Gå til innhold

Formatering...

Anbefalte innlegg

Har nylig installert XP og valgte da å formatere HD....men når jeg bootet opp var hele gamle HD blitt konvertert til NTFS...jeg ønsker nå å formatere på nytt...hva er beste måte å gjøre dette på?? og burde jeg ha NTFS elleer FAt T32???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan du rett og slett gjøre som første gang, dvs. velge formattering under installasjon av XP. Pass nå bare på å formattere rett partisjon. Og velg for guds skyld NTFS... Men husk å fjerne evt. kryptering på filer som ligger på andre NTFS-partisjoner dersom du har gjort det. De vil ikke kunne leses selv om du oppretter en bruker med akkurat samme brukernavn pga. forskjellig PID/UID. Nytter ikke å ta eierskap over dem heller.

Lenke til kommentar
NTFS står jo for New Technology File System.

hahaha, det stemmer det. :lol:

Innafor klatreverda finnst det ein taubrems som heiter ATC, som står for Air traffic controller. Eg tullar ikkje no.

Litt seriøst. FAT32 har ein fordel då det er både lesbart og skrivbart frå både windoz og linux.

Lenke til kommentar
Bare behold NTFS. Det er et raskere, sikrere og utnytter plassen på disken bedre. NTFS står jo for New Technology File System.
Nei det er ikke raskere, men det er sikrere og utnytter disken bedre.

Det kan du og gjøre om du har små partisjoner med fat 32, er cluster størrelsen som er 4kb på ntfs som er årsaken til at disken ikke blir sløst bort.

Selv bruker eg ennå fat32 og 32Kb clusterstørrelse, så lenge det funker bra beholder eg fat32.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

La det nå være sagt en gang for alle ...NTFS er raskere...og sikrere .....'

Jeg vil anbefale alle som kjører XP til å bruke NTFS.....men ....jeg ville ikke hatt en disk som er lavere en 7200 rpm...

jeg gidder ikke lete opp linken men hvis dere søker litt inne på IT avisen finner dere et stykke der som er godt foklart hva NTFS gjelder VS FAT 32... :woot:

Lenke til kommentar

kan si litt om hvorfor jeg kjører NTFS:

Bedre sikkerhet

Lesbart i linux (mandrake 9.0)

NTFS partisjoner kan monteres i mapper

Windows XP er optimalisert for NTFS

Utnytter disken bedre

Raskere åpning av mapper og partisjoner (raskere indeksering el.no)

+mye,mye mer

PS. NTFS kan tweakes slik at det blir enda raskere enn det alt er:

www.tweakxp.com

her finner du noen tweaker hvis du søker på NTFS

Lenke til kommentar

Jeg har holdt meg til FAT32 fordi det er lesbart i alle linux distro. Har vurdert hver gang jeg reinstalerer å bytte til NTFS, men har ikke giddi å søke fram linux drivere som støtter skriving til NTFS.

Hvis det er noen linux guruer som leser denne tråden hadde det vært fint med noen postinger om erfaringer på akkurat dette.

Hvilke linux distro har støtte for NTFS innebygget (må også støtte skriving!) Og hvilke drivere kan man stole på at faktisk fungerer til enhver tid.

-pg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...