Gå til innhold

Problemer med ny RAM! blåskjerm :/

fozah

Anbefalte innlegg

Hallo!

Akkurat fått ny RAM. Fra før hadde jeg 4gb(2x2gb) Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2 vrs 1.1

De nye brikkene er helt like, men er vrs 1.2. Det jeg da ikke skjønner og begriper er at jeg får blåskjerm etter 2-3 timer når alle 4 brikkene står i og den kjører på 8gb ram. Samme skjer når jeg kjører 6gb.

Har kjørt memtest og alt er testet ok. Har oppdatert BIOS. Har testet med kun de nye brikkene.. funket fint!

Hva kan feilen være?

Setter stor pris på svar! ;)

///

HK: Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX,

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

SK: Asus GeForce 8800GT 1GB GDDR3,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Opp med spenningen til nordbrua! Prøv det først og se om det hjelper.

Hvis dette er nødvendig for å få pcen til å fungere så må det være et eller annet galt :S Hvis det fungerer så er det jo greit nok, hvis ikke så hadde jeg reklamert :p Dettte skal egentlig gå som plankekjøring

Lenke til kommentar
Opp med spenningen til nordbrua! Prøv det først og se om det hjelper.

Hvis dette er nødvendig for å få pcen til å fungere så må det være et eller annet galt :S Hvis det fungerer så er det jo greit nok, hvis ikke så hadde jeg reklamert :p Dettte skal egentlig gå som plankekjøring

Både ja og nei, dette varierer fra HK til HK.

INGEN nordbro chiper er like akkurat som CPUer.

Enkelte kan takle en høy belastning (Fulle minneslots er tung belastning) for en minnekontroller mens andre ikke.

Hvor mye spenning varierer fra HK til HK, og til og med fra HK av NØYAKTIG samme modell.

Så her har du valget, du kan forsøke å sende i RMA hvor du da vil havne i en svært lang loop med prøving og feiling av HK av forskjellig type og webshoppen er grei eller du kan forsøke spenningen først.

Lenke til kommentar

Men du kan ikke mene at man må, ved enkelte kombinasjoner av hovedkort og ram (som skal være kompatible), måtte klokke hovedkortet (og "miste" garantien") for å få det til å fungere? Dette blir jo det samme som å si "her har du en helt ny bil, men den fungerer ikke. For å fungere den må du trimme den"? :S

Endret av Plecto
Lenke til kommentar

Du klokke ikke hovedkortet.

Dette er som å bytte deler på en bil, du må da for eksempel fintrimme ECU'en (Bilens datamaskin) for at det skal funke optimalt.

Det er samme sak her også, Xyy serien av HK brikkesett har en generell høy last fra før (Masse PCI-E lanes) så da må de ha litt mer volt.

Mitt IX38 var samme sak men klarte meg med 1.26V mener jeg det var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...