Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Jeg har satt inn 15 a sikringer, som det står i håndboka, så de er riktige! Hmm skal gå over en dag det er lyst og se om jeg kan se noe under setet som virker suspekt, men utenom dette vet jeg ikke helt hva jeg skal ta meg til? Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Hmm du får ikke tak i et måleinstrument så du kan måle hvor mye ampere hvert sete trekker? Hvis det er noe galt så er det sikkert feil med førersete da det blir brukt oftest Endret 30. november 2009 av MongoMan Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Se om du finner en plugg til setevarmeren for hvert sete under. Koble fra det du finner og se om det hjelper. Dersom sikringen holder da prøver du å koble inn èn og èn plugg helt til den ryker igjen. Kortslutninger i biler har desverre ikke en tendens til å ta sikringer momentant, mye på grunn av tynne ledninger og dårlige koblinger som reduserer strømmen kraftig (og lager mye varme, så ikke tenk engang på å prøve med en større sikring). OBS: Ikke forveksle ledninger til setevarmer med ledninger som går til airbagger eller beltestrammere. De kan ligge på undersiden av setet. Endret 30. november 2009 av gxi Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Se om du finner en plugg til setevarmeren for hvert sete under. Koble fra det du finner og se om det hjelper. Dersom sikringen holder da prøver du å koble inn èn og èn plugg helt til den ryker igjen. Kortslutninger i biler har desverre ikke en tendens til å ta sikringer momentant, mye på grunn av tynne ledninger og dårlige koblinger som reduserer strømmen kraftig (og lager mye varme, så ikke tenk engang på å prøve med en større sikring). OBS: Ikke forveksle ledninger til setevarmer med ledninger som går til airbagger eller beltestrammere. De kan ligge på undersiden av setet. PS: Airbager er lagd kun for å hjelpe til å redusere skader på folk som sitter i setet. Dvs at en airbag som går av mens du ligger på alle fire i bilen kan drepe deg i verste fall Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Okay, takk for tips og råd. Skal ta en forsiktig titt en dag jeg er hjemme før mørkets frembrudd! I mellomtiden setter jeg inn en sikring og bruker varmer nr1, hvis den holder så kan jeg konkludere med at feilen ligger på setevarmer nr.2. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Okay, takk for tips og råd. Skal ta en forsiktig titt en dag jeg er hjemme før mørkets frembrudd! I mellomtiden setter jeg inn en sikring og bruker varmer nr1, hvis den holder så kan jeg konkludere med at feilen ligger på setevarmer nr.2. Eller ikke... Kan være at feilstrømmen ikke er stor nok til å løse ut sikkring når bare ett sete er på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå