Gå til innhold

Mobilt bredbånd "fri bruk"

DMN

Anbefalte innlegg

Heisan, har kjøpt meg et såkalt mobilt bredbånd med fri bruk da jeg ble student. Jeg og en kamerat har investert i det samme såkalte "fri bruk" bredbåndet. Vi bor et lite stykke unna byen og venner, og har veldig liten tilgang på tv, så det går veldig mye tid til surfing på internet og streaming av filmer (merk, streaming og ikke nedlasting).

Vi fikk begge et brev i forrige måned om at hastigheten vår vil bli redusert hvis vi ikke minsker på bruken vår. Hva faen tenkte jeg, har ikke jeg "fri" bruk?!

Det viser seg at vi ikke kan ha mer trafikk enn 5gb inn på nettet vårt, dette er på ingen måter fri bruk?

Nå i dag sitter jeg på et bredbånd som kan kvalifiseres til ISDN og dårligere, altså en hastighet på rundt 100 kb/sek - og dette betaler jeg 349 kr måneden for. Jeg fikk overhodet ingen informasjon om at hastigheten kunne bli redusert ved for mye bruk da jeg kjøpte bredbåndet, dog, det kan ha stått i en kontrakt jeg undertegnet, da jeg ikke leste over.

Er ikke dette ulovlig markedsføring? Har veldig gjerne lyst til å komme meg ut av denne avtalen og heller sette opp et nett her vi bor, men er bundet for ett år og har ikke lyst til å ha to bredbånds regninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vilkårene du signerte på(mest sannsynlig) finner du her. Og da er det §16 som er den du havner under, spesifikt avsnitt 2. I tillegg er abonnementet du har utgått, og eg regner med du har fått beskjed om dette?

Uansett. Fri bruk eller ikke. Leverandørens kapasitet i nettet er ikke uendelig, så om du som bruker bruker langt mer enn hva som er "vanlig" eller hva leverandøren har kapasitet til(for at din bruk ikke skal påvirke andre brukere) så må de innføre tiltak.

Lenke til kommentar

På Netcom sine websider ståre det under "Fri Bruk" med mikroskrift (font str 4 elns) "Etter 5GB reduseres hastigheten".

Selv klarte jeg å gå ut av avtalen før bindingstiden var slutt siden de innførte denne "regelen" etpar måneder etter jeg tegnet abonnementet. Etter å ha brukt nettet "vanlig" for meg (kveld og helg), ble det etter ca 3 måneder slutt på farten. Skrev en klagemail og fikk til svar at det var bruksbegrensning på (da) 2GB/Mnd. Heldigvis hadde jeg kontrakten min og der sto det ingenting om dette. Et scan av denne til kundeservice og jeg fikk tilbud om å "oppgradere" fra "kveld og helg" til "fri bruk" for 1/2 pris eller avslutte abonnementet. Jeg valgte å avslutte.

(Nå har jeg det tilbake "gratis" gjennom min fast-i-veggen-leverandør :) )

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette står i vilkårene dine. Og dette handler rett og slett om at hvis alle skulle brukt 5GB hver, så ville alle fått ganske redusert hastighet, spesielt fordi dette går gjennom mobilnettet. Bare for å ha sagt det, Telenor struper faktisk senere enn de fleste andre selskaper, og selv om det står at de struper ved 5GB, så går det vanligvis opp til 6GB før de faktisk gjør det.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Mobilt bredbånd har i dag begrenset kapasitet og siden 10% av brukerne står for 90% av MB'ene vil enkelte få nedskrudd hastighet en stund for å ikke ødelegge for resten.

Du kan jo bruke det mobile bredbåndet fortsatt, men til redusert hastighet. Det greieste må være å ta kontakt med Telenor og finne en løsning, men de har forsåvidt sitt på det tørre ettersom du skrev under på en avtale som gir dem rett til å skru ned hatigheten hvis du laster ned flere GB enn taket som er satt.

Lenke til kommentar

Ja skjønner, takk for svara.

Men det har seg også slik at bredbåndet til både meg og kameraten min har sluttet å fungere, altså blitt ødelagt. Vi har fått nye bredbånd begge to, helt gratis, men mitt begynner igjen å respondere litt dårligere merker jeg - de blir veldig varme etter mye bruk.

Det er helt klart at disse bredbåndene ikke er ment for mye bruk. Kan det kanskje være en vei ut av kontrakten?

Lenke til kommentar
Ja skjønner, takk for svara.

Men det har seg også slik at bredbåndet til både meg og kameraten min har sluttet å fungere, altså blitt ødelagt. Vi har fått nye bredbånd begge to, helt gratis, men mitt begynner igjen å respondere litt dårligere merker jeg - de blir veldig varme etter mye bruk.

Det er helt klart at disse bredbåndene ikke er ment for mye bruk. Kan det kanskje være en vei ut av kontrakten?

Jeg vil ikke tro det - det rommer heller for en mangel ved gjenstanden som må utbedres.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...