Gå til innhold

Lys til innendørs slowmotion?

Anbefalte innlegg

Hei, lurte på vilke type lys man bruker når man skal filme slowmotion innedørs? 300fps-600fps osv.. fordi vandelige lyspærer blinker jo 60 ganger eller noe i sekundet, og dette fanges da lett opp av kameraet.

tenkte kansje ein slik arbeidslys sak som brukes ofte ute ved bygging av hus osv, tror er halogen eller noe sån, kansje det kan brukes?

Vilken type lys er det i blitz på kamera? fordi eg kan velge at blitzen skal lyse konstant, og det gir ikke blinking i videoen, men lyset blir forsvakt, men den type lys virker vertfall, er det halogen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, men muligt det gir forlite lys om det er slike klare lyspære du mener.

vet vertfall at dem vandelige lyspærene eg har i stua og lysrøra på kjøkkenet blinker som bare det når eg filmer i slowmotion

Endret av Kurt-Inge
Lenke til kommentar
Hei, lurte på vilke type lys man bruker når man skal filme slowmotion innedørs? 300fps-600fps osv.. fordi vandelige lyspærer blinker jo 60 ganger eller noe i sekundet, og dette fanges da lett opp av kameraet.

tenkte kansje ein slik arbeidslys sak som brukes ofte ute ved bygging av hus osv, tror er halogen eller noe sån, kansje det kan brukes?

Vilken type lys er det i blitz på kamera? fordi eg kan velge at blitzen skal lyse konstant, og det gir ikke blinking i videoen, men lyset blir forsvakt, men den type lys virker vertfall, er det halogen?

50 ganger i PAL områder, 60 i NTSC. P.g.a. vekselstrøm.

Lenke til kommentar
Lyspærer vil da ikke blinke, uansett om lyspæren ikke får strøm i noen millisekunder så vil den fortsatt være glødende.

Er nok redd for at så lenge vi 220-240V 50Hz nettspenning her i landet så vil glødepærer blinke 50 ganger i sekundet. Øyet ditt rekker bare ikke å se det.

Lenke til kommentar
Poenget er vel at en glådetråd fortsatt er varm mellom hver spenningstopp og dermed ikke skal blinke? På samme vis som hans arbeidslampe med halogenpære ikke blinker, skal i teorien ikke en 60 W pære blinke..

Glødetråden blir varmere for hver spenningstopp. Halogenlampen "blinker" oxo, alt lys som drives av vekselstrøm blinker.

Det blir samme effekt som når man ser en PC-monitor på TV. Monitoren har oftest 70 Hz, PAL TV 50 Hz.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at du kan sammenligne det direkte med en PC-monitor, da disse ikke gløder som en glødelampe.

Nå er det noen år siden jeg hadde elektro i fysikken, men glødelamper lyser jo XX lux ved en YY temperatur. Om vekselstrøm fører til så store endringer i temperatur på glødetråden er jeg enn så lenge skeptisk til.

Lenke til kommentar

Store halogenlys på 300 W har tykkere wolfram og er dermed tregere ved tenning og slukking. I teorien mener jeg da at disse ikke skal blinke. Det er mulig de dimmer litt mellom hoppene, men det kan ikke være mye.

Glødelamper på 40 W har mye tynnere wolfram og tennes/slukkes raskere. Du kan fint se at 300 W-lyset gløder rett etter at du har slukket det, men du klarer aldri å se at 40 W-pæra gløder.

CRT-monitorer bruker ikke wolfram for å avgi lys. Denne har langt høyere av/på hastighet. De fleste som har vokst opp med PC på 90-tallet vet at default 60 Hz refresh rate gir flimmer. Man må opp på 75 Hz før det blir bra.

Lysrør og sparepærer bruker heller ikke wolfram. Derfor flimrer disse fordi de også er meget raske av/på.

For å få en konstant lys må man vel koble en gigantisk kondensator i parallell? :)

Hvis jeg skulle tippet på hvor lang tid det tar for de ulike lyskildene trenger for å slå fullt på og fullt av:

- Glødepære 40 W: 20 ms

- Glødepære 300 W: 100 ms

- Lysrør/sparepære: 5 ms

- CRT-skjerm: 5 ms

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...