Tmz Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Hei Jeg er nybegynner innen styrketrening. Startet for 3-4 uker siden, men tar det ganske seriøst og er veldig motivert. Har stort sett hvert veldig usunn hele livet, har vært i aktivititet mesteparten av livet og god form sånn sett, men spist veldig usunt men er langt fra feit. Uansett poenget er at vi fikk satt sammen et split program på treningsstudio der jeg trener, der vi har delt opp i a) rygg og bein på en dag samt b) bryst, armer, mage en annen dag. Trener 4 dager i uka, dvs a,b,pause,a,b,pause,pause. Det jeg egentlig lurer på er om dette blir litt for mye i starten, jeg kjenner fortsatt at jeg er støl i armene selv med to dagers pause, ihvertfall hvis jeg har kjørt meg ordentlig ut, dessuten brukes jo armene litt i noen av ryggøvelsene også. Tenker jeg begynner på et ferdigprogram seinere, ryp f.eks, men tenkte kanskje å kjøre det programmet jeg har nå i et par måneders tid først, jeg har jo tross alt ikke trent styrke noensinne, eller trent organisert i det hele tatt de fire siste årene, bare vanlig fysisk aktivitet, står endel snowboard osv.. Lenke til kommentar
War Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Husk at ryp er for nybegynnere også. Evt ryp 2 fra MyoR som er hakket bedre. Håper det prog du har nå inneholder en progresjon , min fra uke til uke ellers kan du bare kaste det med en gang. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Vel det er bare en liste med hvilke øvelser jeg skal gå gjennom, kjører jo på tyngre og tyngre etter hva jeg klarer. Lenke til kommentar
War Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Det er helt feil oppsett og du kommer ikke til å bygge noen ting, kun øke glykogenlagringen/klare flere sett og øke veldig sakte. Bindevevet kommer til å slå for all belastningen. Du kan godt kjøre trenerens program men for all del finn ut 10rep max i øvelsene og regn ut progresjonen med ryp-kalkulatoren. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Jeg begynte på "RYP 2" for noen uker siden. (i høstferien) og har holdt på med det siden da. Jeg brukte ikke den kalkulatoren til å regne ut, men jeg begynte litt lettere enn hva jeg klarte og har økt kiloene hver uke omtrent. Har økt mange kilo i alle øvelsene allerede. (Skal sies at jeg ikke hadde trent på et halv år så hadde ikke så mye muskler igjen.) Så det går vel bra at jeg ikke bruke ryp-kalkulatoren? Jeg vil vel også fortsette og øke en stund fremover? Plantlegger å begynne med et 5x5 program når jeg stagnerer i de største øvelsene. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Ryp-kalkulatoren er bare en X% Den er sånn ca for å kunne bruke 10RM i ca 6 uker. For eks 5x5 Uke 1: 1 x 5 reps: 5RM minus 10-15kg (avhengig av øvelse) 5 x 5 reps: 5RM minus 15-25kg (avhengig av øvelse) Uke 2: 1 x 5 reps: 5RM minus 5-10kg 5 x 5 reps: 5RM minus 10-20kg Uke 3: 1 x 5 reps: 5RM pluss 0-5kg 5 x 5 reps: 5RM minus 0-10kg Uke 4: 1 x 5 reps: 5RM pluss 5-10kg 5 x 5 reps: 5RM pluss 5kg til minus 5kg Avhengig om man kjører pyramide eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå