Gå til innhold

pengestøtte under utdanning?

kineking

Anbefalte innlegg

Jeg er for øyeblikket i arbeid, men har så inderligt lyst til å si opp og utdanne meg innenfor noe annet, men har hørt at man ikke kan få dagpenger av nav mens man går på skole..?

isåfall er det mulighet for at nav støtter noe som helst på noe vis, eller er det et must at man har en jobb vedsiden av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva har du gått slags skole fra før? Har du generell studiekompetanse? Hvis du skal ta høyere utdanning, får du studielån (6500 i måneden ca.).

jeg har gått 3 år på tegning, form & farge, jeg skal ta opp et fag igjen til sommeren og da får jeg generell studiekompetanse. men planen min er å gå videregående på elektro kun studieretningsfaget, så vet ikke enda hvor mange timer i uka det vil tilsvare..

Lenke til kommentar

Det vet ikke jeg heller, men tror ikke du får støtte til videregående utdanning. Dog er jeg ikke helt sikker på hvordan reglene er. Send en mail til nærmeste NAV-kontor og hør hva de har å si. Hvis du ikke får støtte kan det kanskje være en idé å jobbe deltid på kveldene for å få endene til å møtes? Vet ikke hvilken livssituasjon du er i nå, selvfølgelig.

Du har ikke vurdert høyere utdanning?

Lenke til kommentar

jo høyere utdanning hadde såklart vært noe, men isåfall så må jeg bygge videre på formgivningsfagene mine, men er ikke interesert i den slags fag siden elektro intereserer meg såpass, men har aldri hatt det i fag på videregående før, så da må jeg gå videregående studieretningsfag igjen?

Lenke til kommentar
Det vet ikke jeg heller, men tror ikke du får støtte til videregående utdanning. Dog er jeg ikke helt sikker på hvordan reglene er. Send en mail til nærmeste NAV-kontor og hør hva de har å si. Hvis du ikke får støtte kan det kanskje være en idé å jobbe deltid på kveldene for å få endene til å møtes? Vet ikke hvilken livssituasjon du er i nå, selvfølgelig.

Du har ikke vurdert høyere utdanning?

En venninde som ikke lenger har ungdomsretten får stipend, men det går da av 'høyere utdanningskvota'. Ergo jo flere år du bruker på vgs (etter at du har mistet retten) jo færre år har du støtte til for høyere utdanning :)

Lenke til kommentar
Du kan bli elektroingeniør, om du tar generell studiekompetanse, 2fy og 3mx. Eventuelt går forkurs for ingeniør.

det er en god idè, skal vurdere det :) har hørt gode ting om Uia skolen her i nabokommunen, så kunne tenkt meg å gått der. men da slipper jeg lærlingtid etterpå studiene? hvis det isåfall er tilfellet så forstår jeg ikke hvorfor folk studerer til å kun bli elektriker også bruke dobbel så lang pga lærlingtien før de kan tjene noe som ligner på penger, hehe, selvom de får fagbrevet etterpå.

Lenke til kommentar
Du kan bli elektroingeniør, om du tar generell studiekompetanse, 2fy og 3mx. Eventuelt går forkurs for ingeniør.

det er en god idè, skal vurdere det :) har hørt gode ting om Uia skolen her i nabokommunen, så kunne tenkt meg å gått der. men da slipper jeg lærlingtid etterpå studiene? hvis det isåfall er tilfellet så forstår jeg ikke hvorfor folk studerer til å kun bli elektriker også bruke dobbel så lang pga lærlingtien før de kan tjene noe som ligner på penger, hehe, selvom de får fagbrevet etterpå.

Elektriker = 2 år skole + 2år lærling (med økende lønn) og ingen studiegjeld

Elektro ingeniør = 3 år vgs + 3 år høgskole + ca 250k i studiegjeld.

Så må du også ta vanskelighetsgraden in i bilde. Nå skal ikke jeg rakke ned på Elektriker(fattern er det:P), men det er mye letter å bli elektriker en å ta en ingeniørutdannelse som krever mye mer, lesing jobbing osv.

Og det at du tjener mer penger som ingeniør må du også ta med en klype salt. Fattern jobba som selvstendig elektriker, og som alle vet så tjener håndverkere helt latterlig godt i Norge. Han hadde år hvor han kunne tjene en mill i året. Nå kommer det sikkert mange som mener dette er latterlig, da vil jeg anbefale dere å ta en sjekk på de dere kjenner som driver selvstendinge maler/rørlegger/snekker/elektriker firmaer på skattelisten. Dere vil få dere et sjokk. Nå skal jeg ikke spore helt av her:p

Her er en oppskrift de fleste håndverkere bruker:

La oss si man skal ha instalert 5 dimmere i huset. Da får du typisk fakturet følgende:

5t*600,- + 1500,-(for dimmeren)*5 = 3000+7500= 10500. Det folk egentlig ikke vet er at veiledende pris for dimmeren er 1500, men elektrikeren betaler bare 300(standar rabatt for alle håndverker). Da sitter nemlig elektrikeren igjen med 9000,- for 5 timers arbeid.

Lenke til kommentar

ad.pro.pl.: Du kan ikke sammenligne "lønn" for selvstendig næringsdrivende med lønn for arbeidstakere. Grunnlønna er bedre som ingeniør etter like mange år i yrket. "Problemet" er at nesten alle håndtverkere snakker om hva de tjener etter alle tillegg, bonuser, overtid etc., mens de med høyere utdanning sammenligner grunnlønn.

Jeg kjenner en elektroingeniør med eget firma som tjener et par millioner i året. Det er det ikke mange som bare er elektrikere som gjør, selv selvstendig næringsdrivende. Men det har da ingenting å si for studievalg.

Lenke til kommentar
ad.pro.pl.: Du kan ikke sammenligne "lønn" for selvstendig næringsdrivende med lønn for arbeidstakere. Grunnlønna er bedre som ingeniør etter like mange år i yrket. "Problemet" er at nesten alle håndtverkere snakker om hva de tjener etter alle tillegg, bonuser, overtid etc., mens de med høyere utdanning sammenligner grunnlønn.

Jeg kjenner en elektroingeniør med eget firma som tjener et par millioner i året. Det er det ikke mange som bare er elektrikere som gjør, selv selvstendig næringsdrivende. Men det har da ingenting å si for studievalg.

Vet det, spora litt av. Men det er veldig mye lettere å drive selvstendig som elektriker. Fattern jobber nå som elektroingeniør, han ødela knærne pga jobbingen og tok to år på tekniskfagskole. Så jeg har litt peiling fra begge kanter. Han tjener dårligere nå som ingeniør.

Men det som er fakta er at Norge er en av de landene hvor høyere utdanning lønner seg minst, og at man ofte ikke tjener noe på en femåring universitetsutdannelse i forhold til en med fagbrev.

Da er det snakk om at du ligger 5/3 år etter med lønn og har et studielån.

Grunnen til at jeg satt det litt på spissen var fordi TS ikke skjønte hvorfor noen utdannet seg til elektrikere når det gikk "fortere" å utdanne seg til ingeniør.

Endret av ad.pro.pl.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...